HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 jhnmn - studenthifi (nya bilder - 25/4)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/09/14 :  02:00:02  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
Så var det dags att vika ut sitt system.

Johan var namnet, 20 år och bor i Uppsala där jag pluggar teknisk fysik. Har en liten(!) tvåa tillsammans med flickvännen. Förutsättningarna för bra ljud är väl inte de bästa, dels är det riktigt massiva betongväggar här och dessutom måste TV och dator klämmas in i samma rum.

Systemet som det ser ut just nu:
  • Högtalare: DIY Proac Response 2.5 Klon, ekfanérade och ståendes på Soundcare Superspikes.

  • Slutsteg: Thule PA150B

  • Försteg: Thule PR150B

  • CD: Thule CD150B

  • HTkablar: QED 25th Silver Anniversary, BW och med Airloc-bananer

  • Signalkablar: DIY XLR rakt igenom.

  • Nätkablar: Skärmad ölflex, DIY

  • ..och en väldigt sällan använd vinylspelare

    Först en liten översiktsbild

    På/i bänken står (från vänster)
    Slutsteg, försteg, CD. Inklämd mellan CD och försteg finns också en liten NAD PP-1 till vinylspelaren. Till vänster om TVn står också ett par lurar, Philips SBC HP890, som används till datorn.


    Pga min oskicklighet som fotograf kan ni glömma närbilderna, det här var det närmaste jag kom



    Tittar man till vänster om stereon ser man lite vinylskivor.




    Här sitter man då och lyssnar. Tavlan som förut hängde bakom soffan pajade då den föll ner under mystiska omständigheter.. med andra ord har jag ett bra läge att bygga någon "dämptavla"



    Här syns datorhörnan och en liten del av det överfyllda cd-skåpet.


    Höger högtalare står tyvärr lite väl nära sidovägg (ca 40cm från högtalarens mitt till väggen) men det fungerar faktiskt ganska bra ändå. Efter mkt lyssnande och flyttande har jag hittat den optimala invinklingen.




    Till sist en liten samling med artister som jag gärna lyssnar på.

    Uppifrån och från vänster;
    Bruce Springsteen, Def Jux, Sole, the Roots tidigare skivor
    Pete Rock, Sarah McLachlan, Jay-Z, Doktor Kosmos
    Jose Gonzales, Ani DiFranco, ATCQ, Radiohead,
    El-P, Tracy Chapman, Guru, Natalie Merchant


    ..och samma men i större format

    DJ Embee, DITC, Vakill
    Sage Francis, The Demigodz, Quasimoto
    Atmosphere, El-P/Aesop Rock.




    Nu är nästa steg att ta tag i akustiken, antagligen i form av något slags "dämptavlor".
    Sommar innebär lov och lov innebär att man måste hitta på något bra byggprojekt. Ett hörlurssteg eller en enkel förstärkare är de hetaste alternativen just nu.

    Till hösten skall det investeras i ny tv-bänk och/eller ett rack till utrustningen.


    EDITs:
    041002: Uppdaterade bilder på för/slutsteg.
    050125: Nya högtalare och högtalarkablar.
    050425: Bytte ut gamla dåliga bilder mot nya, fortfarande dåliga, bilder

    Edited by - jhnmn on 2005/04/25 13:53:51

    jhnmn
    Member

    230 Posts

    Posted - 2004/09/14 :  02:01:52  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
    Glömde förresten säga att allt körs balanserat med DIY XLR-sladdar.
    Go to Top of Page

    Fisksmisk ola
    Member

    1763 Posts

    Posted - 2004/09/14 :  07:25:20  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
    Sjysst anläggning! Musiksmaken liknar min.
    Embeetious art är en mycket bra skiva!


    Snygg bänk!

    Euroline - T-Amp - DIY
    Go to Top of Page

    Akhenaton
    Flippersamlare

    1017 Posts

    Posted - 2004/09/14 :  10:39:38  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
    Nice att se att nån mer än jag på forumet lyssnar på Sole, sage och slug!

    Give me my medal because I bleed for it.
    Go to Top of Page

    jhnmn
    Member

    230 Posts

    Posted - 2004/09/15 :  05:50:43  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
    Fisksmisk ola
    Tackar
    Jepp, Embeetious art är en skön skiva. Kan tipsa om Pete Rocks "petestrumentals", ett mästerverk när det gäller instrumentell hiphop.

    Bänken är en IKEA-skapelse. Köpte den pga den roliga formen och att den lilla "upphöjningen" var ett perfekt ställe att placera vinylspelaren på.



