HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Matta eller Kabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:10:51  Show Profile Send ekman a Private Message
den hade dock ett ganska så klart syfte denna tråd är du förvånad?
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:14:05  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

den hade dock ett ganska så klart syfte denna tråd är du förvånad?

Är det helt säkert att den hade det syftet?? nu har den fått det isåntfall (om syftet var att tramsa).
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:14:33  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Skillnaden är hårfin men enorm. Moderatorerna bestämmer när det är dags att radera, eller stänga av någon. Detta gör att en oppisionell sida gentemot moderatorernas och alla som delar deras intressen inte kan uttrycka sig fritt eller så som dom säkert ibland önskar.

Inget konstigt i det. Jag säger inte heller att det är något fel i det men det inte är helt i fas med mig. Moderatorerna gör ett strålande jobb och har gjort ett föträffligt forum men det behöver inte stickas under stol med att det är deras hemmaplan och att denna hemmaplan ses över.

Jag tror att om du själv hade uttryckt dig precis på samma sätt som du brukar ekman men haft mer LTS-iga preferenser och intressen så hade du blivit censurerad betydligt oftare. Vad tror du?

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:17:36  Show Profile Send ekman a Private Message
"Moderatorerna bestämmer när det är dags att radera, eller stänga av någon. Detta gör att en oppisionell sida gentemot moderatorernas och alla som delar deras intressen inte kan uttrycka sig fritt eller så som dom säkert ibland önskar"

vad jag tror är detta är ren och skär idioti det finns hur många olika sorters personer och ljudideal som helst på detta forum det moderatorerna har sagt att dom INTE vill ha är tekniska förklaringar osv så varför kan inte ni som tycker detta är SÅ intressant fixa en egen hemsida där kan ni välja moderatorer fritt och snacka hur mkt mätningar som helst?? ni har ju redan en hemsida och duktiga personer att fixa ihop ett forum är inga som helst problem dessutom hade ni ett forum på hifimagasinet men det dög tydligen inte eller? frågan är varför ni söker er till detta ständigt när ni vet vad det leder till...
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:39:52  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
vad jag tror är detta är ren och skär idioti det finns hur många olika sorters personer och ljudideal som helst på detta forum det moderatorerna har sagt att dom INTE vill ha är tekniska förklaringar osv så varför kan inte ni som tycker detta är SÅ intressant fixa en egen hemsida där kan ni välja moderatorer fritt och snacka hur mkt mätningar som helst?? ni har ju redan en hemsida och duktiga personer att fixa ihop ett forum är inga som helst problem dessutom hade ni ett forum på hifimagasinet men det dög tydligen inte eller? frågan är varför ni söker er till detta ständigt när ni vet vad det leder till...

Jag menar inte att det ska vara annorlunda här. Det är fint som det är. Om jag vill starta ett eget forum kan jag göra det oräknat alla överslag om ork, resurser med mera. Det vet jag redan. Jag trivs dock här och har ingen plan på ett eget forum.

Att det finns hur många ideal som helst hör inte hit eftersom du själv drog upp en sort som generellt brukar kallas LTS-stuk. Inget att bråka om och inget att omskrivet be någon gå och starta ett eget forum för.

John

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:42:02  Show Profile Send markih a Private Message
quote:
Originally posted by norman

Den här tråden var ju intressant.. den startade bra helt utan bråk och folk gav sin syn på saken, tills "nån" la in ett inlägg om att ursprungsfrågan troligen var nåt slags barrikadbygge..???...sen är tramsandet åter i full gång... hmm jobbigt!

Intressant iaktagelse! Ämnet är laddat. Vem som helst, oavsett inriktning kan tända brasan. Vem är skyldig? Den som tänder tändstickan eller den som kommer med bensinen? Bägge kanske? Eller skulle bensinen användas till att tanka bilen? Nåväl, kanske ingen bensin ska föras på forumet?

markih
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:45:58  Show Profile Send tek a Private Message
Ja det är intressant att man har en lugn och fredlig diskussion och bråk blir det först när moderatorerna lägger sig och börjar bråka.
Istället för att skapa fred, skapar dom bråk.
Det kan ju knappast vara en moderators uppgift.

På dom flesta andra forum lägger sig moderaterna först i när det gäller t ex spam, flood, trakasserier, sexuella trakasserier, förtal, allvarliga personangrepp, hets mot folkgrupp och liknande.

