Author |
Topic  |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 18:33:48
|
Hej! Jag har en fråga till hififorumet. Vad har ni för erfarenheter av Mirage högtalare, då dipol varianten. Det vore intressant och veta.
PO 
|
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 19:07:49
|
Mirage m1si och m3si låter kanon och är förmodligen (i mitt tycke) det bästa mirage har gjort. Öppet, väldetaljerat och otrolig närvaro. Kräver effekt i mängder dock.
De nya aktiva har jag inte mycket till övers för. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
n/a
deleted

185 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 19:18:46
|
Mjukt luddigt och VARMT
Rörspis fantast ?? |
 |
|
deerhunt
Member

365 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 22:49:56
|
Låter luddigt och mjukt med fel förstärkare. Låter förföriska, dynamiska, musikaliska och detaljerade med rätt förstärkare.
dvs. M3-si med Audio Analogue Maestro.
mvh |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 10:29:28
|
får hänga på här. mirage m5 tror jag de heter. alldeles nya modellen. spelad på med hca-2 från ps (har för mig) detaljerat och avslappnat(!), luftigt. det enda som inte var min likör var att ljudet fokuserades alldeles för högt upp. (inte i frekvens, duh) dett medförde att jag nästan fick nackspärr när jag lyssnade. nej, jag skojar inte.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 11:47:55
|
leech precis som jag skrev i första inlägget kräver de effekt i mängd, annars låter det väl ungefär som du skrev.
Om du itne menar de mya aktiva om modellerna som inte är så mycket att hurra för |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
kungpingvin
Member

406 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 13:05:46
|
Tjena!
Jag har ett par M5si, som då inte tillverkas längre, och är nöjd. Att jag inte skriver fantastiskt nöjd beror på att jag har lite för mycket bas i ljudet just nu. Orsaker till detta beror säkerligen en del på att jag har ett för klent slutsteg. Muskler behövs, jag tror att basen suger lite för mycket kraft av steget just nu och det blir helt enkelt lite för mycket av det goda ibland, ändå gillar jag bas.
Ljudet är STORT ur dessa högtalare, det kan bli lite lokalkänsla där hemma. Sweetspoten som många högtalare är så beroende av för att låta bra är inte lika intressant med Mirage. Ljudet låter bra över en mycket stor yta.
De nya aktiva har jag inte lyssnat på, men både konsumenter och handlare verkar tycka att den gamla si-serien är bättre.
Till skillnad från många andra högtalare i de högre prisklasserna låter de här bra med all sorts musik. På gott och ont är de alltså inte så överanalytiska som en del andra högtalare, istället får du inbyggd spelglädje. Dvs, du kan också spela rock på dem utan att börja gråta av skärande missljud. Nu vet jag att en del känner för att säga att det är bara inspelningens fel ifall det låter illa. Min erfarenhet av framför allt Audiovector är dock att rock/hårdrock låter skit på dem oavsett inspelning och om högtalaren kostar tretton eller hundratusen.
Sammanfattningsvis kan jag inte annat än rekommendera dem.
/Jonas - som skrev ett mycket längre inlägg än planerat |
 |
|
n/a
deleted

185 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 13:21:05
|
Min erfarenhet begränsas till en lyssningstest av OM5 med aktiva basar.
Det lät mjukt,luddigt och varmt som en Rör-ljuds upplevelse utan rör kan man säga. Faller säkert många i smaken för det var inte dåligt men 50 lax var det inte värt. Då finns nog många kandidater, Von Schweikert kan nog komma ifråga isf.
Samt Olles månar/planeter inte minst. |
 |
|
M3
Member

227 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 16:56:04
|
Hej! Jag kör med ett par Mirage M3si. Jag är jätte nöjd med ljudet. De har otroligt bra ljudbild höjd, bredd och speciellt djupet är kanon bra. Vet inte om de är så effekt beroende som skrivs ovan. Har provat med rörförstärkare från Copland, det fungerade. Tror att kvaliten på förstärkaren är viktigare än effekt.... Men jag kör mina ändå på en rotel RB1090. Jag skulle vilja tipsa ni som kör med dessa att en liten invinkling mot lyssningsplats fungerar bra. Har sett att Mirage skriver i sin manual att de ska stå utan invinkling. Men mina erfarenheter är att de ska vinklas in mot lyssningsplats, Dock inte hela vägen. Prova....
Ni som eventuellt funderar på Mirage Ska veta att det kan bli lite jobb med placeringen. De är ju som sagt bipoler och spelar åt bägge håll, så det är viktigt att ha ut dem en bit från bakvägg. Samt att det är viktigt att se till att de står fritt i rummet. Se gärna till att dämpa golv runt om dessa högtalare, även bakom dessa. Har åxå upptäckt att man inte ska sitta i en liksidig triangel mot dessa, Lyssningspositionen tycker jag ska ligga längre ifrån än vad de är imellan högtalarna. Då får man bort problemet med nackspärr :-) för ljudbilden hamnar då lite lägre. Men det beror ju på hur man vill ha den.
Jag tycker också att Nordost kablage funkar kanon med Mirage.
Hoppas jag var till någon hjälp. Hälsningar Ronnie. |
 |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 17:00:13
|
Hur är OM-7 och OM-9 är någon som har lyssnat på dom eller rent av har en sådan högtalare.Är dom noga med placering för att få dom att låta bra och är dom krävande vad det gäller förstärkare. Tack för dom synpunkter som ni har haft om en del av modellerna.
PO
|
 |
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 17:13:36
|
Har ägt både ett par M5 och ett par M1090i. Ingen av dessa tillverkas längre. Ljudet kan beskrivas som stort, varmt, ej överanalytiskt, låter bra på all sorts musik, len diskant. Se till att rummet inte är för litet, mina M5:or lät grymt bra i ett rum på ca 25 m2, men i min lägenhet jag har nu med vardagsrum på 14 m2 inklämda längs ena kortväggen (0,5 meter ifrån) blev det så tokmycket bas att jag var tvungen att byta högtalare... Högtalarna bör enligt mina erfarenheter stå minst ca 80 cm från bakvägg, gärna en meter och minst en meter från sidovägg för att sjunga ut ordentligt. Tycker också att en ganska rejäl stärkare krävs. Såg på Sontec att de rear ut M5si för 5000:- paret, hur nu det går till. Nya gick de på 19000:- och var värda varenda krona, så är du sugen är detta svaret för dig...
MVH |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
|
Topic  |
|