    Akhenaton
    Javisst
    ..och gärna El-P och Aesop Rock också
    Go to Top of Page

    Martin.M
    Semesterfirare

    3556 Posts

    Posted - 2004/09/15 :  07:29:57  Show Profile  Reply
    Vad heter Ikeabänken?! Den finns inte med på hemsidan (eller så är jag bara trött)
    Verkar för övrigt vara ett trevligt system!

    admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
    Go to Top of Page

    jhnmn
    Member

    230 Posts

    Posted - 2004/09/16 :  02:21:31  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
    Martin.M
    Köpte den för ett drygt år sedan och gissar att den inte längre finns att köpa, tyvärr. Tror inte den blev särskilt massproducerad (för att vara IKEA dvs ), minns att den var rätt lurig att hitta.



    märker att alla mina poster är inlagda mitt i natten eller senare, kanske dags att se över dygnsrytmen..
    Go to Top of Page

    krang
    Member

    434 Posts

    Posted - 2004/09/16 :  21:01:00  Show Profile Send krang a Private Message  Reply
    Finfin anläggning. Vad tycker du om Alpha 40:orna. Har ett par 30or själv och har även hört mycket av 50:orna. 30:orna är mycket bra tvåvägare men femtiorna har alla gånger jag hört dem haft problemet att mellanregistret spelar utanför resten av högtalaren. Nått man märker på 40:orna. Fin anläggning helt klart
    Go to Top of Page

    jhnmn
    Member

    230 Posts

    Posted - 2004/10/02 :  15:01:24  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
    krang
    I vissa lägen upplever jag det också, men finner det oftast inte så störande.. har svårt att "sätta ord" på vad jag hör, men tycker att diskanten upplevs som lite väl skrikig ibland.
    Efter att ha monterat SuperSpikes tycker jag att basen blev mer kontrollerad och mellanregistret mer detaljerat, en klart prisvärd uppgradering.
    Hursomhelst är det helt klart mycket högtalare för pengarna!
    Go to Top of Page

    jhnmn
    Member

    230 Posts

    Posted - 2004/10/02 :  15:16:06  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
    Dags för en liten uppdatering!

    I torsdags kom det en sex meters kabelstump från ELFA. Så här såg skrivbordet ut igår



    Efter nån timmes pillande hade tre kablar tillverkats

    Kabeln är en Ölflex 110-CY, kontakterna från clas.


    Har just kopplat in kablarna och har inte hunnit lyssna in mig ännu, får återkomma med lyssningsintryck senare. Fina blev dom i alla fall
    Go to Top of Page

    datar
    Member

    657 Posts

    Posted - 2004/10/11 :  19:42:50  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
    Kul med en Technics 1210 ägare...

    Jag har 3 st själv 3 är bättre än 2st när man leker dj!?

    Trevligt system i övrigt! Hur spelar dina nya strömkablar?

    vänligen
    Johan Linnarsson

    Vänligen
    Johan Linnarsson
    Go to Top of Page

    jhnmn
    Member

    230 Posts

    Posted - 2004/10/16 :  01:10:20  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
    datar
    "3 är bättre än 2st när man leker dj!?"
    Hur många armar har du egentligen?
    Jag hade inte tackat nej till en till + mixer, men det är lite platsbrist i lägenheten tyvärr.. hade varit riktigt kul att ha


    "Trevligt system i övrigt! Hur spelar dina nya strömkablar?"
    Tackar!
    Inga enorma skillnader, men de spelar något "lugnare" imho. Kasserade de gamla kablarna direkt då de nya var färdiga så jag har inte gjort någon nogrannare jämförelse
    Med tanke på det facila priset (ungefär 100kr/st) så är jag nöjd, men det skulle vara kul att låna hem och testa lite rejälare kablar sen när de planerade högtalarna är färdigbyggda.



    EDIT:
    100:e posten! "Senior member", jo jag tackar..

    Edited by - jhnmn on 2004/10/16 01:11:45
    Go to Top of Page

    jhnmn
    Member

    230 Posts

    Posted - 2005/01/25 :  20:39:38  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply

    Efter att ha varit hemma på jullov och byggt kloner (se se byggtråd - http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35577) dök det upp ett paket med bussgods i onsdags.


    Ett par minuter senare såg det ut så här



    Och det har spelats en hel del musik sedan dess


    Nu återstår det bara att köpa en 7mm borr så jag kan montera superspikesen.
    Go to Top of Page

    edison
    N.A.udiophile

    2529 Posts

    Posted - 2005/01/26 :  16:38:28  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
    jhnmn:

    VAD är inte HiFi med 1210:an...?

    Har hört många skriva/säga liknande men aldrig riktigt fått fatt på vad i dess ljud som gör den "sämre" än andra spelare (i prisklassen).
    (Bortser nu från allmänt diss av "mainstreamtillverkare" då...samt dito avfärdande av allt vad direktdrift heter...)


    SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
    (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
    Go to Top of Page

    jhnmn
    Member

    230 Posts

    Posted - 2005/01/27 :  13:06:19  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
    edison
    ok, jag kanske lät lite väl hård där

    Att jag inte uppfattar min spelare som riktigt "hifi" beror nog mest på att jag har en lågbudget-pickup med sliten nål och att hela skivspelaren är dåligt inställd (bristande kunskap och intresse, om jag ska vara ärlig).

    I grund och botten är den nog inte alls dålig, verkar vara ett rätt så stabilt bygge.. men tyvärr har jag aldrig haft tillfälle att lyssna på någon välinställd 1210 med bra kringutrustning, pickup osv.


