HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken matta på skivtalriken?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:11:00  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej!
Tänkte bara fråga om tips på bra skivspelarmatta, använder en i filt nu men får känslan att den "sladdar" omkring på tallriken (som är av glas).

Så vad använder ni?

Jag har i och för sig en skivpuck men lat som jag är så åker den aldrig på.

Mvh /

Comus

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:22:42  Show Profile Send Robis a Private Message

jag har en filtmatta från Linn på min talrik men jag har beställt en Ringmat som torde anlända om två veckor eller nåt. Jag har en god vän som kör med en sådan och han är ruskigt nöjd med den.

/Råbis
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/14 :  15:33:15  Show Profile Send Per a Private Message
Kör med en kombo av röd slipmat i filt (rawkus records) och audioquest sorbothanmatta ovan på filten. har fått för mig att det blir tystast så.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2002/10/14 :  15:34:52  Show Profile Send Per a Private Message
glömde en sak. alltid skivpuck utom när jag är packad. har hänt en olycka med kombinationen rom, skivpuck och coltranes enda platta på blue note.

hick

Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:12:20  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Hoj,

Jag är den gode vännen till Robis som kör ringmat's LP matta, eller vad man nu ska kalla det.

Visst är jag supernöjd med ringmaten när det gäller ljudet vid avspelning, det bästa köpet jag gjort sen trattgrammofonen uppfanns . Det den däremot kunde vara bättre på är att inte fastna på mina vinyler efter avspelning.. iofs inget problem men ett irritationsmoment såväl som annat.. Du löser inte den "sladdande" känslan med en ringmat då den är av ett ännu halkigare material än en filt.

Om du ändå tycker att det känns som om filten du kör halkar omkring så är det nog ingenting du ska vara orolig för då motståndet som PU+arm ger vid spelning är försumbart som mot att köra tallriken med skivan utan avspelning. Dvs den totala massan av skivtallrik/matta/vinyl påverkas inte friktionsmässigt till den grad att skivan bromsas vid uppspelning.. ergo en ev. "sladd".

Det man kan göra för att få skivan mera homogen med tallriken är att köpa en centrumtyngd (vet inte exakt namne på detta, hjälp mig här), en form av "skivpuck" som placeras ovanpå skivan vid avspelning. Det finns så vitt jag vet två varianter... en där själva massan står för trycket mot tallriken och en där någon skruvmojäng drar fast skivan mot tallriken mha centrumpinnen på din spelare. Själv tycker jag att dessa typer av lösningar är lite för bökigt för everyday listening då man alltid måste använda centrumtyngden då uden flytande upphängningen på iaf min spelare måste justeras för den extra vikten.. och jag vänder en del vinyler hemma.

Ps, Har en thorens TD3001 med alu tallrik fö, ganska snarlikt glas rent halkmässigt månne?

// Jouni

quote:
Originally posted by Robis

jag har en filtmatta från Linn på min talrik men jag har beställt en Ringmat som torde anlända om två veckor eller nåt. Jag har en god vän som kör med en sådan och han är ruskigt nöjd med den.

/Råbis

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/14 :  20:04:27  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Per

Kör med en kombo av röd slipmat i filt (rawkus records) och audioquest sorbothanmatta ovan på filten. har fått för mig att det blir tystast så.

sayonara

Vad kostar Sorbothanmattan och var har du fått tag i den?
Kör med antistatfilt idag och den är nog inte den optimala lösningen.
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2002/10/14 :  20:31:41  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej!
Det är nog själva känslan att den kan sladda som stör mig .
Om man trycker på mattan så glider den liksom, men det är inte så att det märks något vid avspelning.

En gång smetade jag på en massa silikon på en filtmatta (en mycket kladdig erfarenhet) som fick torka innan jag lade på den igen, den låg sedan still men på något sätt så lät det ganska knäppt.

Att Ringmaten fastnar i skivan låter inte bra, om man skulle partaja så är risken stor att den försvinner in i skivsamlingen för att sedan aldrig återfinnas.

