HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Någon mer bankmänniska på HF??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/04/05 :  23:22:21  Show Profile Send Pjotre a Private Message
På förekommen anledning, någon mer som jobbar på bank här på forumet??

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2005/04/06 :  07:16:11  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Så fort jag får ut mina examina, hoppas jag!!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/04/06 :  09:39:05  Show Profile Send Terminator a Private Message
Inte banksektorn men väl med pengar, inkasso/fakturaköp är branschen.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/04/06 :  10:35:13  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Inte banksektorn men väl med pengar, inkasso..


Därav namnet...


// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/04/06 :  12:07:52  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Nä, men jag har jobbat för banker när jag var IT konsult. Maken till tråkigare och träiga människor har jag aldrig träffat. (Inget illa menat åt dig Pjotre, det var nästan bara banker från england jag jobbat åt)

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2005/04/06 :  12:41:51  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Hifi är dyrt..ett "bankjobb" hade gjort susen..
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:36:43  Show Profile Send molsson a Private Message
Bankmänniska? äe det en sådan som tycker det är ok att låna pengar utan ränta, men låna ut med ränta?

No hay banda!!
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:43:52  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Den som tycker bankmänniskor är tråkiga och träiga rekommenderas att läsa "Liar's Poker" av Michael Lewis. Det är en dokumentär insideberättelse från investmentbanken Salomon Brothers på 80-talet. De var inte lugna back then! Avundas den som fick va' med på den tiden...
(nu kan jag iofs tänka mig att vanliga "retail banking"-människor inte var/är lika galna och sköna som dessa investment bankers)

Ino Audio for life
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:50:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ett ryke som går om banker och deras datorsystem är att dom är hemska. Inga standarder, extremt oflexibla och väldigt kantiga.

Varför går det till exempel inte att skriva ett meddelande när man flyttar pengar mellan bankkonton? Hur svårt är det, tekniskt, att få några teck? Är ju för mig som kund otroligt intressant att meddela "Pengar från Pär för skidresan" eller liknanade. Och varför är alla inmatningsfält statiska? Varför alltid "max 10 tecken"? Varför är det aldrig tillräckligt med utrymme att skriva på men en rekommendation att skriva så kortfattat som möjligt? Verkligt dåligt att banker skall sitta på pengarna om man skall betala till utlandet.

Jag jobbar innom "charging mobiltelefoni" och vi klarar att inte bara ta betalt i realtid utan även räkna ut priset på samtalet, även vid utlandssamtal.

Eh.... Nej, jag är inte bankmänniska men hade det trevlig i Pjotre's sällskap när jag senast hälsade på (för ca 2 år sen). Antingen är Pjotre undantaget som bekräftar regeln, eller stämmer inte regeln.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/04/06 :  15:22:00  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Pär!

quote:
Varför går det till exempel inte att skriva ett meddelande när man flyttar pengar mellan bankkonton?


Vilken bank har du???
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/04/06 :  17:38:39  Show Profile
Jag har FSB, där är det exakt så.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/06 :  17:50:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
FSB = Försenings-spar-banken.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/04/06 :  19:02:36  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Föreningssparbanken... Då får ni också skylla er själva.....
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/04/06 :  19:13:29  Show Profile Send Ayn a Private Message
Har HSB, funkar finfint där. Däremot finns det andra stora brister med deras Internetbank tyvärr.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/04/06 :  21:24:58  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Om ni och speciellt Pär ursäktar så tycker JAG detta är väldigt intressant.

quote:
Ett ryke som går om banker och deras datorsystem är att dom är hemska. Inga standarder, extremt oflexibla och väldigt kantiga.

Varför går det till exempel inte att skriva ett meddelande när man flyttar pengar mellan bankkonton?


När det handlar om banker och särskilt brister hos de samma så drar man gärna alla över en kam snabbt och lätt. Skulle det i stället handlat om en bil hade man förmodligen sagt att min Volvo eller min BMW... Men just när det gäller banker så är det just banker, dvs man drar in alla under samma kritik... Oavsett om vi/journalisten eller vem det nu vara månde som vill kritisera så åker alla med oavsett om man har koll på om kritiken är befogad för alla eller ej...

Jag har länge undrat varför det är så och varför det är så helt OK att spy galla över just bankerna?? Hur skulle ni andra reagera om man bland bekanta, i pressen och i allmänhet spydde galla dagarna i ända över ert företag?

Oj, nu blev detta långt... Men som avslutning skulle jag vilja påstå att svenska bankkunder inte har en susning om hur bra dom har det och hur bra de svenska bankerna är i en internationell jämförelse....

Som en sist uppmaning.... Om ni inte är nöjda med er bank, BYT!

Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/04/06 :  21:57:04  Show Profile Send Björn N a Private Message
PÅ SEB kan man skriva meddelanden när man för över pengar, jag har en känsla av att seb ligger ganska långt framme md sina internettjänster..

Synd att de är dyrast bara

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/04/06 :  21:59:21  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jamen ni får väl pröva en riktig bank i stället, prova ÅRETS BANK 2004!!!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/04/06 :  22:13:01  Show Profile Send molsson a Private Message
IKEA-banken?

