Jag som laddar ner mycket musik från nätet har märkt att den det ofta är ljudkortet som ställer till problem med ljud kvalliten. Jag vill kunna få ut ljudet ur datorn på bästa sätt utan att förstöra ljudet. Nu bränner jag en massa skivor men det är ju bökigt men vill ju kunna lyssna direkt.
Har ni tips och ideer på hur man kan gjöra.
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Det finns ju bättre ljudkort... Hur bra som helst i princip. Jag är mycket imponerad av Lynx 2 som spelade i ett rum på DIY-träffen. Men är budgeten stram blir det någon enklare lösning. Kan man få ut digital signal ur datorn är mycket vunnet, då kan man använda en extern DAC och då är man definitivt med i racet också.
hej fins massor avfina och billiga ljudkort .se så du har adat ut så fins det extremt många olika dac ar för bra pengar. R.M.E skulle jag rekomendera med deras balancerade adat rack.fins även adat kompatibla tvåkanals dac. Det fins stora skilnader i de mjukvaror man använder för att spela upp ljud ett vanligt program som i mellanåt låter illa är wavelab flertalet program med asio stöd kan vara känsliga för buss styrning på moderkort. protools och logic Är program jag tycker oftast fungerar bra.
Jag har funderat på att skaffa ett kort med optisk eller digital utgång. Men jag har hört att vissa kort D/A omvandlar och sedan A/D omvandlar igen så det inte spela nån roll villken utgång man kör. "Man måste akta sig för fallgropar när man handlar billigt.
Jag kör med min gamla Cambrigde DAC till datorns digitalutgång... Fungerar ganska tillfredsställande om man inte har allt för höga krav... En sådan bör du kunna hitta billigt? Tusenlappen drygt?
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -
Hej Hasse, går i samma tankar. Min lokala JME-distributör är inte speciellt kunnig på det här området så jag skulle va intresserad av dina tankar. Behöver också en digital utgång, vilka kort har såna och vad kostar de?
Om man kör med Apples Airport Express trådlöst Ethernet så har den inbyggd optisk digital och hörlursutgång analog att koppla till stereon direkt. kvaliten på ljudkortet saknar då betydelse samt att man slipper en bullrande dator i lyssningsrummet. Funkar för både Mac och PC.
quote:Ett budget alternativ kan ju vara Har läst på div forum att det är riktigt bra.
Inte bara riktigt bra utan jäkligt bra,köpte ett åt grabben så han kunde spela in sin egen musik (skolarbete)och jag lovar vi hifinördar måste nog snart kupera och ge oss.Det här ger ruskigt bra inspelningar,och uppspelningar för den delen. / Sven-Åke
Svårt att säga, det blev helt olika signalkedjor för Lynx gick rätt in i slutsteget. Så pass bra signalkällor brukar annars smiska min spelare i basen, fast det bumlade ju en del i rummet. Men Lynx verkade neutral och något nyktrare tyckte jag.
allbinn: jag letade efter korter på bilden men hittade det inte nånstans. Va e namnet på kortet.
Som det ser ut nu så finns det två olika sätt att använd ljud kort:
1: Använda kort med digital utgång och koppla det till en DAC eller en Hemmabiostärkare. Följd frågor: Om jag använder optisk eller digital utgång, använder man då förstegen (volym kontrollerna) som finns i datorn? Spelar det stor roll villket kort man använder eller kan man köpa det billigaste som har optisk utgång.
2: Köpa ett fint kort men bra d/a omvandlare och koppla in det i försterkaren. Eventuellt koppla in ljudkortet direkt in i slutsteget. Följd fråga: Villa kort kan vara kapabla att fungera som försteg.
obs. Debatten om att ladda ner musik från nätet kan vi vell ta i en annan tråd!