Men en kombo som det talas om kanske vore något.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/14 :  22:42:59  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jagt trodde Ringmattan var gjord med ringar av kork? Kork har mycket hög friktion så en ringmatta torde ge väldigt bra koppling till skivtallriken. Det är väl en poäng med att använda kork?

Meningen med skivmatta är hög friktion och dämpning. Således är en gummimatta typ Thorens ganska bra som ger mycket bra friktion, men gummi släpper också igenom en del vibrationer. Filt och kork verkar också dämpande.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/10/15 :  02:22:36  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:
Originally posted by Per

glömde en sak. alltid skivpuck utom när jag är packad. har hänt en olycka med kombinationen rom, skivpuck och coltranes enda platta på blue note.

hick

Var det inte därför dom uppfann CD ?
[ :D]

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2002/10/15 :  07:35:38  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

jag fick den faktiskt med min skivspelare. men det borde väl bara vara att tala med en handlare som säljer audioquestgrejor och be snällt om att de tar hem mattan åt dig.

den brukar synas i annonser i stereophile och absolute sound och priset är runt 100 dollares.

vilken lösning som är bäst verkar vara olika beroende på vilket tallriksmaterial man har. på glas tyckte jag nog att filt gick bra. på acryl behöver man ju inget och på aluminium verkar det som om fläskiga grejor funkar bäst.

sayonara

Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2002/10/15 :  07:38:42  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by SZR
Var det inte därför dom uppfann CD ?

nä, cd var väl till för att ha som glasunderlägg!
perfect sound for ever.....

sayonara

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/15 :  09:09:08  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Per

quote:

jag fick den faktiskt med min skivspelare. men det borde väl bara vara att tala med en handlare som säljer audioquestgrejor och be snällt om att de tar hem mattan åt dig.

den brukar synas i annonser i stereophile och absolute sound och priset är runt 100 dollares.

vilken lösning som är bäst verkar vara olika beroende på vilket tallriksmaterial man har. på glas tyckte jag nog att filt gick bra. på acryl behöver man ju inget och på aluminium verkar det som om fläskiga grejor funkar bäst.

sayonara

Joo jag hade nog tänkt att ringa runt lite idag men eftersom den inte finns med på audioqest's hemsida så har jag lite onda aningar redan innan jag har börjat.
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2002/10/15 :  09:18:56  Show Profile Send Per a Private Message
quote:

quote:
Originally posted by Per

quote:

sayonara

Joo jag hade nog tänkt att ringa runt lite idag men eftersom den inte finns med på audioqest's hemsida så har jag lite onda aningar redan innan jag har börjat.

såg annons så sent som i januari i år i absolut sound. får återkomma med vilket ftg det var som hade den. troligen blir detta först imorgon.

sayonara

Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/10/15 :  11:00:30  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Jo det stämmer men själva korken är sas den delen som ligger an mot själva vinylen, på undersidan av ringmat har man bara själva materialet som korken är monterad på, dvs ingen kork mot skivtallriken.

Någon annan som har erfarenhet av ringmat, det kanske finns alternativa lösningar på att få ultimat friktion mot både tallrik och vinyl?

// J

quote:
Originally posted by Thomas A

Jagt trodde Ringmattan var gjord med ringar av kork? Kork har mycket hög friktion så en ringmatta torde ge väldigt bra koppling till skivtallriken. Det är väl en poäng med att använda kork?

Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2002/10/15 :  11:18:14  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by ollilaboratories

Jo det stämmer men själva korken är sas den delen som ligger an mot själva vinylen, på undersidan av ringmat har man bara själva materialet som korken är monterad på, dvs ingen kork mot skivtallriken.

Någon annan som har erfarenhet av ringmat, det kanske finns alternativa lösningar på att få ultimat friktion mot både tallrik och vinyl?

