HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Matta mot matta!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:06:53  Show Profile Send tek a Private Message
nu e frågan vilken matta man ska köpa, heltäckningsmatta är ju bäst va ja förstår, dels för ljudet och dels för dämpning mot grannarna... (jag är alltså helst ute efter båda delarna här)

problemet är att jag har ett sååååå snyggt trägolv, att lägga in heltäckningsmatta vore synd o skam...

vad tror ni är minimum av matta jag "kommer undan med" en matta under soffbordet gör inte så mycket skillnad, eller? (alternativet är iofs ingen matta alls) =)

mattor på väggarna ska ju vara bra men jag vet inte... har ju nytapetserat och så där...

i övrigt ska mattan vara billig och snygg. är det ikea som gäller eller =)


din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:08:16  Show Profile Send ekman a Private Message
en fråga i denna tråden är det bra att ha sina högtalare stående på heltäckningsmatta?? jag har aldrig testat men det verkar inte speciellt stabilt

obs detta är en synnerligen seriös fråga
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:16:30  Show Profile Send gromit a Private Message
Köp en matta som du tycker är snygg. Jag gillar vävda persiska kelim-mattor, så det har jag köpt.

Ju större matta du köper desto mer dämpning kommer du få. Heltäckningsmattor är kanske bra akustiskt men bedrövligt fula och ohygieniska.

En del mattor är dock inte så tjocka men då kan du köpa sådana där "undermattor" som t ex finns på IKEA. De gör mattan tjockare (Och mjukare). Dessutom halkar inte mattan omkring så förbaskat på golvet med en sådan under. Om du vill ha ytterligare dämpning köper du helt enkelt ytterligare en "undermatta".


Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:21:03  Show Profile Send norman a Private Message
En tjock matta eller tyg att hänga bakom högtalarna kan nog göra nytta (då kanske du inte behöver täcka så mycket av den tapetserade väggen), du kanske kan skaffa lite tjockare och större gardiner till fönstret (om du har nåt/några)?. Heltäckningsmatta över trägolv borde vara straffbart även om det ger bättre ljud...

Soffor och andra mjuka saker gör nog också mycket för akustiken

Edited by - norman on 2002/10/13 12:23:52
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:21:34  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Det finns en matta som är synnerligen bra ljudmässigt. En heltäckningsmatta. Jag vet dock inte vad den heter men den ligger i Carlssonsstiftelsen rum bland annat.

Gå in på denna sida och leta upp någon mailadress och fråga om du är intresserad. http://www.carlssonplanet.com/

Den går lös på några hundringar kvadraten.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:30:31  Show Profile Send Timbre a Private Message


...och så finns ju Audiocarpet....
Italienska highendmattor designade för audiofiler.
Att hänga på väggen och/eller lägga på golvet.
Tidigare var det Tonkraft som importerade, hur är det nu...
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:49:06  Show Profile Send tek a Private Message
ok det där med undermattor tycker jag låter som en bra grej, då kan man välja den snyggaste mattan, och ändå dämpa bra genom att lägga nåt under... ska kollas upp!

om man har bokhyllor, hjälper det något att t ex dämpa baksidan på dom? med matta eller annat material? dvs fästa det på själva baksidan?
eller är bokhyllor dämpade nog i sig att det skulle göra liten om någon skillnad? vad tror ni?

lite tavlor ska jag väl få upp också... lite väl minimalistiskt nu =)

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:54:36  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Sådan här dämpning är för reflexer och bör nog vara "synliga" för det inkommande ljudet.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:54:43  Show Profile Send n00b a Private Message
2st stora isbjörnsfällar det skulle nog vara fint och kanske låta bra. Kanske något stort annat utrotningshotat djur ?? =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/13 :  12:55:57  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

en fråga i denna tråden är det bra att ha sina högtalare stående på heltäckningsmatta?? jag har aldrig testat men det verkar inte speciellt stabilt

obs detta är en synnerligen seriös fråga



Det är en tämligen god idé att ställa högtalarna på tex en tjock bit matta. Bara man tillser att högtalaren efter en liten knuff gungar med låg frekvens. Precis som med mjuka kuddar handlar det om att resonansfrekvensen skall hamna en bra bit under 20Hz.

mvh

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/13 :  13:03:04  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Morello

quote:
Originally posted by ekman

en fråga i denna tråden är det bra att ha sina högtalare stående på heltäckningsmatta?? jag har aldrig testat men det verkar inte speciellt stabilt

obs detta är en synnerligen seriös fråga



Det är en tämligen god idé att ställa högtalarna på tex en tjock bit matta. Bara man tillser att högtalaren efter en liten knuff gungar med låg frekvens. Precis som med mjuka kuddar handlar det om att resonansfrekvensen skall hamna en bra bit under 20Hz.

mvh


Om högtalarna är konstruerade att stå och gunga så ska dom väl gunga.
Men om dom är konstruerade att stå still under spelning, så kan inte en matta under vara bra. Jag föredrar en högtalare som står still.
Med Sd kuddar och liknande är väl iden att kudden ska ta upp svängningen och högtalaren stå still. Med gung blir det ett oprecist ljud. Men om högtalaren inte är så precis i sitt ljud, så hörs antagligen inte gunget igenom.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/13 :  13:07:42  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by tek


om man har bokhyllor, hjälper det något att t ex dämpa baksidan på dom? med matta eller annat material? dvs fästa det på själva baksidan?
eller är bokhyllor dämpade nog i sig att det skulle göra liten om någon skillnad? vad tror ni?




