| Author |
Topic  |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 11:37:26
|
fortsätter i en ny tråd på det spörsmål om vilket som är närmast masterband och sanning: cd eller lp som togs upp under varför gör vi det här?
Såhär har jag för mig att det ligger till:
lp som genom att vara ett ganska krångligt system kräver mycket mer jobb vid mastringen än cd. basen skall kapas och diskanten skall ökas ut allt för att graverhuvudet inte skall spåra ur eller smälta! detta innebär att det är med jobb med en lpmaster än en cd dito. cd som är mer förlåtande och praktiskt medium klarar att man faktiskt i stort sett bara dumpar direkt från inspelningen. inte så mkt efterjobb vid mastringen med andra ord.
vilket ljud man sedan föredrar eller som kommer närmast sanningen är väl fritt för tolkning. jag föredrar inte lp ljud framför cd ljud. de är annorlunda det är allt. däreopt föredrar jag lp som en fysisk produkt. större omslag och förmodligen (men ej nödvändigtvis nota bene) mer kärlek och ompyssling vid mastringen.
fick jag fram något eller var det bara svammel som vanligt?
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 11:48:17
|
| vinyl har mindre elektronik inblandad vid uppspelningen än cd'n.... |
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 11:52:28
|
Svammel? Nej det var mycket lätt att förstå.
Jag tror att närmare sanningen är mindre en smaksak. När man bara lyssnar på plattor så där rakt upp och ner kan man nog lätt få för sig att detta måste vara en personlig grej och att det handlar om smak. Om man gör en test där man jämför orginal mot pressad kopia verkar dock alla som för höra jämförelsen vara rörande överens, Vi är inte så olika att om det blir mindre bas, mindre diskant, mer dist eller något annat uttrycker olika upplevelser kring detta. Allt detta spikas lätt av en grupp som brukar vara eniga i sina omdömen och dom säger oftast samma sak kring det hela. I alla fall i mina tester jag har deltagit och utfört. Jag kan tillägga att jag inte gjort några jämförelser mella vinyl och master men med CD har gjort flera. tack vare att jag arbetar som lärare i ljudteknik har jag tillgång till lyssningspaneler. Det finns ingen hittils som kommit med något annat än att CD går att göra extremt likt orginalet. Jag tror att för att göra en mer nogran undersökning kring orginaltroheten kring ett medium måste man testa det på ett adekvat sätt. Alltså inte spisa plattor hemma i stugan och tycka till.
Detta handlar alltså inte om vilket som låter bäst utan mest korrekt. Gillar man ditten eller datten så är det en helt annan fråga. Där är vi verkligen inte överens och det finns inget som helst egenvärde i att vara överens där heller.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 11:58:34
|
Med tanke på alla de systemfel som LP-mediet innehåller - som följer av masterings-, graverings- och inte minst avspelningsprocessen - så är det kanske en smula vågat att påstå att det skulle kunna komma närmare masterbandet än PCM. Jag har svårt att se att detta skulle vara en tolkningsfråga. Därmed inte sagt att man inte kan gilla mediet ändå. Jag själv ser fram emot den dagen då jag lyckats hitta min försvunna ackumulator och, efter att ha laddat den, kan dra igång min luftlagrade vinylsvarv. Det ska bli kul att åter lyssna på, samt titta på, de vackra laminerade 60-talsplattorna. Men när jag vill ha en så oförstörd musikupplevelse som möjligt blir det CD. En historia jag drar mig till minnes: Jag lyssnade vid ett tillfälle på en svensk granitspelare, vägandes tiotals kilo, med tillhörande PU och RIAA-steg. All information över styvt 5 kHz saknades, och ljudet var minst sagt murrigt. I övrigt var ändå spelaren rimligt tyst, vilket man kunde vänta av dess seriösa konstruktion. När jag undrade om