HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tumregel för anpassning av högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BloodyAmatör
Starting Member

27 Posts

Posted - 2002/10/12 :  11:38:18  Show Profile Send BloodyAmatör a Private Message
Finns det nån tumregel att följa då man ska försöka anpassa högtalarna till rummet där dom ska stå? T.e.x att man i ett rum som är mindre än 20kvm inte ska ha större bas än 8tum, eller några andra regler?

Anledningen till att jag frågar är att jag inte har nån möjlighet att låna hem prylarna(bor 35mil från närmsta butik). Jag har en budget som ligger på 20-30 000Kr för cd, förstärkare och högtalare.

The story's always the same
Seven-hundred tons of metal a day
Now sir you tell me the world’s changed
Once I made you rich enough
Rich enough to forget my name

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/10/13 :  16:02:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tjaba!
Egentligen finns inga tumregler för hur stora baselementen skall vara för en viss rumsvolym. Detta då olika högtalare kan ha helt olika frekvensrespons vid låga frekvenser. T ex går det att göra en liten högtalare som spelar ned till 20 Hz, fast det är mycket liten sannolikhet att man även kan spela starkt med den.

Men om man generaliserar lite så kan man säga att eftersom små högtalare sällan går så djupt i frekvens, så kan det vara en fördel med sådana om ma har ett litet lyssningsrum. I små lyssningsrum hamnar rumsresonanserna ganska högt i frekvens som upplevs såsom "bumligt". Det kan då vara en fördel med högtalare som inte exciterar rumsresonanserna lika kraftigt (dvs med lite svagare basåtergivning i det frekvensområdet). Fast det är ju ganska tråkigt om man inte kan höga den djupaste basen som förutom själva musiken, ofta även förmedlar känsla av inspelningslokalens rymd.

Generellt kan man också säga att de flesta högtalarkonstruktioner (Carlsson och några andra modeller undantagna) mår bra av att inte stå för nära hörn eller andra angränsande ytor, för att minska tidiga reflexer som grumlar till ljudbilden.

Generellt bukar också speciellt högtalare låta bättre i en hemmiljö. Men det kan också bli tvärtom ifall ljudaffären har haft en extremt bra lyssningsmiljö och du själv har t ex mycket lite möblemang i lyssningsrummet. Mycket möbler brukar alltid vara gynnsamt för ljudet.

En del högtalare, t ex Genelec och QRS har möjlighet att justera frekvensgången beroende på hur de placeras i rummet. Om man ska få det att bli så rätt som möjligt kan man mäta sig till det. Men det går oftast bra att lyssna sig fram till det också. Man brukar hamna på ungefär samma inställningar.

Som den basnarkoman jag själv är tycker jag att du ska skaffa lågfrekvenskapabla högtalare.

/Johan Lindroos

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:02:29  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Fast just nivån i basen är knepig att bara lyssna sig till. Det är påtagligt hur olika basnivån är på olika skivor, kanske beroende på att skivproducenten inte haft baskapabla högtalare så att han vet vad inspelningen innehåller. Ett trick är kanske att använda sig av goda akustiska inspelningar. Jag delar helt synpunkten att baskapabla högtalare är roligt och befrämjar musikupplevelsen.

Pekka Johansson

Edited by - pekka.j on 2002/10/13 18:04:50
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2002/10/14 :  09:05:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mitt lyssningsrum är c:a 20 kvm med en öppen trappa vilket gör att det är lite svårt att säga hur stor volym högtalarna "ser".

Utan aukustisk behandling så är det mycket svårt att få fram bas överhuvudtaget och omöjligt med jämn bas. En minimonitor jag hade började dala vid 100-150 Hz ungefär - inte så kul. Nu är det inte så jag har det utan jag har basabsorbenter, diffusorer, mellan & diskant absorbenter (som Ni förstår är det ett dedicerat lyssningsrum) vilket gör att jag har bas ned till vad högtalaren klarar och den är ren och tydlig.

Jag har tveklöst fått fixa en del för att få ut det bästa ur mina högtalare och skulle jag göra om det idag finns det väl chans att jag hade köpt mindre+sub istället.

När du har mycket långt till närmaste affär så tror jag att några saker är viktigt:
Tänk långsiktigt - satsa hellre på en del för köpa nästa när finanserna tillåter.
Var berädd att jobba med själva rummet, absorbenter, och diffussorer.

Fråga ofta - här och på andra ställen.

Tumregler finns tyvärr inga (som jag vet), det är bara den hårda vägen som gäller.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:10:04  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by BloodyAmatör

Finns det nån tumregel att följa då man ska försöka anpassa högtalarna till rummet där dom ska stå? T.e.x att man i ett rum som är mindre än 20kvm inte ska ha större bas än 8tum, eller några andra regler?

Anledningen till att jag frågar är att jag inte har nån möjlighet att låna hem prylarna(bor 35mil från närmsta butik). Jag har en budget som ligger på 20-30 000Kr för cd, förstärkare och högtalare.

Om rummets längsta mått är fyra meter, så har rummet en grundresonans om 42 Hz i den riktningen. Nästa resonans (som rimligen innehåller mer energi på själva skivan...) blir 84 Hz.

Bemärk dock, och detta är "såvitt jag förstår...":
Varje parallellt väggpar renderar i en resonans. Resonansfrekvensen är i direkt relation till respektive avstånd väggarna emellan.
Sedan uppstår naturligtvis resonanser i alla andra riktningar, utöver de som är vinkelräta mot parallella väggpar! Dessa är emellertid ointressanta! Ju större parallella ytor desto mer påtaglig blir resonansen i praktiken!
Ungefär så...

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Edited by - Strmbrg on 2002/10/14 13:16:32
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/14 :  17:42:13  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tycker mig ofta träffa på att folk har för stora högtalare för sina rum. Dvs lådans väggar hamnar för nära rummets väggar. Men jag kan ju ha fel men efter mitt senaste högtalarköp och byte av lägenhet så upplever jag ett mycket bättre och framförallt renare ljud än vad jag hade i mitt gamla rum. Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000