HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 skillnad mellan slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/10/14 :  23:24:56  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

det finns Denon, Vincent etc. som är enorma och fullproppade med "grejjer", och så finns det "made in UK" (Linn Naim) som är i princip tomma, till samma pris

som mer konkret exempel: Vincent SP-991 mot Linn Klout, båda för ca 35lök


Vilken lösning är bäst



klouten är tagen ur produktion

Sen kan jag köpa en hel påse med elektronik på elfa för nån hundring eller två

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/14 :  23:25:35  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Morello. Har du några siffror? Var ligger -3dB tex?

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/10/14 :  23:27:04  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

jo, det är sannt...jag tror inte Vincent är min "cup of tea", ljudet alltså...men man kan undra om inte Linn är överprissatta i förhållande till tillverkningskostnad...fast det är oväsentligt, priset sätts utefter vad folk är beredda att betala.



Japp, så brukar prissättningen vara.
Sen har man utvecklingskostnad också. Materialet behöver inte vara billigt heller, kvalitetskontroller osv osv. Finns mycket som påverkar en produkts pris.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/10/14 :  23:28:42  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

En tänkbar förklaring är ju att Linn av tradition inriktat sig på aktiv drivning. Därför är de flesta av deras steg ganska små och klena. Det borde väl krävas mer och tyngre grejer för att göra ett effektstarkare steg i de flesta fall.



de har inte så svaga prylar tycker jag iaf. LK140 ligger på 140 watt. Hyffsat i mina ögon, går att spela HÖGT om man vill det. Det nya steget 2250 ligger på 250 watt och väger kanske 5 kilo eller nåt.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/10/14 :  23:34:58  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

De switchade stegen ger bra med effekt i början, men under 4ohm faller de brant. Åt andra sidan så är de inte tänkta att driva Kappa 9, det finns högtalare som kan hålla sig över 4 ohm. I framtiden tror jag att det blir extra trevligt med såna steg som drar mindre ström och samtidigt med rätt högtalare låter bättre än vanliga tungviktare.

Klouten däremot dubblar effekten hela vägen ner, det gör de andra vanliga Linn-stegen också.



basarna till aktivkopplade ninka ligger på 2.3 ohm. Inget problem för de switchade stegen.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/14 :  23:35:35  Show Profile Send Rebo a Private Message
LK140 ger 95 watt i 8 ohm. 2250 ger 115 Watt i 8ohm. Inte direkt klena steg alltså men inga monster heller.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/14 :  23:37:03  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag tänkte nog lite mer på de äldre varianterna, eller t.e.x. min Classik som börjar låta illa om man plågar den. Nu är det ju dock sällan jag spelar så högt eftersom jag bor i lägenhet.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/10/14 :  23:38:35  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by Morello

LINN klimax är ett klass-D steg, varför det väger mindre.
I jämförelse med de bästa Krell är det rena rama distortionsmaskinen.





Fråga 1: är inte det där lite Off Topic?
Fråga 2: Varför lägga in en kommentar om distortion?
Fråga 3: Kan du bedöma ett slutsteg utifrån mätkurvor?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/14 :  23:44:05  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Morello, du kanske kan tweaka Thomas Halcro ;) Om han låter dig komma nära den.

Och Thomas, det är bara att gratulera! Kärlek skall man vara rädd om.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/15 :  00:05:20  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by John Stalberg

Morello. Har du några siffror? Var ligger -3dB tex?

John



-0.75dB vid 20 Hz

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/15 :  00:08:21  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Ok, tack. Ja, det är lite väl högt.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/15 :  00:12:23  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Kan du bedöma ett slutsteg utifrån mätkurvor?


Jag kan. Krellen har lägre dist.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/15 :  00:15:35  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by LCohen

quote:
Originally posted by Morello

LINN klimax är ett klass-D steg, varför det väger mindre.
I jämförelse med de bästa Krell är det rena rama distortionsmaskinen.





har för mig att klimax ska ha en annan klass.

Hursomhelst. Distortionsmaskin? har för mig att mätningarna gjorda på klimax är svinigt bra. Och på samma sätt som med CD12 så har de så låg distortion att de som gjorde mätningarna misstänkte att den slog av när den kom i närheten av ett mätinstrument.

Men det är ju klart, de har ju en annorlunda lösning. Sånt kan ju inte vara bra och det måste per automatik bli både dåliga mätningar och kommentarer



LINN KLIMAX 500 SOLO



Fig.3 Linn Klimax 500 Solo, THD+noise (%) vs frequency at (from top to bottom at 2kHz): 4W into 2 ohms, 2W into 4 ohms, 1W into 8 ohms, and 2.83V into simulated loudspeaker load (balanced curves are each slightly lower than unbalanced).


Långt långt långt från KRELL-klass.


Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/15 :  00:20:21  Show Profile Send Morello a Private Message
Krell FPB 350 mc



Fig.3 Krell FPB 350mc, THD+noise (%) vs frequency at (from top to bottom at 4kHz): 4W into 2 ohms; 2.83V into simulated loudspeaker load; 2W into 4 ohms; and 1W into 8 ohms (right channel dashed).

Lite skillnad om man säger så.


Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/10/15 :  00:27:14  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by Morello

Krell FPB 350 mc



Fig.3 Krell FPB 350mc, THD+noise (%) vs frequency at (from top to bottom at 4kHz): 4W into 2 ohms; 2.83V into simulated loudspeaker load; 2W into 4 ohms; and 1W into 8 ohms (right channel dashed).

Lite skillnad om man säger så.



Men guuuud. Nu måste jag skaffa mig en krell. Den mäter ju så bra. Då har jag nåt att visa kompisarna när dom kommer förbi. 200,000 för en mätkurva? Förstår fortfarande inte vitsen riktigt, dels vitsen med inlägget, och dels vitsen med mätkurvor.

Skulle vara intressant om du skulle våga dig på att citera kommentarerna som stereophile hade. Klimax mätningar var "first class", och det dom sa om den verkliga prestandan behöver jag nog inte ens nämna. Superlativ är ju en hint iaf.

Att det är ett sätt att trycka in något negativt med Linn är ju uppenbart, men varför? Kurvan ger ju inget, och det här var väl ingen flame-tråd?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past

Edited by - LCohen on 2002/10/15 00:30:07
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/15 :  00:46:58  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Ibland får jag känslan av att det här mäteriet är som att titta på en kudde i mikroskop. Har man väl sett alla kvalster är det svårt att sova gott. Men om man inte tittar på kudden i mikroskop så har man inga problem. Kvalsterna finns där men bidrar inte till sovupplevelsen.

Kurvor i all ära, men skall man inte lyssna lite på vad de (Stereophile i det här fallet) har att säga om vad de hörde också? Eller är kurvorna en 'hemlig kod' som talar om för de initierade att 'även om vi säger att det här låter bra och är värt pengarna, så vet ni som kan er ljudteknik att vi egentligen menar tvärtom'?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/15 :  01:20:00  Show Profile Send Morello a Private Message
LC skrev:
quote:

Hursomhelst. Distortionsmaskin? har för mig att mätningarna gjorda på klimax är svinigt bra



Jag ansåg inte det avspegla verkligheten, varför jag presenterade distortionsmätningar från Stereophile.

Disten i den högsta oktaven är mer än 0.3% vid ett par watts uteffekt. Det är relativt Krell, Mark Levinsson, Halcro med flera tämliga mediokra siffror.

Halcro visar däremot på extremt låg dist. Så låg att JA hade svårt att mära den. Han fick brassa på närmare 200 watt för att kunne detektera någon dist alls.

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/10/15 :  01:27:16  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by Morello

LC skrev:
quote:

Hursomhelst. Distortionsmaskin? har för mig att mätningarna gjorda på klimax är svinigt bra



Jag ansåg inte det avspegla verkligheten, varför jag presenterade distortionsmätningar från Stereophile.

Disten i den högsta oktaven är mer än 0.3% vid ett par watts uteffekt. Det är relativt Krell, Mark Levinsson, Halcro med flera tämliga mediokra siffror.

Halcro visar däremot på extremt låg dist. Så låg att JA hade svårt att mära den. Han fick brassa på närmare 200 watt för att kunne detektera någon dist alls.



Öh.. vad är det du svarar på här?

Min stora fråga är varför du från början skulle jämföra distortion mellan krell och linn?

Om du bläddrar så ser du tre uppradade frågor, svara på de istället för att svara på en fråga som jag inte ens känner till.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Morello

LINN klimax är ett klass-D steg, varför det väger mindre.
I jämförelse med de bästa Krell är det rena rama distortionsmaskinen.



--------------------------------------------------------------------------------



Fråga 1: är inte det där lite Off Topic?
Fråga 2: Varför lägga in en kommentar om distortion?
Fråga 3: Kan du bedöma ett slutsteg utifrån mätkurvor?


"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/15 :  02:20:45  Show Profile Send Morello a Private Message
LC

1. Nix
2. Det handlade om skillnader mellan slutsteg.
Distortion är EN av MÅNGA egenskaper som skiljer mellan steg
3. Beror på vilka egenskaper som mätts samt hur dessa mätningar ser ut.

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/10/15 :  02:31:37  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by Morello

LC

1. Nix
2. Det handlade om skillnader mellan slutsteg.
Distortion är EN av MÅNGA egenskaper som skiljer mellan steg
3. Beror på vilka egenskaper som mätts samt hur dessa mätningar ser ut.



räcker det med mätningar som stereophile gör? Och har disortionskurvan som du talar om någon direkt anknytning till den musikaliska upplevelsen? Eller med andra ord, kan du döma Klimax Solo pga den kurvan?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past

Edited by - LCohen on 2002/10/15 02:34:30
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000