Vore skönt med en lite mer passiv hållning även här.

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:46:50  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Back on track

Jag har cirka 6 kvm matta mellan soffan och väggen bakom högtalarna.
Tar jag bort dessa, vilket jag har testat, blir det stor skillnad. Reflexerna från golvet är högst påtagliga. Ljudet blir "msetigare" utan matta.

mvh

Driver:https://www.sybariteaudio.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:47:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Personligen tycker jag att moderatorerna borde vara MYCKET hårdare... Denna tråden borde redan vara stängd.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:50:42  Show Profile Send celef a Private Message
Jag föredrar socialdemokrater framför moderater!

sound pollution
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:51:04  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag drar mig ur vidare diskusion angående tramset. Sorry om jag försökte släcka elden med bensin. Blev lite förvirrad där ett tag.

Mycket av klappekon och dyligt är som mest påtagliga i hörnorna varför en heltäckande matta är bra.

John

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:51:07  Show Profile Send n/a a Private Message
däremot tråden 'matta mot matta' är ganska intressant... Så skall det se ut!

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:53:09  Show Profile Send tek a Private Message
"matta mot matta" - smaka bara på rubriken!

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/13 :  13:08:06  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Frågan upplever jag som oseriös till gränsen på raderingsbar. speciellt med tanke på den "slutsats" tek kommer fram till efter att pekka j påpekar det fina med mattor medan de andra träter om skämt eller inte.

Skärp nu till er innan vi får inlägg av arten:

"Skall jag köpa mig hörsel eller ett oscilloskop med vidhängande mätmik, jag har 20 000:- att handla för, vilket kommer att låta bäst?"

Hörel verkar så osäkert, kanske bäst att få det opartiskt och vetenskapligt verifierat.

Man häpnar!

Någon ställer en fråga om hurvida matta eller kabel gör störst förbättring. I mina ögon en befogad fråga. Killen som ställer frågan är tydligen intresserad av att maximera välljudet. Det är väl vad hela begreppet "hifi" handlar om? Ditt inlägg avslutas med en liten gliring riktad till....

Driver:https://www.sybariteaudio.se
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/13 :  13:09:04  Show Profile Send pekka.j a Private Message
För klargörande av eventuella missförstånd, Pjotre och Sladd, så vill jag markera att jag absolut inte har något intresse av form av konspiratoriska upplägg mot Forum (som jag f ö tycker är ett trevligt diskussionsforum) och att jag inte har den blekaste aning om vem signaturen tek är. Jag uppfattade hans fråga som seriöst menad och ville bidraga med mina erfarenheter, som är både empiriskt och teoretiskt grundade. Kanske är han ny inom hobbyn, och då ser jag det som värdefullt att vi övriga forumdeltagare delar med oss av vår kunskap/erfarenhet.
För en gångs skull är jag en smula upprörd när jag skriver dessa rader. Om moderatorerna gör en genomgång av mina inlägg torde de finna att de - möjligen med undantag för något exalterat jubel över god mat/vin/musik - är sakliga, i motsats till vissa andra som ALDRIG bidrar i sakfrågan. Kanske borde man rikta sin övervakningsiver åt annat håll?
Det är en sak att moderatorerna hyser motvilja mot objektivism inom hifi-hobbyn, men att behöva bli beskylld för konspiratoriska upplägg är oacceptabelt. För övrigt har jag inte spelat tennis på en herrans massa år...
Vänligen

Pekka Johansson

Edited by - pekka.j on 2002/10/13 13:30:19
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/13 :  14:09:56  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
En tjock kinamatta i äkta silke och ett par fina kablar är kanon.
En silkematta drar inte till sig damm heller. Den blir inte statisk som en yllematta eller en syntetmatta. Och den är tjock och trevlig att gå på. Och den håller hur länge som helst. Så i längden blir det en vettig investering.
Ett rum utan matta??? Vad är det för fråga. Alla har väl en matta i sitt rum. Men att lägga in en äcklig dammsamlande heltäckningsmatta över hela det snygga trägolvet?? Och om man får hem en gäst som är allergiker mot vad som helst, så finns detta vad som helst i heltäckningsmattan. En riktig matta lämnar man in för tvätt emellanåt, och piskar skiten ur lite oftare utomhus.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/13 :  14:30:04  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
tek: eftersom du är ny här så är det möjligt att du inte ser det vi moderatorer ser, må vara hänt och det är i första hand inte din ursprungliga fråga som spökar, det är det gamla vanliga spök-gängets manér som ställer till det.

