HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnad på försteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Modulus
Starting Member

30 Posts

Posted - 2002/10/13 :  20:07:44  Show Profile Send Modulus a Private Message
Är det väsentliga ljudskillnader på olika försteg?
Om man kopplar in en cd-spelare med analoga kablar så
används ju inte förstegets dac?
Är det direkt dumt att snåla till på ett äldre billigt försteg för att prioritera mängden av slantar på en bra cd-spelare för ca 30kkr?

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/10/13 :  20:31:44  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:
Originally posted by Modulus

Är det väsentliga ljudskillnader på olika försteg?
Om man kopplar in en cd-spelare med analoga kablar så
används ju inte förstegets dac?
Är det direkt dumt att snåla till på ett äldre billigt försteg för att prioritera mängden av slantar på en bra cd-spelare för ca 30kkr?

Japp, det finns ljudskillnader på försteg. Försteget är en viktig komponent som man inte får bortse ifrån.

En alternativ väg som det har diskuterats om här på forumet, är att använda sig av en cd spelare med volymkontroll eller inbyggt försteg och koppla detta direkt till slutsteget. Men i de flesta fall innebär detta att du får göra avkall på vinylen

Bara för att försteget är äldre och billigare behöver det ju inte betyda att det är billigt och dåligt.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/10/13 :  20:35:53  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Det är inte så vanligt att det finns en dac i ett försteg. Flerkanalsförsteg (hemmabio) har däremot dac inbyggt.

Se över ditt behov, behöver du verkligen ett försteg? Skall du bara spela cd så är det kanske bättre att hitta en cd-spelare med variabel utgång som du kan koppla direkt till slutsteg och skippa ett försteg. Dessa cd-spelare är ganska dyra men du kanske kan hitta en begagnad. Det kanske finns någon ny för rimliga pengar som inte jag känner till.

Skall du koppla in radio, video, tv mm till stereon så behöver du nog ett försteg.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/13 :  20:37:20  Show Profile Send yalpa a Private Message
skillnad mellan aktiv och passivt försteg då? vilken kategori är Linn i?

Jag kan lista ut att passivt försteg är som en volymkontroll som sitter på sladden till TV-hörlurar, alltså samma princip...men hur funkar ett aktivt?
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/10/13 :  20:39:03  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag tror Musical Fidelity har något dom kallar för PRE CD eller något, har inte lyssnat på den, men det kunde kanske vara något. Eller varför inte en beg Wadia 830?

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/13 :  20:46:00  Show Profile Send Rebo a Private Message
Finns ju cd spelare vars variabla ingång inte är mycket att hurra över också. Då är ett försteg av bättre klass att föredra.

Och ja, det är rätt stor skilnad mellan olika försteg vad gäller ljudkvaliten. Linns försteg är aktiva. Med aktiv menar man att det sitter akitiva komponenter som kräver matningspänning i signalvägen. Ett aktivt steg kan alltså även förstärka signalen och man får normalt bättre anpassning vad gäller in- och utimpedanser.
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/10/13 :  22:06:39  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Utan försteg har du begränsat ditt val av CD-spelare avsevärt. Du har dessutom förskjutit din prisbild en bra bit uppåt för att det ska låta bra. Satsa på ett bra försteg är mitt tips.

Det är klart, har CD-spelaren inbyggt försteg och inte bara en variabel utgång så borde du få ett par ingångar på köpet. Annars vore det ju inte ett försteg, blott ett variabelt utgångssteg.

Egen erfarenhet:
Genki via variabel utgång är ingen höjdare jämfört med via ett försteg. Pris Genki: 15000:-
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/13 :  22:20:05  Show Profile Send n00b a Private Message
jahopp varför inte en "wadia 830" =)))

hoppas mina monoblock kommer imorgon så jag kan köra den som man skall =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Modulus
Starting Member

30 Posts

Posted - 2002/10/13 :  22:29:42  Show Profile Send Modulus a Private Message
Ok...Nu ett par valalternativ som jag får fundera på.
Val A: Advantage S1 =45000kr eller Musical Fidelity CD Pre24=35000kr (båda med inb. försteg)
Val B som i budget: Försteg Thule Spirit PR150B samt CD-spelare Thule Spirit CD150B =17000kr(Thules försteg och cd är helt balanserat)
Val C: En begagnad Sony XA20ES som har variabel utgång =ca3500kr

Drömmaren i mig säger Advantage..Förnuftet säger Thule...Frugan säger om att om detta är ett måste så välj Sony

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/13 :  23:29:51  Show Profile Send yalpa a Private Message
jag hade en XA20ES, sålde den för att den inte kan spela musik...den variabla utgången var ett skämt, signalen gick via långa kablar över till ett hörlurssteg med en halvbillig potentiometer och sen tillbax igen till utgången...brrrrrrrrr...dessutom hade den optisk och koaxial utgång signalen delas upp i femtioelva delar innan den lämnar spelaren...brrrrrrrr

wadia och advantage är väl byggda att användas utan försteg, men sonyn är en fetkompromiss överallt förutom transporten. Om du köper ett försteg i efterhand så får du antingen byta cd eller slita ut förstegsdelen, jag kan inte tänka mig att det är bra att ha nåt sånt i en spelare om den inte används.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/10/14 :  09:10:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har sett Advantage P1 säljas begagnat för under tiotusen.
Det lär vara ett svårslaget alternativ.
Att ansluta en CD-spelare direkt till ett slutsteg kan ge lite varierande
resultat beroende på kvaliteten på analogutgången.
Men man kan skaffa sig ex.vis Creeks separata fjärrstyrda volympot.
Ähum... händelsevis har jag en sådan till salu.
Om inte CD-pelaren orkar med det hela så kan man koppla in Musical Fidelitys
rörbuffertsteg som avlastar CD-spelaren och som är väldigt transparent.
Ähum... händelsevis har jag en sådan till salu också.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Modulus
Starting Member

30 Posts

Posted - 2002/10/14 :  17:43:29  Show Profile Send Modulus a Private Message
vad betingar sådana tingestar i pris tro?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000