det murriga vinylljudet förklarade den glade ägaren att "vinyl är annorlunda än CD", uppenbarligen utan närmare reflektion. Klart som korvspad att det låter annorlunda när efterföljande elektronik inte för fem öre är anpassad till den använda pick-upen! Men detta har ibland av somliga vinylfantaster (inte de riktigt seriösa, dock) tagits som något fint och vackert och "avsaknad av skrikighet" och dylika bortförklaringar. Efter att ha prövat en kombination av PU och RIAA-steg som fungerar perfekt ihop kan jag till min glädje konstatera att vinyl och CD kan låta riktigt lika klangmässigt. Men den avgörande skillanden är förstås att med CD slipper jag brum, brus och distorsion som alltid i någon mån plågar vinylmediet. Slutsatsen är alltså att jag upplever mig vara närmare masterbandet vid CD-lyssning, även om jag inte har möjlighet att göra en direkt jämförelse. Med vänlig hälsning |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
Edited by - pekka.j on 2002/10/15 12:14:11 |
 |
|
|
goran
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:00:55
|
Jag läste en gång en artikel i den amerikanska tidningen AUDIO där någon ljudtekniker och högtalartillverkare intervjuades. Jag tror att han hette Ken Kreisler eller nåt sånt. Han sade bl a följande: Om en grupp individer skall välja mellan musik inspelad på CD resp LP så väljer de flesta LP. Om då gruppen i stället skall jämföra det inspelade ljudet med ett levande framförand med orkester i studion så anser de istället att CD är mera likt. LP kan uppenbarligen ha tämligen stor andel både IM-distosion och harmonisk distorsion och det verkar som om örat ibland föredrar det.Kanske beroende på att det slätar ut brister någon annan stans i återgivningen. Vidare såg ansåg denna man att det stora luftiga ljudet som förknippas med inspelningslokalen ofta beror på spåröverhörning! Dessutom funkar LP sämre mot mitten av skivan. Med andra ord visst kan LP låta bra, mycket bra till och med men antagligen inte beroende på att det år mera naturtroget än CD utan troligen tvärtom. |
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:09:22
|
Exakt, Göran! Systemfelen upplevs som ökad rumslighet och värme i stället för de färgningar och avsteg från originalet de faktiskt är. Jag kommer direkt att tänka på de första sekunderna av "No Reply" från Beatles for Sale, originalpress på Parlophone, 1964. Lennon sjunger "This happened once before" just innan musiken startar (OK, den startar på "fore") och på vinyl låter det som om han står i en stor ekande lokal med en massa murr runt rösten. Klart det kan verka tilltalande. Men för min del, och med CD-utgåvan i jämförelse, blir färgningen uppenbar. Men som nostalgitripp fungerar det fint, inte minst med fold-out-omslaget liggandes på stringbordet...:-) Sedan kan man ju dricka en whisky och cola, dvs beatlarnas favoritdrink, till... Mvh Pekka
|
Edited by - pekka.j on 2002/10/15 12:12:26 |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:10:02
|
Problemet som jag ser det är att folk (alltid) tror att det är mer naturtroget när de tycker att det låter bättre. Förstår heller inte varför en del blir sura när nån t.ex. hävdar att lp är sämre än cd om man ser på naturtrogenhet, tycker man lp låter bättre så är det ju bara att fortsätta lyssna på det även om det nu inte skulle vara lika naturtroget som nåt annat format.
Alltså: Om man tycker nånting låter bra är detta inte entydigt med att materialet är naturtroget! Man väljer ju förståss sedan själv vad man föredrar. |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:19:25
|
| Där slog du huvudet på spiken norman! Ett av de bästa inlägg jag sett på detta forum! |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:22:20
|
Japp norman. Kan bara instämma i det du säger!
