HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kan någon ge tips om datorköp.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/24 :  22:54:59  Show Profile Send mayro a Private Message


Vi ska köpa en dator till våra barn som är snart 10 samt 6 år... Och det bör ju vara en dator som dom kan spela spel på. Vi har tittat på dell 8400 som kostar runt 11000 inklusive 19" platt skärm. Enligt råd på dell´s site så ska den vara bra som speldator osv. Och den ligger bra till i pris för vår ekonomi också.

Tyvärr kan varken jag eller Lena något alls om datorer. Så därför frågar vi här om någon kan titta lite samt säga om detta KAN vara ett bra val för oss. Bifogar länk till dell.


http://www1.euro.dell.com/content/default.aspx?c=se&l=sv&s=gen


MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/24 :  23:26:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har köpt in ganska många Dell-datorer (inklusive några 8400, de är oftast mer prisvärda än motsvarande Optiplex)eftersom jag är ansvarig för datorinköp på vår avdelning på jobbet, vi har egentligen aldrig haft några problem med dessa.
Rent allmänt gillar jag Dell och kan rekommedera dem.

För att spela spel behöver du i princip en hyggligt snabb processor, mycket minne (på en ny dator är 1 GB att rekommendera) samt ett snabbt grafikkort.
Ett tips är att INTE köpa den snabbaste processorn eftersom de oftast är omotiverat dyr, den näst snabbaste är oftast bara några % långsammare och om man lägger mellanskillnaden på ett bättre grafikkort vinner man prestanda när det gäller spel; hur bra dagens spel flyter på beror mer på grafikkortet än på processorn.

Personligen skulle jag satsat på en 17" skärm och använt mellanskillanden till ett bättre grafikkort+ 1024 Mb minne; men det är naturligtvis en prioriteringsfråga.


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/25 :  00:54:32  Show Profile Send mayro a Private Message
Tror du den lite dyrare för 14000 kan vara ett bättre val i så fall? har den allt detta redan ifrån start? Jag förstår ju tyvärr inte vad alla dessa saker är ens. Men en 19" skärm tror jag ger en hel massa mer kul för dom att se på. Jag har en 17" på min dator här. Och denna skärmen tycker jag är lite liten själv... Så om du tycker den dyraste modellen av 8400 har vad som krävs?

för mig är detta rena rama "grekiskan" med alla benämningar av ljudkort bildkort osv...

Eller ta den 8400 för runt 11000 och gradera upp lite bara på grafikkort.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/25 :  01:41:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror ni får fråga er själva exakt vad ni behöver och vad ni är beredda att betala. Även den "vanliga" 8400 kan i princip köra alla existerande spel utan problem men kanske inte med alla grafikinställningar maxade.

En variant är att just nu lägga pengarna på en dator med ett enklare grafikkort (standarkortet är antagligen ganska ok) och 19" skärm, när datorn börjar kännas gammal (om ca 1 år, datorer åldras fort) kan ni uppgradera med ett nytt grafikkort. Ett "medelkort" brukar ligga runt 1500-2000 kr, de kort som idag kostar 4-5000 kr kommer ligga runt 2000 kr om ca 6 månader (gissningsvis).

Däremot rekommenderar jag fortfarande 1024 MB minne, det behövs kanske inte just nu men många spel som släpps under vården har 1024 som rekommenderat minimum; de går fortfarande spela med ett enklare grafikkort (med grafikinställningarna neddragna) men utan tillräckligt med minne blir det ospelbart. Dessutom känns hela datorn mycket snabbare om man har mycket minne.

Rent allmänt: Det är omöjligt att köpa en "framtidssäker" dator pga utvecklingen går så snabbt, de spel som utvecklas idag går inte att köra med maxade inställngar på någon existerande dator utan utvecklarna räknar helt enkelt med att tekniken hunnit ikapp när spelet är färdigt att släppas; så oavsett vad ni köper kommer datorn kännas för långsam för de spel som släpps om två år.

Personligen brukar jag köpa "medelbra" grejer som inte kostar jättemycket, istället byter jag ut någon komponent per år; det blir faktiskt billigare i längden och jag kan alltid köra de senaste spelen när jag känner för det (dock kanske inte alltid med maxade inställningar).

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/25 :  02:09:05  Show Profile Send mayro a Private Message
då förstår jag lite bättre.. Så stort minne. och byta grafikkort då barnen börjar tulla på det och behöver bättre o bättre via uppdatering av nytt dito.. Det var ju enkelt .. Om man fick hjälp vill säga...