// J

quote:
Originally posted by Thomas A

jag har diy-at en matta också. rökfärgad plastfilm med självhäftande silikontårar i koncentriskt mönster. funkar bra men inte bättre än något annat här nämnt material. bästa sättet att slippa halk och sladd (inte personen, fenomenet ju!) är faktiskt att använda SKIVPUCK! vare sig det är en tung rackare eller en sån där man skruvar fast. det är ju faktiskt deras primära funktion!

sayonara

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/15 :  19:52:30  Show Profile Send n/a a Private Message
En Audioqest sorbothan-matta är beställd, 1250kr hos RC Ljud&Bild i Umeå.
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/10/15 :  20:52:37  Show Profile Send erik a Private Message
Jag hade en ringmat ett tag men gick tillbaks till original Linn filtmatta. Mer musik! Men nu är det nostalgi eftersom spelaren är såld och CD bra.

/Erik

Blås på!

Edited by - erik on 2002/10/15 20:54:43
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2002/10/16 :  08:57:27  Show Profile Send Per a Private Message
quote:

En Audioqest sorbothan-matta är beställd, 1250kr hos RC Ljud&Bild i Umeå.

titta, det gick att få tag på! roligt.fast den var ju inte gratis direkt.hoppas du blir nöjd med den.

sayonara

Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/10/16 :  09:49:03  Show Profile Send Robis a Private Message
..en tanke bara..

Borde det inte finnas något material som man kan pensla på på ovansidan av skivtalriken?
Typ ett tunnt lager latex som inte bygger mer än någon mm på höjden och som är genomskinligt?

Det torde väl "fästa mattan" lite bättre utan att det klibbar?

/Råbis

Edited by - Robis on 2002/10/16 09:50:02
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2002/10/16 :  12:31:47  Show Profile Send Per a Private Message
quote:

..en tanke bara..

Borde det inte finnas något material som man kan pensla på på ovansidan av skivtalriken?
Typ ett tunnt lager latex som inte bygger mer än någon mm på höjden och som är genomskinligt?

Det torde väl "fästa mattan" lite bättre utan att det klibbar?

/Råbis

har faktiskt kört med minimala kluttar blue-tac under filtmattan på den gamla regatiden. fonka stabilt som fan.

annars halktejp!

sayonara

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/16 :  12:46:45  Show Profile Send n/a a Private Message
En tänkbar lösning skulle kunna vara att göra ett sjok av tex silicon med hjälp av två vaxade plåtar och lämpliga distanser, m5 muttrar borde ge lämplig tjocklek. När det fått torka (om det gör det)så skär man bara till formen. Kan funka, eller inte.

Edited by - n/a on 2002/10/16 12:47:47
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/10/16 :  12:51:16  Show Profile Send Robis a Private Message
Här måste provas! Jag kan ju alltid vända på skivtalriken om det blir katastrof..

Alltså en tunn pannkaka av svart latex (inga böjelser! ) osså en Ringmat ovanpå det. Då ska det väl inte sladda nåe..?

/Råbis

Edited by - Robis on 2002/10/16 12:51:44
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/10/16 :  13:33:24  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Man kan ju också prova att köra utan matta, lite beroende på tallriksmaterial. Vissa bolag rekommenderar att man kör utan, ex. VPI och Sota (tror jag).

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/16 :  13:44:51  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by Pipes

Man kan ju också prova att köra utan matta, lite beroende på tallriksmaterial. Vissa bolag rekommenderar att man kör utan, ex. VPI och Sota (tror jag).

Yes! Akryltallrikar skall/kan köras utan. Sota kör väl iof med Ringmat på akryl. Clearaudio kör utan. Svarva en ny tallrik i akryl är ju ett alternativ.
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2002/10/16 :  13:50:24  Show Profile Send Per a Private Message
quote:

Här måste provas! Jag kan ju alltid vända på skivtalriken om det blir katastrof..

Alltså en tunn pannkaka av svart latex (inga böjelser! ) osså en Ringmat ovanpå det. Då ska det väl inte sladda nåe..?

/Råbis

fanken vad krångligt. blue-tac är väl inte fint nog antar jag. tycker att du skall prova. om jag lär mig den kemiska beteckningen kanske det låter mer spännande?

sayonara

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/16 :  14:08:38  Show Profile Send n/a a Private Message
[/quote]Svarva en ny tallrik i akryl är ju ett alternativ.
[/quote]

Lite of-topic, men varför inte beställa en från Teres? Endast 660$

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000