Man kan dämpa bas bakom bokhyllor. Man gör som så att man köper spånskivor som passar bakom bokhyllorna (gärna två bokhyllor i bredd som står vid ett hörn) sedan tar man gullfiber (t.ex. 12cm tjock) och lägger mellan spånskiva och vägg. Man fixar gavlar på spånplattan som sluter tätt mot väggen fast inte på sidan mot hörnet. Då kan trycknoderna i hörnet "pysa" in mellan spånplatta och vägg och dämpas av gullfibern.

Vet inte riktigt hur längden på den dämpade "kanalen" bakom spånskivorna påverkar resultatet, men dämpningen borde gå lägre ner ju längre kanal man har.
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/13 :  13:15:52  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Om högtalarna är konstruerade att stå och gunga så ska dom väl gunga.
Men om dom är konstruerade att stå still under spelning, så kan inte en matta under vara bra. Jag föredrar en högtalare som står still.
Med Sd kuddar och liknande är väl iden att kudden ska ta upp svängningen och högtalaren stå still. Med gung blir det ett oprecist ljud. Men om högtalaren inte är så precis i sitt ljud, så hörs antagligen inte gunget igenom.

--------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma



Jag tror inte någon högtalare är konstruerad för att gunga.
Jag skrev att resonansfrekvensen skall vara avsevärt LÄGRE än 20Hz. Gärna under 5Hz. Då gungar den INTE eftersom det inte finns någon energi i signalen som exciterar en så låg resonansfrekvens.

Nåväl, fysiken bakom stela kroppars rörelse är känd sedan Newtons tid och det har många ggr på forumet av bla mig, Ing Ö med flera redgjorts för detta med spikar, mjuka tassar osv.

För den som vill förkovra sig kan jag rekommendera en bok som heter:

"classical dynamics of particles and systems", Marion Thornton.
4: upplagan.

Tredje kapitlet(börjar på sid 107) behandlar oscillativa rörelser i en eller flera dimensioner.

mvh\Joe

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/13 :  13:25:57  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Hej tek!
Eftersom jag har använt tjocka mattor ett tag kommer här några svar på dina frågor:
- ja, att ställa högtalaren på en mjuk matta är bra för att de ska stå still och för att undvika att dess resonanser fortplantar sig till golvet med grumligt ljud och störda grannar som följd. Ännu bättre är mjuka fötter under högtalarna.
- ju större del av golvet som dämpas desto bättre. Idealt är hela golvet, men man kan komma hyggligt undan även om man fuskar lite. Jag har själv ett fint parkettgolv som jag vill titta på, så jag har lämnat ca femtio cm runt om. På denna yta står bokhyllor, stereorack, soffa mm.
- För att slippa den lite sunkiga looken av de flesta heltäckningsmattor har jag lagt min heltäckningsmatta (en mintgrön spillbit) under min naturfärgade ullmatta (mått 350 x 250 cm) från IKEA med halkskydd. Mjukt och fint blev det och betydligt bättre dämpning av golvreflexen än tidigare. Bara en ullmatta eller en trasmatta ger inte särskilt stor dämpning, tyvärr.
- Heltäckningsmattan som John talar om heter Silence och är dansk, om jag inte minns fel. Jättetjock gummibotten och långa härliga trådar. Men tjocka trevliga heltäckningsmattor är tyvärr dyra. Titta bland stuvar på ett mattvaruhus så kanske du kan hitta något i skapligt prisläge.
- Jag kom just på att IKEA har en trevlig tjock matta med kvadrater i olika kulörta färger. Minns inte vad den kostar, dock.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room

Edited by - pekka.j on 2002/10/13 13:32:07
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/10/13 :  13:40:03  Show Profile Send markih a Private Message
varför räcker inte en tjock ullmatta? Ska det vara just heltäckningsmatta?

