Author |
Topic  |
|
julbingo
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 23:18:58
|
Märklig rubrik kanske, men jag skall försöka förklara:
Jag skall använda min DVD-spelare för både DVD och CD-skivor. Men jag vill använda mig av två olika ingånger på receivern för de två ändamålen.
Anledningen är att jag vill att den ena ingången alltid skall ha Dolby-funktionen aktiverad, och inte den andra (eftersom det är för CD-skivor).
Jag skall därför använda en digital coax-kabel för DVD-ljudet, och ANTINGEN en optisk digital för CD-ljud, ELLER en vanlig analog RCA-kabel...
Vilket är nu att föredra för CD-ljudet, analog kabel, eller optisk digital?
Min utrustning är följande:
DVD-spelare: Sony DV-NC615 Receiver: Pioneer VSX-609RDS
Tacksam för hjälp!
|
Bilder på mitt system Alla mina filmer |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 00:25:41
|
Föreslår att du lånar en optisk kabel (om du inte redan har en), och provar vilket som låter bäst. Svårt att veta vilken apparat som har den bästa DAC:en. Hade själv tidigare en Pioneer 808. Den var helt ok till 5.1 men min dåvarande CD lät bättre med analog kabel. Som sagt prova! |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 06:34:34
|
Jag hade kört med analoga kablar! |
 |
|
Hifitrollet
Member

251 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 07:02:40
|
För CD ljudet är det nog bäst med anologa kablar och coax-kabel för DVD. Optisk kabel bör alltid undvikas då de "läcker" så MKT i skarvarna mellan apparat och kabel. Känner ingen som har fått det att funka bra med optisk kabel. |
 |
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 10:36:25
|
jag har kopplat ung. så som du tänker göra...
jag har en digital coax till filmfunktionaliteten och sen ett par goa hemmabyggen till analog kablar när jag lyssnar på CD (musik alltså)
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:34:41
|
Vet inte hur dina grejjer fungerar, men i vissa fall spelar det ingen roll om du kör med analoga sladdar eftersom signalen ändå går igenom de digitala kretsarna. Är det så i ditt fall är det bättre att köra digital signal direkt. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
julbingo
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 14:57:25
|
Men frågan är om DVD-spelaren skickar ljudet till alla anslutningar samtidigt... Dvs kommer det analogt ljud från de analoga utgångarna samtidigt som det kommer ljud från de digitala utgångarna??
Jag kollade i manualen till min DVD-spelare (har ej fått spelaren ännu), och där stod det att man i en meny väljer om man vill ha digitalt, eller analogt ljud.
Det skulle ju innebära att jag måste växla fram och tillbaka mellan analogt och digitalt på DVD-spelaren varenda gång! Någon som har Sony-erfarenhet och kan bekräfta detta? |
Bilder på mitt system Alla mina filmer |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 16:47:53
|
quote: Originally posted by julbingo
Men frågan är om DVD-spelaren skickar ljudet till alla anslutningar samtidigt... Dvs kommer det analogt ljud från de analoga utgångarna samtidigt som det kommer ljud från de digitala utgångarna??
Jag kollade i manualen till min DVD-spelare (har ej fått spelaren ännu), och där stod det att man i en meny väljer om man vill ha digitalt, eller analogt ljud.
Det skulle ju innebära att jag måste växla fram och tillbaka mellan analogt och digitalt på DVD-spelaren varenda gång! Någon som har Sony-erfarenhet och kan bekräfta detta?
Analogt och digitalt brukar alltid komma ut samtidigt. Men det beror lite på vilket ljudspår man har valt, se nedan.
Hej Julbingo! Det finns flera varianter för uppspelning av ljudet på digitalutgången med DVD-spelare.
Med CD i DVD-spelaren. * Analogt ljud ut * Digitalt ut i PCM 16 bitar 44,1 kHz
Med DVD-film med Dolby Digital 5.1 i DVD-spelaren: * Analogt ljud ut i nedmixad Dolby Surround Pro Logic version, så kallad Lt - Rt. (man lyssnar alltså på DVD-filmens 5.1-ljud fast nedmixad i två kanaler. LFE-kanalens information exkluderas. * Digitalt ut så kan man välja i DVD-spelarens meny på följande: 1. PCM 48 kHz ut att avkodas med annan D/A-omvandlare med eller utan Pro Logic. 2. Bitström ut ut som följer S/PDIF-standarden för att avkoda Dolby Digital multikanalljudet.
Med DVD-film med Dolby Digital 2.0 i DVD-spelaren: * Analogt ljud ut direkt avkodat ur Dolby Digitalbitströmmen. * Digitalt ut så kan man välja i DVD-spelarens meny på följande: 1. PCM 48 kHz ut att avkodas med annan D/A-omvandlare med eller utan Pro Logic. 2. Bitström ut för att avkoda Dolby Digital 2.0 att återges via Dolby Surround Pro Logic I eller II.
Med DVD-film med DTS 5.1 i DVD-spelaren: * Inget analogt ljud ut (förmodar jag) * DTS-bitström ut som följer "S/PDIF-standarden".
Med DVD-film med PCM 16 bitar 48 kHz eller 24 bitar 96 kHz i DVD-spelaren: * Analogt ljud ut * 16 bitar 48 kHz digitalt ut på de flesta DVD-spelare. Vissa kan ställas in att skicka ut äkta 24/96.
Övrigt: Om koaxial digital används samtidigt som analogt signalkablage, kan det skapa jordslingor som kan ge brum i högtalarna. Det ska sitta en transformator på digitala utgångarna som separerar jorden, men det gör det inte alltid. Då är det mycket bättre med en optisk kabel. Speciellt med datorer som kopplas till stereon. De brukar ha en massa störningar på jorden. Har man inget problem med brum, så är det oftast ingen större skillnad mellan coaxial eller optisk S/PDIF.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Hadoque
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 17:06:20
|
Jag har precis bytt från optisk anslutning till analog, när jag lyssnar på cd. För min del tyckte jag ljudet blev betydligt bättre med analoga kablar. Och samtidigt blir det lättare att få en ljudbild som man är nöjd med. För jag upplever att skillnaden mellan analoga kablar är större än den för optiska kablar.
Jag antar att det är som SZR skrev, beroende på vilken DAC som är den bästa, förstärkarens eller den i DVD'n. |
Bomber och granater!! |
 |
|
JMlab
Member

595 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 21:37:08
|
Om du har möjlighet skall du köra dvd ljudet (Bioläge) över koaxialutgången då den är bra mycket bättre än med optiska kablar. Samtidigt måste du vara klar över vilken Dac som är bäst.Jag kör själv med analogt till cd men då beroende på att min Audionet VIP har en så mycket bättre dac än MAP(försteg)Jag kör bioljudet digitalt över försteget.Denna kombination tycker jag ger det överlägset bästa ljudet. mvh JMlab
|
 |
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 22:52:38
|
I min biosetup kör jag med surroundförstegets DAC, ty den är bättre än DVD'ns!
Om du går in på www.dvdforum.nu kan du nog fråga om någon har erfarenhet av de prylar du använder. |
Do not stagedive at home alone! |
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 09:16:50
|
Som sagt, olika erfarenheter beroende på utrustning.
Enda chansen att bli lycklig = prova olika alternativ på dina egna apparater. |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
Topic  |
|