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:24:29
|
quote: Originally posted by goran
Jag läste en gång en artikel i den amerikanska tidningen AUDIO där någon ljudtekniker och högtalartillverkare intervjuades. Jag tror att han hette Ken Kreisler eller nåt sånt. Han sade bl a följande: Om en grupp individer skall välja mellan musik inspelad på CD resp LP så väljer de flesta LP. Om då gruppen i stället skall jämföra det inspelade ljudet med ett levande framförand med orkester i studion så anser de istället att CD är mera likt. LP kan uppenbarligen ha tämligen stor andel både IM-distosion och harmonisk distorsion och det verkar som om örat ibland föredrar det.Kanske beroende på att det slätar ut brister någon annan stans i återgivningen. Vidare såg ansåg denna man att det stora luftiga ljudet som förknippas med inspelningslokalen ofta beror på spåröverhörning! Dessutom funkar LP sämre mot mitten av skivan. Med andra ord visst kan LP låta bra, mycket bra till och med men antagligen inte beroende på att det år mera naturtroget än CD utan troligen tvärtom.
Mycket intressant information! Förklarar bakgrunden till de olika synsätten mycket mycket bra och reder ut eventuella missförstånd. Tack för det! |
markih |
Edited by - markih on 2002/10/15 12:27:06 |
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:39:44
|
vilken massa konsensus det var här då. det var ju trevligt att detta infekterade ämne kan diskuteras på ett sakligt sätt och med en trivsam ton. så skall forumet alltid vara. man kan ju vara oense utan att bli osams har jag fått för mig.
norman! din uppfattning skriver jag under på. verkligheten är oftast så hård och kall att vi gärna tar på oss de analoga skygglapparna och njuter av det vi får serverat.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
Kreator
Member

238 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 13:03:31
|
quote: Originally posted by Per
vilken massa konsensus det var här då. det var ju trevligt att detta infekterade ämne kan diskuteras på ett sakligt sätt och med en trivsam ton. så skall forumet alltid vara. man kan ju vara oense utan att bli osams har jag fått för mig.
norman! din uppfattning skriver jag under på. verkligheten är oftast så hård och kall att vi gärna tar på oss de analoga skygglapparna och njuter av det vi får serverat.
sayonara
Jag är också chockad över den konsensus som råder! Är det vänliga veckan eller är det skräcken att bli bortplockad som ligger bakom!? 
Det värsta av allt vore om det här är ett ämne som alla kan vara överens om! Då har vi definitivt hittat en svaghet i ämnet hifi... 
Jag tycker det är fantastiskt trevligt med LP och jag kan med välbehag avnjuta en CD också. Bägge är utmärkta men på lite olika sätt! Ibland föredrar jag vin framför öl och ibland tvärtom, detta utesluter inte att bägge är fantastiskt trevliga att konsumera, bara olika bra vid olika tillfälle! |
Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat! |
 |
|
|
f97mno
Member

71 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 13:15:20
|
Problemet ligger väl delvis i vad som egentligen är "naturtroget" eller "sanningsenligt". Om vi talar om en liveupptagning av en konsert är det ganska självklart, om man inte kan avgöra om det är en orkester som spelar eller om det är en inspelning man lyssnar på är det typiskt mycket naturtroget. Sanningen är helt enkelt den ljudupplevelse man skulle fått om man verkligen var på plats och lyssnade på konserten. Dock är den mesta musik vi lyssnar på rena studioprodukter. Instrumenten har spelats in var för sig varefter de har påverkats av diverse effekter innan det mixas ihop till en helhet. Denna helhet skickas sedan vidare till mastring vilket ändrar ljudet ytterligare. Vad är det i detta fall som är "sanningen"? Är det det ljud som hör vid mixerbordet då musiken mixas? Är det ljudet som personen som mastrar hör? Eftersom det är den som mastrar som lägger sista handen vid ljudet så antar vi tills vidare att det är han som hör "sanningen". Hur är då det ljud han hör förknippat med vad som faktiskt hamnar på den slutgiltiga inspelningen? Jo, ljudet som slutligen hamnar på master-tapen, kan vi få genom att ta det ljud som den som mastrar hör, "sanningen", och dra bort alla de färgningar som läggs på då den som mastraren spelar upp ljudet, förstärkare, högtalare, rumsakustik, o.s.v. Det jag vill komma till är följande: Om vi inte vet exakt vilken utrustning som mastraren använder för att spela upp musiken kan vi aldrig veta hur han tänkt sig "sanningen". Det är alltså befängt att tala om att en skiva låter mer naturtroget i en anläggning än i en annan eftersom vi inte vet vad som är "sanningen". Detta kan man hantera på lite olika sätt. Vissa försöker bygga sin en anläggning som så lite som möjligt färgar ljudet och hoppas på att det var just en sådan anläggning som användes vid mastringen. Andra försöker hitta en anläggning i vilken så många skivor som möjligt låter så bra som möjligt, där man med bra menar en helt subjektivt och personlig åsikt. Vilket man väljer är helt upp till en själv och har mycket lite att göra med "naturtrogenhet".