Din fråga var dock precis så fel ställd som flera här ansåg och du verifierar sedan att din inställning var klar på förhand.
Hur vi moderatorer sköter jobbet är en gammal vanlig fråga som vi gärna diskuterar. I forumets policy står en del, annat får man vänja sig vid.

John: Det må vara så att du tycker kabelinlägg skall vägas på guldvåg. jag tycker att de ständigt mantraliknande återkommande antikabeltramset kunde behöva något helt annat än en våg. En dokumentförstörare kanske....

Som Mikael2 skrev i går. Om man skall sitta vid samma bord så är det GANSKA onödigt att köra samma anti-sväng hela tiden. Som ren och skär rutinmässig propaganda över hur man uppfattar livet, hifin, vetenskapen etc. Det stör andra vid bordet, det stör moderatorerna och det stör hela forumets välmående.

pekka: ovanstående innehåller det sakliga argument till varför jag blir så trött på en del inlägg ibland. Du behöver inte låtsas att du blir upprörd över tennis, ganska genomskinligt. Sluta med din anti-propaganda så fort det ges en millimeter. Här är ohyggligt lugnt på fronten "LTS-skämt", vetenskapliga klubben, att mäta i stället för att lyssna etc etc. En gång var detta forum tydligt LTS-fientligt vilket hurrades på av många. I dag så är alla ämnen tillåtna under förutsättning att de diskuteras på ett sådant sätt att många kan förstå innebörd och slutsats. Vi moderatorer har drivit igenom denna utveckling, pratat med de största motståndarna och fått till en ganska fri debattplats. Inriktningen får dock inte tippa över till det teknokratiska/vetenskapliga/blindtestade what ever. Det är också klart och tydligt formulerat i Policyn. Gillar man inte det får man hitta en annan plats på nätet.

Jag tror inte någon moderator hyser "motvilja mot objektivism inom hifi-hobbyn". Vi hyser motvilja till att du och dina kamrater har ensamrätt på samtliga ord i den meningen inklusive all tolkningsrätt.

Ägna mer kraft i stället åt den publikation som har som uppgift i livet att vara en motvikt mot den oseriösa hifi-industrin och "köpta" hifitidningar eller vad det står i pamfletterna.

Här finns plats åt alla. Utom de som har någon form av "politiskt" budskap vilket upprepas gång efter gång.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/13 :  15:27:11  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
sladd. Nej jag tycker inte att jag behöver väga orden på guldvåg. Dåligt formulerat av mig. Sorry! Välja varsamt eller med eftertanke kanske är bättre.

John

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:06:59  Show Profile Send ekman a Private Message
John jag menade inte att jag ville eller tyckte att du skulle härifrån och starta eget forum det jag menade var att om man inte är nöjd med modereringen eller forumet så är det ju det enda att göra? och det är ett väldigt tjat på hur moderatorerna beter sig dom får väl göra precis hur dom vill det är deras forum vi ska va glada att vi får gästa det =)
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:15:09  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag tror att vi till slut är överens ekman. Trots att det är så som du säger att moderatorerna gör som dom vill och vi ska vara glada för att vi får vara här tror jag inte att det är omöjligt att ibland komma med kritik. Jag menar dock inte av något tjatigt slag.

John

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:17:56  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag kan tillägga att jag faktiskt ger moderatorerna positiv kritik också. Mestadels faktiskt tror jag i alla fall. Har ingen statistik.

John

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:22:51  Show Profile Send ekman a Private Message
skönt att vara överens

sen så tycker jag dock att det är alldeles för mkt kritik mot moderatorerna nyligen ifrån alla möjliga håll passar inte spelreglerna får man byta bräde
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:43:26  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag tror att en del av kritiken kommer för att läget inte är riktigt inpejlat. Delvis i alla fall. Alltså det tar kanske ett tag innan folk lär sig hur stuket ligger till här. Framtiden får utvisa om jag har rätt eller fel.

John

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:44:56  Show Profile Send ekman a Private Message
framtiden kommer att utvisa mycket bland annat förmodligen vilket av dom två lägren som har haft rätt hela tiden =) ska bli intressant
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/13 :  19:22:47  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Du förusätter att ett minst av lägren har rätt?

John

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000