B&W CDM 7 NT är en golvhögtalare med fin finish och har från den dyrare Nautilusserien lånat diskanten som är mycket luftig och fin och för att inte glömma mellanregistret som är gjort i kevlar och får röster att låta otroligt naturligt. Basen är torr och fin men ändå relativt djupgående. Båda basreflexportarna använder sig av B&Ws patenterade golfbollsteknik, dvs att de är har små gropar i sig för att minska blåsljuden.
Högtalarna håller hög klass och skapar en mycket realistisk ljudbild för lyssnaren. Som jag tidigare nämnt är mellanregistret/övre basen (eftersom det är en 2.5 vägskonstruktion) gjort i kevlar vilket B&W är ganska ensamma om att ha i sina element. Basen är gjord av en kombination av papper och kevlar vilket skapar en otroligt styv yta som kan puffa mycket luft.
Dessa högtalare tycker om rikligt med kraft vilket B&W högtalare i allmänt gör för att låta riktigt bra.
Lite data som B&W själva skriver på sin hemsida om CDM 7 NT:
Description 21/2-way vented-box system
Drive units 1 x 25mm alloy dome high-frequency 1 x 165mm woven Kevlar® cone bass/midrange 1 x 165mm woven paper/Kevlar® cone bass
Frequency response 40Hz – 20kHz ± 3dB on reference axis
Sensitivity 90dB spl (2.83V, 1m)
Nominal impedance 8W (min 4.6W)
Power handling 50W - 150W into 8 ohm on unclipped programme
Finishes Cabinet: Real wood veneers Grilles: Black cloth
Högtalarna är ungefär ett och ett halft år och jag är första och enda ägaren. Kartonger och emballage finns tyvärr inte att tillgå längre. Soundcare Superspikes sitter på och följer naturligtvis med. Frontskydd med svart tyg följer också med.
Högtalarna finns tillgängliga något söder om Stockholm.