Author |
Topic  |
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 19:52:03
|
Nu är bordet väck... står i hallen! Äntligen välljud igen... men ingen plats för kaffemuggar samt vinglas igen.. får väl leta efter ett lite mer audiovänligare bord.. hehe
|
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 20:03:18
|
Neodynium: Försök att hitta ett bord som är gjort helt av trä. Du kan med fördel sätta något dämpande material på undersidan av bordsskivan, t ex en tjock matta eller tjockt tyg i flera lager som häftas fast med häftpistol eller med nubb. |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 20:06:38
|
jag har ett väldigt tungt stenbord som jag inte kan göra något åt =((
Det är min sambo som placerat det där och jag får nog flytta om jag börjar försöka flytta på deet =)))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 20:19:10
|
Yep.. får leta vidare.. jo det är inte en dum ide att försöka sätta något på undansidan. Är inte ett stenbord ok? Eller vänta.. det lär väl reflektera också? bahh.. inte lätt. Man vill ju att det skall se snyggt ut också. Snygga träbord är oftast lika dyra som de är snygga.
quote: Originally posted by Lennart
Neodynium: Försök att hitta ett bord som är gjort helt av trä. Du kan med fördel sätta något dämpande material på undersidan av bordsskivan, t ex en tjock matta eller tjockt tyg i flera lager som häftas fast med häftpistol eller med nubb.
|
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 20:20:49
|
n00b: Flytta ut sambon och låt hon/han ta bordet med sig! ;-) |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 20:25:38
|
Stenbord är inte heller bra. Tänk på hur det ekar i en stenkyrka, i ett skyddsrum, i ett trapphus av marmor eller i en grotta?
Ja, snygga träbord finns och de kan vara svindyra. Men smakar det så kostar det... |
 |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 20:30:13
|
Matta mot matta blev borddiskussion. Innan diskussionen bordläggs (fniss!) vill jag gärna berätta om min erfarenhet: Jag har ett snyggt och fint mahognybord som i allmänhet är belamrat med diverse tidningar, cd-fordral, kaffekoppar och annat. Dessutom en duk. Det borde inte bli så mycket reflexer i bordytan. Hur bra är det då? Inte så värst. Faktum är att jag alltid lyfter bort hela rasket innan noggrann lyssning. Det blir en mycket större och "äktare" ljudbild utan bord. Svårt att beskriva, lätt att höra (inbillar jag mig). I mitt fall känns det inte som problem med reflexer från bordytan, snarare som om bordet skärmar av delar av ljudflödet genom rummet. Man har en annan kontakt med musiken utan ett bord emellan. Och då är det ändå bara vanlig soffbordshöjd som gäller, inget tapetbord precis. Detta låter kvasitokigt, har ingen vettig förklaring. Jag är annars ingenjör, ej teolog. / K |
Farbror Kjell alias Kajsa |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 20:58:39
|
Bordhöjden och bordskivans storlek står i direkt proportion till avståndet mellan bordet och högtalarna, mellan bordet och lyssnaren och högtalarnas höjd över golvet. Det handlar om vinklar och reflexmönster.
Jag tror att mahogny är ett ganska "stenhårt" material. Att det inte låter så bra med det kan jag i sådana fall förstå.
Med träbord menar jag bord av furu eller björk eller något annat "mindre hårt" träslag. Vad sägs om ett bord av balsaträ??? Himla lätt att flytta undan dessutom! Och ett sånt bord kan man slå i skallen på sambon när hon/han inte fattar det här med HiFi och välljud! ;-) |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 23:33:50
|
Hehe... jo.. det hade kanske varit något.. hehe
quote: Originally posted by Lennart
Bordhöjden och bordskivans storlek står i direkt proportion till avståndet mellan bordet och högtalarna, mellan bordet och lyssnaren och högtalarnas höjd över golvet. Det handlar om vinklar och reflexmönster.
Jag tror att mahogny är ett ganska "stenhårt" material. Att det inte låter så bra med det kan jag i sådana fall förstå.
Med träbord menar jag bord av furu eller björk eller något annat "mindre hårt" träslag. Vad sägs om ett bord av balsaträ??? Himla lätt att flytta undan dessutom! Och ett sånt bord kan man slå i skallen på sambon när hon/han inte fattar det här med HiFi och välljud! ;-)
|
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 23:42:41
|
hmmm kanske man skulle ta och leta upp ett snyggt bord =))
men men .. det får vara som det är sålänge =)
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
Tobias
Member

185 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 23:59:44
|
Ni som tycker det blir sämre ljud med soffbord; ni har väl inte placerat bordet så det blir någon reflex från högtalarna i bordsytan? (Kollas smidigast genom att lägga en spegel på bordet och se om man kan se högtalarelementen i spegeln när man sitter på lyssningsplatsen)
mvh Tobias |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 10:40:19
|
quote: en fråga i denna tråden är det bra att ha sina högtalare stående på heltäckningsmatta?? jag har aldrig testat men det verkar inte speciellt stabilt
obs detta är en synnerligen seriös fråga
Fördelen med heltäckningsmatta är att spiksen går rakt igenom och når golvet under som förhoppningsvis är av betong. Annars så blir det nog bättre om man placerar en tung granitskiva mellan mattan och högtalaren/stativet.
Min erfarenhet är att soffbord ger upphov till reflexer som gör ljudet ljusare och aggressivt. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 14:32:08
|
Jag kollade detta... men hade ändå kasst ljud (man såg inte elementen från bordet)
quote: Originally posted by Tobias
Ni som tycker det blir sämre ljud med soffbord; ni har väl inte placerat bordet så det blir någon reflex från högtalarna i bordsytan? (Kollas smidigast genom att lägga en spegel på bordet och se om man kan se högtalarelementen i spegeln när man sitter på lyssningsplatsen)
mvh Tobias
|
 |
|
Tobias
Member

185 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 23:34:11
|
Vad konstigt... Jag som precis tänkte köpa ett soffbord enbart för att förbättra ljudet. Kanske inte är så bra idé trots allt då. Men i princip alla LTS:are tycker väl det blir bättre med soffbord eller? |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 01:53:07
|
Jag tror det är bättre utan om golvet är väldämpat, själv måste jag nog ha soffbord för hus friden fast det är ganska praktiskt kan erkännas :)
Ps jag är LTSare, fast dom/vi har också ganska olika åsikter även fast det inte alltid verkar så (det finns till och med LTSare som tror att kablar påverkar ljudet och gillar dipoler mm) :) Ds |
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
Topic  |
|