Micke |
 |
|
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 13:29:05
|
quote: Originally posted by norman
Problemet som jag ser det är att folk (alltid) tror att det är mer naturtroget när de tycker att det låter bättre.
Alltså: Om man tycker nånting låter bra är detta inte entydigt med att materialet är naturtroget! Man väljer ju förståss sedan själv vad man föredrar.
En klassiker!. Studiomonitorer lider av samma problem. Deras frekvenskurva brukar vara väldigt platt, och det gör att de ofta låter oinspirerande och kompakta med lite luft och atmosfär. Tråkigt alltså, och vem skulle köpa sådana till sin stereo?. Det finns även monitorer med väldigt specifik karaktär, och de brukar låta ännu sämre!. Studiomonitor-tillverkare brukar vägra att låna ut exemplar för testning till Hifi-tidningar, vilket förklaras av det ovanstående. Om studiomonitorer sedan ligger närmare "sanningen" eller inte återstår att bevisas. Jag tippar på att man skulle kunna göra riktigt schyssta högtalare genom att tillämpa "reversed engineering" på populära studiomonitorer.
(Okej, ett stickspår kanske)
/Per
|
Tangbandare rulez! |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 13:34:17
|
quote: Originally posted by d_kay
En klassiker!. Studiomonitorer lider av samma problem. Deras frekvenskurva brukar vara väldigt platt, och det gör att de ofta låter oinspirerande och kompakta med lite luft och atmosfär. Tråkigt alltså, och vem skulle köpa sådana till sin stereo?. Det finns även monitorer med väldigt specifik karaktär, och de brukar låta ännu sämre!. Studiomonitor-tillverkare brukar vägra att låna ut exemplar för testning till Hifi-tidningar, vilket förklaras av det ovanstående. Om studiomonitorer sedan ligger närmare "sanningen" eller inte återstår att bevisas. Jag tippar på att man skulle kunna göra riktigt schyssta högtalare genom att tillämpa "reversed engineering" på populära studiomonitorer.
(Okej, ett stickspår kanske)
/Per
Lite lustigt blir det ju när studioteknikern mixar i neutrala högtalare (om de nu är det, inbillar mig att långt ifrån alla studiomonitorer är neutrala..) tills han tycker det låter bra, sen köper nån skivan och avlyssnar det i sina ickeneutrala högtalare för att det låter bättre än neutrala studiomonitorer... ojoj vilken karusell |
 |
|
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 13:42:47
|
quote: Originally posted by d_kay
... Det finns även monitorer med väldigt specifik karaktär, och de brukar låta ännu sämre!. ... /Per
Lite lustigt blir det ju när studioteknikern mixar i neutrala högtalare (om de nu är det, inbillar mig att långt ifrån alla studiomonitorer är neutrala..) tills han tycker det låter bra, sen köper nån skivan och avlyssnar det i sina ickeneutrala högtalare för att det låter bättre än neutrala studiomonitorer... ojoj vilken karusell
Det är precis så det funkar!. Om det låter okej på skithögtalare som Yamaha NS-10, så är det en stor risk att det låter svinbra på många andra högtalare (sanning med modifikation). Fan vilken responstid, vad gör folk på dagarna i Sverige egentligen? .
|
Tangbandare rulez! |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 13:47:17
|
"Fan vilken responstid, vad gör folk på dagarna i Sverige egentligen?"