No hay banda!!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/06 :  22:15:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Om ni och speciellt Pär ursäktar så tycker JAG detta är väldigt intressant.
Helt ok - vi är nog lite breda i vår pensling och svartmålning av banker. Självklart är det inte faan på väggen, utan en mer nyanserad bild som gäller. Generaliseringar håller ju sällan.

Men jag har tyvärr svårt för i princip alla "stora" företag. Dom sköts sällan på ett "bra sätt", dvs med koll in i minsta detalj, systemen är inte skapade av en person som har en helheltsbild klar nog att kunna hitta förenklingar och förbättringar. Dessutom är det ett "rörligt mål" - nya regler, nya spelare och nya intressen gör bl.a. bankväsendet till ett mycket svårt system att underhålla. Sen finns kravet på säkerhet - säkerhet före smidighet gäller för vem vill ha fräcka finesser i stil med Microsoft men att banken kraschar ett par gånger om dagen eller blir infekterat av virus?

Ta bara alla former som finns: privatpersoner, företag av olika slag, föreningar och sen hela problematiken med "utlandet" och deras system. Regler om lån, redovisning, moms och skatt samt inte minst de lagliga aspekterna kring allt banker hanterar.

Men ibland blir begränsningarna löjliga. Textmeddelanderna är ett exempel. Överföringstiderna oftast extremt långa. Bankomat/minutrarna som bara spottar ur sig datum, tid och uttaget belopp - hur mycket har jag kvar då???

Sen vill jag självklart tillägga att detta inte lastas på egentligen nån person varken i synnerhet eller i allmänhet. Bankväsendet sett som system är extremt stort och komplext - vem löser sånna system enkelt?

Men rätten att grina om det, hur det fungerar och inte fungerar kommer vi kunder alltid att både ha - och ta!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/04/06 22:16:29
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/04/06 :  22:41:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det går visst att skriva meddelanden när man för över pengar INOM FSB, dock inte när man gör överföringar till andra banker.
Gissningvis är anledningen till många av dessa "tekniska" brister att bankerna datoriserades väldigt tidigt, många system har gått väldigt länge (det märktes inte minns före 2000 då bankern av förklarliga skäl hade problem att hitta programmerare som kunde Cobolt eftersom språket självdog någon gång 1985, många av systemen var dock skrivna på 70-talet).

Sedan ska man tänka på att vissa "förseningar" inte beror på tekniken utan på att bankerna (och alla andra typer av företag som hanterar pengar) sitter på pengarna ett tag för att kunna tjäna pengar på pengarna, om jag förstår rätt så är det en anledning till varför det fortfarande tar så lång tid att betala räkningar via ex. bankgirot trots ny teknik som internetbanker osv (det gick väl en serie reportage bla om detta på Aktuellt för något halvår sedan?).
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/04/06 :  23:33:51  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
quote:
Den som tycker bankmänniskor är tråkiga och träiga rekommenderas

De är tråkiga och träiga att jobba med, men gå ut på kvällen är skillnad. Banker har djupa fickor......

quote:
Ett ryke som går om banker och deras datorsystem är att dom är hemska. Inga standarder, extremt oflexibla och väldigt kantiga.

Jag har bara jobbat med de stora bankerna, typ Credit Swiss First Boston, Lehman Brothers osv.... och deras system är stora och hemska. Jag har dokumenterat alla ING Barings inkommande kommunikationslinjer i Tokyo. Det tog över en månad....
Dessa stora banker räknar downtime i miljoner dollar per sekund under trading hours. Alla system har redundancy för att inget ska gå ner (det är lag i Japan att banker måste ha redundancy på alla system) samt ska alla system vara lättillgängliga typ Bloomberg och Reuters. Bloomberg t.ex är hemska ur ett säkerhetsperspektiv. Morgan Stanleys datorrum på Tokyo kontoret är stort som en baseball plan, full med servrar och kommunikations utrustning.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/07 :  09:17:58  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
quote:
...hade problem att hitta programmerare som kunde Cobolt eftersom språket självdog någon gång 1985...


f95toli>> Inte för att vara en besserwisser men Cobolt är ett grundämne. Du tänker på Cobol. .


Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/04/07 :  11:00:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Helt riktigt
Faktum är att jag programmerade lite i Cobol när jag var liten, men det var som sagt var sisådär 20 år sedan (hemskt språk, till och med Fortran 77 är bättre på det mesta).

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/07 :  11:05:54  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vad bankerna behöver är AS400/ maskiner och ex. RPG programmering. Skita i poppisgrejer som java/C++ mm.

Har programmerat kort/betal system i denna miljö(faktiskt arbetat med en bank i Holland) och det gjordes tester med bla java/c++ och de säckade ihop medan hederliga gamla AS400 och RPG tuggar på. RPG är liksom Cobol -70 tals språk som fungerar.





*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/04/07 11:06:35
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/07 :  11:06:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
ADA då?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/04/07 :  11:13:58  Show Profile Send Ayn a Private Message
Säckade de ihop känns det rimligare att kolla hur programmen var skrivna istället för att skylla på språken. Skriver du ett dåligt program kommer det funka dåligt oavsett vilket språk du använt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000