Så jag tackar för hjälpen.. och tar kontakt med dell då dom öppnar o gör en muntlig beställning så det blir rätt garanterat... Med dessa uppgifter framme. då vet jag exakt vad jag skall fråga om. Men troligen så kan dessa som tar emot order redan allt jag kommer säga ju..

Men tackar för din hjälp...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/03/25 :  09:12:10  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag trodde inte dell var som andra PC-datorer v g möjligheten till uppgradering. Missförstånd?
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/03/25 :  11:08:33  Show Profile Send jhnmn a Private Message
skrev ihop ett inlägg, skulle trycka på "Preview" men mina sömndruckna ögon lyckades lura mig att trycka på "Reset fields", d'oh!
Nåväl, här kommer en något nedkortad variant.



@Aton
Det är nog ett missförstånd

Alla delldatorer kommer med en service tag.
Om du matar in denna kod på hemsidan så kan du se exakt vilken hårdvara du har i datorn samt förslag på uppgraderingar (som beställs via Dell, dvs).. plus en hel drös nedladdningsbara drivrutiner till just din hårdvara.

Detta är en schysst funktion för de som inte har stenkoll på vad de har i sin dator och på vad som är kompatibelt med vad.




@mayro
Håller med f95toli i hans tips och råd

Men, kom ihåg att det är skillnad på en "platt" (TFT) och en "vanlig" (CRT) skärm. En 17" CRT känns mindre än en 17" TFT.
..och en 19" TFT känns enorm

jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/25 :  11:10:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
På vilket sätt menar du att de skulla vara annorlunda?
Dell säljer många olika modeller, några är väldigt slimade (Optiplex) och använder ex. integrerade grafikkort&ljudkor; dessa skulle nog vara svåra att uppgradera men det är inte hller meninegen (de är mest riktade till företag).

Dimension-datorerna är helt "vanliga" datorer, Dell använder en del egna lösningar för ex. chassfläktar och sådana detaljer men i övrigt så ska det inte vara några problem att byta "vanliga" komponenter såsom grafikkort, hårddiskar osv.


Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2005/03/25 :  11:48:40  Show Profile Send weezer a Private Message
17" CRT motsvarar i stort sett en 15" TFT, som sagt...en 19" TFT är *stor* .
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/25 :  13:05:26  Show Profile Send mayro a Private Message


Oj vad trevligt med alla inlägg!!! Ni ska veta jag är glad för dessa.. Och detta med 19" skärm blir dom nog glada åt då dom sitter där två st o ska lira sina spel..

Jag ser det lite som för en annan då man vill ha STORT ljud.... Man upplever allt ju roligare med "stort" ljud mot "litet" ljud.. Menar nu inte volymens höjd. Utan ljudbildens storlek...

Så det gåer säkert att överföra på detta med skärmen...

Ska ringa till dell då dom öppnar. Det verkar vara ett bra val av dator i alla fall. För ingen skriver att man BÖR se efter annat märke eller så..

Härligt med forum i fall som detta då man faktiskt inte vet och behöver hjälp....och det är ju inte tisdag ännu. så det hinner ju komma in flera tankar om nån kommer på nåt tills dess...

Tack!!!

MVH
Tobbe..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/03/25 :  23:12:39  Show Profile Send n0p a Private Message
Dell är väl ngt dyrare än genomsnittet eller? Så har jag förstått det ialla fall, så jag skulle då kolla runt lite först. Finns ju färdiga paket hos datorbutiken.com eller komplett.se annars plockar ju de flesta datorbutiker ihop paket åt en om man ber dem.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2005/03/25 :  23:34:07  Show Profile Send Lepra a Private Message
Jag har en DELL 8300 med 20" tft.
När jag skaffade den valde jag "maxad med pluspaket" vilket var
Surroundsystem med subwoofer större än datorlådan (dubbla 6,5:or)
20" tft
3,0 ghz processor
1024 ram minne
240 gb hårddisk (kändes stor men oj så fort man fyller den med skit!)
ATI radeon 9800 pro.

Ska fixa större HD och mer minne (2048) och nytt grafikkort.
Det kommer ju nya goa spel under våren och resten av året, och spela spel utan max eller näst intill max på grafik är ett måste.