AHA! det är därför det går dåligt för nästan alla storföretag nu...alla sitter på jobbet och skriver... |
 |
|
|
f97mno
Member

71 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 13:48:14
|
quote: ...vad gör folk på dagarna i Sverige egentligen? .
Ja du... förmodligen ungefär det samma som jag gör just nu (vilket inte är det samma som vad jag borde göra just nu.) Törs jag inflika att det har något med nått internet forum om hifi att göra.
Micke |
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 13:53:02
|
Hmm, så det blev lite liv i luckan till slut ändå...:-) Nu talade vi ju om vilket medium som bevarade masterbandet bäst, och där fanns alltså en trevlig konsensus både om CD-mediets korrekthet och vinylmediets mysighet. Jag kan också glädja mig åt att de flesta verkar överens om att detta inte är någon tolkningsfråga. Sedan finns förstås en massa andra faktorer i överföringen från musikuppförande till vardagsrum. Det gäller allt från upptagning till mixning och mastering. Ett stort aber i sammanhanget är just masteringprocessen. Enligt mitt synsätt måste rimligtvis det masterband som producenten lämnar ifrån sig betraktas som originalet - oavsett musiktyp. Masteringprocessen ser jag som onödig och ett sätt att komma längre ifrån konstnärernas intentioner (musiker, arrangör och producent). Men man får ha i åtanke att ett antal producenter faktiskt vill ha sina alster processade ytterligare, och det får man väl acceptera. Men jag har fortfarande svårt att se vad det skulle vara bra för. Litar inte folk på sin egen förmåga? Av samma anledning frågar jag mig gång på gång varför två eller tre remastrare måste in och pilla på nyutgåvor av 50-80-talsmusik på CD. Kan inte George Martins, Phil Spectors och Ahmed Erteguns arbete få (åter)utges oförvanskat? Det är sant att vi inte alltid vet vad producenten hade för monitorlyssning vid mixningen, eller vad masteringteknikern lyssnat genom. En "platt" eller rak tonkurva är för övrigt önskvärd för att man ska höra vad som finns på inspelningen! Men oavsett om de haft rimligt goda monitorsystem eller inte så vinner man på att spela upp resultatet så oförvanskat som möjligt, dvs CD genom en väl återgivande anläggning i ett anpassat rum. Ett fel i hemmalyssningen förstärker ju motsvarande fel i inspelningen. De inspelningar som ändå har för grova fel, eller medvetet grova klangförändringar, får man korrigera på annat sätt, t ex genoom klangboxar el dyl. Riktigt dåliga mixningar kan man kanske korrigera med ett reverserande filter. Jag har dock inte hittat särskilt många inspelningar som vinner på att man leker hemmaproducent. Bättre då att inte spela högre än vad inspelningen tillåter. Ytterligare en historia från verkligheten: jag besökte 1999 Norman Pettys studio i Clovis, New Mexico, där nästan alla Buddy Hollys inspelningar är gjorda. De flesta originalinstrumenten samt kontrollrummet står kvar som på 50-talet. Det var en speciell känsla att spela på celesten som används på "Everyday"! Det innebar att även monitorhögtalarna fanns kvar, ett par oerhört vackra Altec-system - som tyvärr lät som "Hej, kom och hjälp mig". I det här fallet fanns det ingen anledning att sukta efter ljudet i kontrollrummet. Däremot hör Norman Pettys inspelningar av Buddy Holly till de mest oprocessade och välljudande i rockhistorien, varför de med fördel avnjuts genom en väl återgivande anläggning. Mvh |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
Edited by - pekka.j on 2002/10/15 13:56:18 |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
|
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 14:03:05
|
Kul och trevlig tråd som sagt, där alla får tycka som de vill, och uppskatta det de vill.
