Author |
Topic  |
|
LeoArietis
Member
    
1953 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
    
7949 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 18:42:48
|
Visst borde det vara så. Alla som är mycket musikintresserade och köper mycket musik har sin egen personliga särpräglade smak. Dom som köper skivor med Britta Spjut och co har ingen musiksmak eller har inte utvecklat någon ännu. Det är dom som går på skivbolagens reklamkampanjer. Men det är folk som förmodligen inte köper skivor ofta. Ni känner väl igen det när ni är och hälsar på hos folk, en liten snygg anläggning grån ON OFF i bokhyllan och ett tiotal skivor, max. Hälften av dom är greatest hits och Absolute Music. Resten sådana artister som får glänsa på Grammis-galor. Men hur mycket har den här familjen lagt på sin musik? Ungefär vad jag lägger under en tremånadsperiod. Och det är vad dom lagt under sin livstid. Det är dom människorna som påverkar försäljningslistorna, eftersom dom är många som springer åt samma håll när skivbolagen skanderar. Vi som har musiksmak går aldrig att fånga in som grupp, vilket har lett till det absurda att skivaffärer inte riktar sig till oss musikintresserade, eftersom dom inte orkar lagerhålla annat än storsäljarna, och att musikkanalerna i radion inte riktar sig till oss musikintresserade, eftersom dom vill ha en stor lyssnarskara. Därför fångar dessa radiokanaler bara upp dom passiva slölyssnarna, vars radioapparater jag alltid får stänga av när jag går hem från jobbet, eftersom dom aldrig märker att dom har radion igång(hur bra fungerar radioreklamen då?). Vi som är riktigt musikintresserade kommer nog alltid att köpa musik, dom som är mindre intresserade kan mycket väl lägga pengar på annat eller ladda ner gratismusik från nätet. Förhoppningsvis leder detta till att musik och musikartister, skapade och förpackade av skivbolagen för att nå en bred massa av musikointresserade människor, blir en mindre lönsam affär så att vi slipper den skiten. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
    
10984 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 22:08:35
|
Största problemet skivind har är faktumet att dera stjärnor endast kan göra en bra låt, eller max två. På varje skiva. det är nog också ett av skälen till den stora nerladdningen. Och till detta ett hutlöst pris för skiten. Ta Skorpions jag skriver om. Deras skivor har MASSOR med bra låtar på VARJE skiva.. Inte bara en eller två...
Som också många äldre artister har.. Den nya skivindustrin produserar enbar en hit o inge mer...
DET är dom största problemen enligt mig med dagen musik...
Kul att se flera trådar om detta ämne om något lite ifrån olika håll bara. Hoppas EA lyckas knyta ihop detta så det blir forumsöverskridande ...Då kommer även saker som detta o denna tråd komma upp ju. |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Bravo
Member
    
5320 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 05:03:06
|
Gäller det skivor låter det konstigt, det borde vara enklare och billigare att ha ett halvmusikaliskt dragplåster och sälja X antal miljoner skivor än att sälja ett fåtal udda skivor. Däremot kan det ju vara så att de är de udda som överhuvudtaget gör branchen intressant och inte en volym till med Britta Spjut . I och för sig kan det ju vara så att storsäljarna hittar du på bensinmacken och bredvid köttdisken med och därmed tar bort en stor del av vinsten för detaljspecialisterna som då har lite, om än lite, annat i sortimentet. Jag hoppas det är rätt för då skulle utbudet kunna öka om det är så att det inte bara är top ten som generar vinst. |
Bravo  |
 |
|
ohmega
Member
    
4651 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 06:07:45
|
Hahaha "Britta Spjut" - det är första gången jag har hört den omskrivningen...
Det säljs alldeles för mycket "sex-förpackad" musik - å det "skall helst" ryktas om en förestående bröstoperation eller dylikt för att artisten skall slå riktigt.
Mayro: Jo...scorpions är bra!! "Rock you like a hurricane!"
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
Hasse
Member
    
831 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 08:44:21
|
Mycket sant snt ä nämt i tråden. Men jag håller inte med om att folk som laddar ner inte har nåt musik intresse. det finns massa skäl att laddaner musik. Och för en fattig student (jag) så är det de ända alternativet att få tag på mycket bra musik. |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
 |
|
Beat
Member
    
1505 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 10:06:31
|
Trodde jag var den tidsobskyraste forumbesökaren men Bravo tar priset med ett inlägg klockan 5 imorse!!
Skönt att jag också slutligen fattade Britta Spjut..
Musikbranschen är väl inte mer rutten än någon bransch som ska vara vinstbringande?
Angående The long tail så är det väl som skrivs att nätet och större, effektivare distribution av produkter innebär en prissänkning till konsument. De enda som kan lida av detta är de konsumenter som tycker om att bläddra bland skivbackar, kanske diskutera musik med innehavaren, leta efter gamla Strindberg 1:a upplagor eller att leta igenomde senaste deckar släppen.. Alltså jag, och säkert många fler på det här forumet.
Detaljhandel blir automatiskt lidande, vilket konnässörer tycker illa om, såvida man inte kan anpassa sig till rådande omständigheter. Dra nytta av det fantastiska utbud som finns distribuerat på nätet. Personligen har det förenklat livet 10-faldigt vid letande efter skivor och böcker.
Detta har ändå inte medfört att jag blivit sämre konsument utan det har fungerat som tänkt. Ett stort infospridande nätverk som hjälper mig att hitta de produkter jag vill ha vid behov. Jag kan idag beställa skivor hos min handlare, som jag alltid gör, då han är mycket bra på att hitta vad jag behöver, som jag vet att jag vill ha. Jag slipper köpa olyssnat och min handlare säljer mer skivor til mig.
Men, det kanske inte är så för alla, möjligheten att spela mp3 medför att gemene man kan hitta vad de behöver på nätet och spela på sin "ON OFF" grå. Vad kan resultatet då bli? Att "musikbranschen" inte kan bli "sämre" tycks det inte råda något tvivel om här i tråden. Men vilket håll pekar det på? Om mp3 blir än större, det vill säga att vi dör ut som de dinosaurer vi är jämfört med de 12-18 åriga konsumenterna som kanske inte har råd att lägga sina stålar på en Cd som kostar 180 kr, vilket jag kan förstå, så (meningen fortsätter) kommer den stooora kommersiella delen av marknaden filtreras än mer och endast det som säljer, mp3 över nätet, kommer att bli det format genom vilket kids eller mindre nogräknade konsumenter köper sin musik. Det är sen upp till dagens skivbolag att anpassa sig och arbeta mer extensivt med internet leverantörer.
Och stackars oss hamnar i kläm. Men, om man får, så går det kanske att likna vid Systembolaget i ankdammen Sverige: nämligen att den specialkunskap som finns samlad innebär att ett visst antal kunder är garanterade för de är beroende (ehh inte alkoholister då alltså..) av god service för att de tycker mycket om vin, eller cognac, eller öl...
Alltså skulle en ny situation kunna vara att en del av "branschen" återfår sin status som värnare av god musik och "smak" (vilket är poppis här) och den andra delen av industrin, jättarna, rasar till dess att den skara som köper sin musik genom dem är så trötta på det att de helt enkelt börjar se livespelninger istället för att den musik de förväntas köpa egentligen är tämligen innehållslös och svag och har därmed förlorat sitt inneboende pathos. Och då är den inget värd för någon, inte ens de som tror att den säljer på stora bröst.
Mvh Pontus |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|