Dell är underbart iom deras uppgraderingssystem. Knappla in din "tagcode" o välj o vraka.

/Victor

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/25 :  23:55:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
n0p: Dell brukar ligga rätt bra i pris om man jämför med ex. HP, Siemens och liknande. Visst ska man jämföra men det är definitivt inte så att Dell generellt sett är dyrare.

Vad gäller datorbutiker som plockar ihop datorer så kan det vara en bra idé om man handlar från en butik med gott rykte, tyvärr är det en hel del butiker som säljer datorpaket som inte verkar ha någon vidare koll och då kan man få mycket problem. Det ursprungliga Inet (inte dagens företag, de har ombildats ett par gånger) är ett skräckexempel.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/26 :  00:12:06  Show Profile Send mayro a Private Message


Vår dator vi har här är ihopplockad.. NEVER again.... vikket sabla skräp... och sådant strul.. Man fick en inbränd skiva med för att progga in inbränningsgrejorna osv.. Aldrig i hela livet ett ihopkok som dessutom låter som ett jetplan .. nä.. vår stenålders compaq var hundra ggr bättre. fast den knappt kunde nåt.. den bara gick o gick.. denna skroten konstrar ofta o hela tiden med det ena efter det andra..

Men kanske finns det seriösa som bygger datorer också. Men blev rejält skrämd vid köpet av vår maskin.... Känns inte lockande att gå den vägen igen.. Jag är aldeles för okunnig för att ens förstå vad dom ska eller inte ska sätta in osv....

Brrr. Bara jag tänker på detta så huttrar man ju...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/26 :  00:31:37  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag har erfarenheter av Dell efter att ha handlar ett par datorer för min frus lilla företag. Det har vart Dimensionmodellerna 8200 och 8300, föregångarna till 8400, som varit aktuella vid dessa tillfällen. Innan dess har jag erfarenhet av några Gateway-datorer - som såldes enligt samma koncept som Dell nr det begav sig.

Jag tycker generellt att Dell är en bra leverentör av datorer. Det jag tycker om är att man kan få datorn som man vill ha den. Det är enkelt att välja den utrustning man vill ha/behöver när man köper den. De andra större leverantörerna säljer datorerna färdigpaketerade och alternativen blir därför färre. Även om dessa kan köpas för några färre kronor tycker jag att Dell är mer prisvärda.

Däremot är Dell-supporten lite seg. Väntetiderna kan vara väldigt långa och när man kommer fram är supportpersonalen inte alltid så hjälpsam som man önskar. De har en tendens att inte vilja - eller vilja kunna - hjälpa till så fort man ändrat något i den konfiguration som levererats. Det vill säga installerat något program som inte levererats med datorn eller kopplat den till ett nätverk. Men efter ett tag lär man sig att fråga på rätt sätt för att få hjälp!

Ett råd - som jag vet kommer bli svårt att följa i ditt fall - är att installera så lite som möligt. Ju mer man har installerat desto fler grejor finns det som kan gå fel... Att detta blir svårt vet jag av egna erfarenheter med ungar och tonåringar vid datorn. De vill testa och prova allt möjligt - och omöjligt.

Ett allmänt tekniskt sinnelag räcker emellertid långt när det gäller att administrera datorer på den nivå som verkar vara aktuell för dig. Jag klarar av det hyfsat - även om svordomarna står som kvastar emellanåt. Man lär sig sin dators egenheter efter ett tag, ungefär som med en bil. Fast man blir inte lika skitig när man ska fixa till dem. Å andra sidan kan det vara svårare att se var felen ligger i datorn - och det kan ge anledning till många frustrerade timmar vid densamma.

Håller i övrigt med om det som skrivits i tråden.

Jo - en sak till: Jag tycker det är onödigt att lägga ner allt för mycket pengar på massa flerkanalsljud och sånt. Ett hyfsat ljudkort och ett par justa stereodatorhögtalar räcker gott. Ett flerkanalssystem är enbart krångligt, har en massa sladdar och högtalare som samlar damm, fungerar aldrig som det är tänkt och ger ändå inte nåt bra ljud.

mvh/ Jörgen G

edit: allmän redigering av text

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/03/26 00:39:25
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/26 :  01:32:24  Show Profile Send mayro a Private Message