Personligen har jag aldrig uppskattat "verkligheten" och det som ibland refereras till som sanningen. Jag upplever hellre en värld där skönheten och kärleken får råda. Där alla är vänner, inga barn far illa och ingen svälter eller dör i en terrorattack.
I mitt fall är detta en analog värld!
mvh |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 14:05:16
|
"Men oavsett om de haft rimligt goda monitorsystem eller inte så vinner man på att spela upp resultatet så oförvanskat som möjligt"
Jo, man vinner på det OM man VILL ha det oförvanskat (t.ex. som jag vill ha det för det mesta), men man kan ju också kunna tänka sig att Pelle tycker det låter bättre med lite starkare mellanregister eller liknande. Då är det ju bättre, i Pelles ögon, att ha ett system som har just lite starkare mellanregister. Alla tycker ju inte likadant som en själv..
(jag har själv märkt att man kan vänja sig vid en ickerak frekvenskurva, sen när man lyssnar på en rak låter det konstigt tills man vänjer sig vid den...) |
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 14:15:59
|
Jo, man vinner på det OM man VILL ha det oförvanskat (t.ex. som jag vill ha det för det mesta), men man kan ju också kunna tänka sig att Pelle tycker det låter bättre med lite starkare mellanregister eller liknande. Då är det ju bättre, i Pelles ögon, att ha ett system som har just lite starkare mellanregister. Alla tycker ju inte likadant som en själv..
Frågan är dock om Pelle alltid vill ha ett starkare mellanregister, t ex på inspelningar som producerats med starkare klang i det registret. Enligt min mening har Pelle mycket på att vinna på att utgå från en god/korrekt återgivning och sedan, om han nu vill leka hemmaproducent, skaffa eller bygga sig de burkar han vill ha och koppla in dem t ex i tape-loopen. Det gör det också mycket enklare för Pelle att gå tillbaka till en klang med hög trohet mot originalet (high fidelity!) när han tröttnar på sensationseffekterna. Det låter sig svårligen göras med en anläggning med inbyggd klangförvrängare... Med vänlig hälsning Pekka |
Edited by - pekka.j on 2002/10/15 14:29:11 |
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 14:16:38
|
Måste slänga på en Buddy holly platta nu alltså helt underbar musik.
Mikael Lyly |
www.selleri.de
|
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 14:32:09
|
quote: Originally posted by pekka.j
Frågan är dock om Pelle alltid vill ha ett starkare mellanregister, t ex på inspelningar som producerats med starkare klang i det registret. Enligt min mening har Pelle mycket på att vinna på att utgå från en god/korrekt återgivning och sedan, om han nu vill leka hemmaproducent, skaffa eller bygga sig de burkar han vill ha och koppla in dem t ex i tape-loopen. Det gör det också mycket enklare för Pelle att gå tillbaka till en klang med hög trohet mot originalet (high fidelity!) när han tröttnar på sensationseffekterna. Det låter sig svårligen göras med en anläggning med inbyggd equalizer... Med vänlig hälsning Pekka
Japp, Pelle vill alltid ha starkare mellanregister! Tog mest upp exemplet för att påminna om att alla inte vill ha det som man själv vill. (Jag vill precis som dig ha en "korrekt" återgivning men förstår att det finns dom som inte vill det för att dom tycker det låter bättre på annat sätt)
(Pelle har alltså vant sig vid sitt starkare mellanregister och upplever inspelningar som är för starka där precis likadant som dig, problemet skulle nog inte uppstå om pelle hade nåt liveljud att direkt jämföra med)
(nej, det är inte jag som är Pelle, tror jag..) |
Edited by - norman on 2002/10/15 14:37:22 |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 14:56:06
|
Måste bara säga att påståendet: "neutrala högtalare kan uppfattas som tråkiga" inte stämmer på mig, iaf inte då jag lyssnade på ett par högtalare som skall vara neutrala (enligt konstruktören) i en källare i Täby (vad kan det vara för högtalare? ). Det var det mest imponerande jag hört iaf! lyssnade dock inte så länge tyvärr... |
 |
|
Topic  |
|