    Nu när de nya högtalarna är i hamn ska jag försöka hitta mig en bättre PU, och kanske försöka mig på att tweaka själva spelaren lite.. förslag på vad som kan tweakas välkomnas!
    Go to Top of Page

    jhnmn
    Member

    230 Posts

    Posted - 2005/04/23 :  03:36:49  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
    ok, det är inte riktigt hifi men..

    efter ungefär 1½ års köande och väntande har sambon fått tag på en liten hundrackare, en korthårig chihuahua.. självklart är man stolt "pappa" och måste visa lite bilder på sitt barn!








    så såg den alltså ut tämligen nyvärpt, endast fem veckor gammal. om ungefär 5 veckor till är den leveransklar.
    det ska bli riktigt spännande med hund, själv har man aldrig ens ägt en vandrande pinne

    jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
    Go to Top of Page

    Bravo
    Member

    5320 Posts

    Posted - 2005/04/24 :  01:56:02  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
    En liten en, mycket arbete väntar då, toapassning, lek samt hålla koll på skor och småprylar som de kan sätta i halsen.
    Mycket torkande blir det i början också.

    Bravo
    Go to Top of Page

    99nvbjed
    Starting Member

    46 Posts

    Posted - 2005/04/25 :  09:15:19  Show Profile Send 99nvbjed a Private Message  Reply
    Hihi. kabel-tv från tele2? :)

    // Joel
    Go to Top of Page

    jhnmn
    Member

    230 Posts

    Posted - 2005/04/25 :  12:52:13  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
    @Bravo
    Liten är ordet
    Ja, första månaderna blir väldigt spännande.. och krävande.
    Som tur är får vi den just innan sommarlovet då vi båda har mer tid att vara med den.



    @99nvbjed
    Hehe, stämmer fint det!
    Efter hösten ökar jag nog på med ett abbonemang på canal+ så det blir mer sport i rutan.
    Sambon har som sagt köpt en hund, så jag har bra utgångsläge om det blir förhandling..




    förresten, kanske man skulle ta lite ljusare och mer uppdaterade bilder nu när man ändå är i farten..

    jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
    Go to Top of Page

    EngelholmAudio
    Member

    8209 Posts

    Posted - 2005/04/25 :  13:09:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
    quote:
    själv har man aldrig ens ägt en vandrande pinne
    Trodde jag alla killar hade?


    Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
    Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
    Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
    Go to Top of Page

    Labbe
    Medlem, HiFi Norr

    2052 Posts

    Posted - 2005/04/25 :  16:54:58  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
    Nästan lika stora som min jycke var när han var nyfödd.

    Snyggt system förövrigt. Är svag för Thules design.

    In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

    Ansvarig för EleganZe Project

    Go to Top of Page

    jhnmn
    Member

    230 Posts

    Posted - 2005/04/27 :  23:01:42  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
    @EA



    @Labbe
    Tack! Thules design är faktiskt helt klockren. En knapp per pryl (max), stilrent, solitt och förtroendeingivande designat helt enkelt.. och ljudet lämnar inte särskilt mkt att önska heller.

    Ja, de är av storleksordningen hamster när de är nyfödda.

    jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
    Go to Top of Page

    MONTANA
    Member

    534 Posts

    Posted - 2005/05/05 :  00:39:51  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message  Reply
    Det er fullt mulig å komponere et audiosystem som gir stor musikalsk glede også med et studentbudsjett! Dette får meg til å minnes tiden for cirka 14-15 år siden da jeg hadde NAD elektronikk og Celestion høyttalere på en studenthybel på 15 m2. Jeg nøt musikk i fulle drag den gangen også!

    HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
    www.emmlabs.com
    System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
    Go to Top of Page

    MONTANA
    Member

    534 Posts

    Posted - 2005/05/05 :  00:50:37  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message  Reply
    ...kan legge til at jeg kjenner til enkelte Thule-komponenter ganske godt, som ikke akkurat er ultranøytrale og analytiske, men som som likevel tilbyr en behagelig musikkopplevelse til "studentpris". Kan ikke se hva slags høyttalere du har, men selv hart jeg blant annet hørt en del på Thule i kombinasjon med norske Patos og Audiopro "budsjett-høyttalere", noe som ut fra prisen må sies å funke meget bra.




    HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
    www.emmlabs.com
    System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
    Go to Top of Page

    m_persson79
    100.000-klubben

    787 Posts

    Posted - 2005/05/05 :  04:37:45  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
    jhnmn:

    Snygg "brev-grej"






    Ser för övrigt nice ut!

    Edited by - m_persson79 on 2005/05/05 04:38:30
    Go to Top of Page

    Fisksmisk ola
    Member

    1763 Posts

    Posted - 2005/05/05 :  12:12:15  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
    VA!!! Du har ju likadan musmatta som jag!!!

    Euroline - T-Amp - DIY
    Go to Top of Page
    Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
    Next Page
     New Topic  Reply to Topic
     Printer Friendly
    Jump To:
    HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
    Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000