Tackar för dom råden.. Ja detta med ljud.. Det blir endast vanliga högtalare till en början i alla fall. Pengarna läggs först o främst på det som gör spel möjligt för dom. Idag kan dom väl ionte så mycket om datorer. Men om 6 månader har dom klurat ut exakt allt via sina polares försorg.. Och mina timmar med suporten så klart....'
Smile... Min första dator så svarade dom till o med .. "hej tobbe" då man ringe suporten.. Det var en mac.. Sedan vart det en Pc.. samma sak där. Idag klarar man dom smågrejor som händer utan suport...Som tur o skönt är. Men numera laddar man INTE in ett skit mer än uppdateringar på windows som dom har fixat via direktuppgraderingar. Men inget annat. Då funkar datorn rätt ok..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/03/26 :  08:49:22  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
1024 i RAM samt ett bra grafikkort, så kommer du jäkligt långt... men med 2000gb ramminne som någon sa, tycker jag känns onödigt... Då skall man sitta med extremt tunga program som CAD m.m Det gör inte 6-10år gamla barn!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/26 :  13:14:34  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
mayro: Du verkar ha samma erfarenheter som jag. Det kommer säkert att gå bra.

Varning dock för det här med den egna kontrollen över att ladda hem och installera saker och ting. Snararae än man tror är ungarna minst lika intresserade av att chatta med kompisar och testa olika saker från Internet som att spela spel på själva datorn. Då är det toppen att de har en egen datamaskin så att de får dras med strulet själva och att man själv inte blir direkt drabbad. Tids nog - förmodligen också det snarare än man tror - lär ungarna sig att själva fixa det också. Jag har en sextonåring hemma, så jag har gått igenom hela förloppet...

mvh/ Jörgen G



Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/03/26 13:24:23
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2005/03/26 :  13:14:36  Show Profile Send rowa a Private Message
www.liontech.se har väldigt prisvärda datorer...

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/03/26 :  16:14:44  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Marcus_ec. 2 Gbminne är inte 2000 Mb,utan 1024 gånger 2 dvs 2048Mb.

Tackvare att grafikkorten numera avlastar processorn från 3d mm så är behovet som jag ser det, litet av att ha den snabbaste processorn. Gå hellre ner två eller fler steg på processorhastigheten. Det tjänare man ofta klart mer på. Dvs inte den strax under den snabbaste utan en bit ner i listan av processorer.

Sitter numera med en 19"lcdskärm,dvs en tft. Denna visar en bild som är större än en 21"CRT.

MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2005/03/26 16:16:54
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2005/03/26 :  17:46:41  Show Profile Send weezer a Private Message
Dell är bra, de tog aldrig betalt för den 19" trinitron de skickade mig för ett par år sedan .

Edited by - weezer on 2005/03/26 17:47:04
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/26 :  23:08:16  Show Profile Send U1 a Private Message
Tänk bara på att dell är ett rent h*****e att uppgradera, har själv problem med min, nätdelen orkar inte ett skvatt.

/J
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/27 :  13:36:00  Show Profile Send mayro a Private Message


Nätdelen??? What??? finns den inte där ifrån start??.. Är datorer som en stereo? Att man behöver byta nätdelar också??

hjälp... nu börjar jag fatta varför dator blir en last för många.. Man kan drabbas av uppgraderingsvirus också med datorer......

ojoj.. man köper sig ett helvete nu börjar man inse... Men dom måste ju ha för att hänga med dom små liven...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/27 :  13:56:15  Show Profile Send U1 a Private Message
mayro: Detta är andrahands info jag fått av datorbutiken. När jag kopplade in andra dvd spelaren och ytterliggare en hd så sackade hela dator ihop, den gick som en traktor. Samma sak hände en kompis som bytade grafikkort. Supporten på datorbutiken sa att det berodde på för klen nätdel.

/J
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/03/27 :  14:07:36  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har nyligen bytt chassie. Det här pga nätdelen samt att jag ville ha ett tystare.När det gäller grafikkortet kan det tänkas varit ett Ati som kräver ett kraftigare nätaggregat.MvhKristofer
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/27 :  14:41:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Mayro: Jag tror inte du behöver oroa dig över nätdelen, det fanns ju någr olika val av grafikkort och "värstinkortet" i den samlingen drar väldigt mycket ström, eftersom du får samma nätdel oavsett grafikkort så bör du ha ganska bra buffert om du väljer ett enklare kort just nu. Det bör alltså inte vara någrs problem att byta grafikkort senare.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000