markih
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/13 :  14:01:14  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Hmmm, en riktigt tjock ullmatta kanske kan räcka. Med risk för att placeras i mätfalangen var jag just inne i vardagsrummet med skjutmåttet. Min IKEA-ullmatta KLARUP med halkskydd är 5,3 mm tjock och ger inte tillräcklig dämpning på parkettgolvet i mitt betongrum. Kombinationen långa hår och porös gummibotten i heltäckningsmattan som ligger underst ger betydligt bättre dämpning. Den totala mattjockleken ökar till 19,3 mm. Om man dubblar dessa mått för att få fram den totala distansen som ljudvågen ska tränga igenom förstår man att det blir en ganska rejäl förbättring. Det är min erfarenhet att många (tidigare även jag) överskattar tjockleken på sina mattor.
För den nyfikne kan jag tillägga att jag mätte med ett ölglasunderlägg mellan skjutmåttet och mattan för att få ett rättvisande mått trots den mjuka ytan. Underläggets tjocklek är givetvis avdraget från de uppgivna måtten.

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room

Edited by - pekka.j on 2002/10/13 14:04:40
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/10/13 :  14:07:18  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
quote:
problemet är att jag har ett sååååå snyggt trägolv, att lägga in heltäckningsmatta vore synd o skam...




Beror på vad det är för trägolv. Hårda golv typ parkett måste dämpas ganska bra. Ett riktigt gammaldags plankgolv behöver inte alls ha så mycket dämpning. Jag har provat och tycker att man klarar sig med några gamla trasmattor.

Man måste däremot testa med olika fötter till högtalarna. Hårda eller mjuka. Beror på högtalaren och golvet. Helt omöjligt att säga något generellt. Ett bra högtalarkabinett ska omvandla de flesta vibrationerna till värme och problemet med mekanisk koppling till underlaget minskas högst betydligt.

DrM
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/10/13 :  14:09:05  Show Profile Send gromit a Private Message
Ölunderlägget stod kvar sedan gårdagen??

Skämt å sido: Tycker du inte att det blir en alltför markant mattkant när mattans höjd är närmare 2 cm? Även med lite sluttande kant så är det ju ändå ganska mycket..

Vad gör man inte för akustiken kanske?

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/13 :  14:29:21  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Nej, det fina i kråksången är ju att ullmattan som ligger överst täcker heltäckningsmattan plus några centimeter, och därmed ser man ingen markant mattkant...
PJ
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:51:47  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Inte för att det har något med mattor att göra... men jag måste ändå fråga. Jag har inte haft något soff bord imellan mig och högtalarna.. men skaffade nyligen ett massivt glasbord (nästan 1cm tjockt glas) och ljudet blev totalt kasst. Jag trodde det skulle vara bra med ett bord där som tog bort vissa reflektioner.. men istället så blev klangen hård och konstig och jag får nästan känsla att det blir fas fel ibland.. ljuden kommer helt fel.

Så innan jag kastar ut bordet igen.... Har ni andra bord? Hur har ni gjort.. blev ljudet bättre eller sämre?

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:54:26  Show Profile Send ekman a Private Message
har inget bord själv men hurpass högt är ditt bord???
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:57:11  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ett glasbord mellan dig och högtalarna är nog alltid totalfel... Jag har upplevt precis samma sak som du med glasbord, nu har jag ett litet kvadratiskt träbord, det funkar mycket bättre.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/10/13 :  19:00:45  Show Profile Send Neodynium a Private Message
51cm högt är det...

Jo.. jag hade ett mindre glasbord innan som inte funkade.. men detta var ju så snygg samt massivt.. tänkte att det borde funka. Men jäkla va illa det låter... vill knappt lyssna längre... bordet har bara stått här i 2 dagar.. det flyger nog bort imorgon. Skivan väger säkert 40kg så jag får ta en kompis till hjälp (med tanke på att jag måste hitta en plats på vinden för det)

Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/13 :  19:02:47  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Ja, glas är ju bland det mest reflekterande man kan hitta. En lösning, om du inte vill byta bord, är att se till att du alltid har en salig röra med böcker, tidningar, underlägg och allsköns bråte som täcker glasytan. Minskar besväret med städning också.
Ett tillägg till bordsdiskussionen är förstås att ett långt bord är bättre än ett kort. Jag själv har ett trekantigt stringbord, och det känns ibland svårt att få det att räcka till på alla ledder...


Pekka
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/10/13 :  19:06:20  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Detta bord är riktigt stort... iaf i mitt 19.5kvm lyssningsrum.. Det är 140 cm långt.. och 80 cm brett.

Ja ja.. ljudet kommer först... bordet skall väck! Får skaffa ett mindre kanske lägre träbord istället... någonstans skall ju kaffekopparna samt vinglasen få plats.


Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2002/10/13 :  19:23:00  Show Profile Send Lennart a Private Message
Jag har ett kvadratiskt glasbord framför soffan och det låter skit med det. Det ska ut! Dessutom är det opraktiskt som sju. Minsta fingeravtryck sabbar ju hela bordet. Men snyggt är det när det är nyputsat!

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000