HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Solid Tech lufthylla med punktering!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/10/15 :  11:55:41  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Jag har ett solidtech luftdämpat rack där jag oturligt nog har fått punka??? på två av hyllorna...

Nån som har samma problem, vet ej hur jag ska lösa detta, har funderingar på att riva isär hela racket och ta bort luftkuddarna och använda mig av sorbothane fötter under skivorna i hyllan men det känns lite "semi".

Nån annan som har dessa erfarenheter av solidtech racken?
Tänker annars göra mig av med hyllorna och skaffa nåt som inte kräver någon form av underhåll... tips någon?

//Jouni

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2002/10/15 :  12:19:49  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Varför inte köpa en flaska av typen för reparation en sån som du kopplar på ventilen och sprayar in lagningsmedlet,förvisso brukar det förutsätta att det man lagar roterar tror jag, så du får väl veva runt med racket om det går, alternativet är väl att du modifierar racket som typ skilfing med mekanisk fjäder upphängning.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/10/15 :  12:45:54  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Tack för tipset men jag har redan provat detta, det visade sig dessvärre vara ett så pass stort hål att lagningsskummet läckte ut inuti (kladd o kaos). Jag har även fyllt racket med blästersand så det väger en massa j**la kilon, lite knepigt att skaka runt på hyllorna då. .

Skilfing... humm, undrar om det går att göra på det sättet.. jag får nog börja med att försöka få loss de sjuka hyllorna så jag vet hur det ser ut på insidan sas..

Mer hjälp sökes!

quote:
Originally posted by swingpjatt

Varför inte köpa en flaska av typen för reparation en sån som du kopplar på ventilen och sprayar in lagningsmedlet,förvisso brukar det förutsätta att det man lagar roterar tror jag, så du får väl veva runt med racket om det går, alternativet är väl att du modifierar racket som typ skilfing med mekanisk fjäder upphängning.

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:08:48  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:
Originally posted by ollilaboratories

Tack för tipset men jag har redan provat detta, det visade sig dessvärre vara ett så pass stort hål att lagningsskummet läckte ut inuti (kladd o kaos). Jag har även fyllt racket med blästersand så det väger en massa j**la kilon, lite knepigt att skaka runt på hyllorna då. .

Skilfing... humm, undrar om det går att göra på det sättet.. jag får nog börja med att försöka få loss de sjuka hyllorna så jag vet hur det ser ut på insidan sas..

Mer hjälp sökes!

quote:

Innan du gör något drastiskt, ring PL. Audio på 040-916658, dom har distributionen i Sverige för Solid Tech.

Annars kan du ju prova att ringa Solid Tech direkt. Jag har tyvärr inte deras nummer, men det finns en hemsida där den information kanske finns.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:24:30  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Tackar!

Hittade en mailadress till solid-tech, ska höra med dem vad de rekommenderar för åtgärd!

Det här forumet rockar järnet fö! Har aldrig varit med om maken till respons bland likasinnade!!

HEJA!

quote:

[/quote]

Innan du gör något drastiskt, ring PL. Audio på 040-916658, dom har distributionen i Sverige för Solid Tech.

Annars kan du ju prova att ringa Solid Tech direkt. Jag har tyvärr inte deras nummer, men det finns en hemsida där den information kanske finns.

Mvh
Audionet
[/quote]
Go to Top of Page

Robin84
Member

89 Posts

Posted - 2002/10/15 :  16:24:10  Show Profile Send Robin84 a Private Message
Däckfirman Euromaster kanske kan hjälpa?
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/10/18 :  14:55:15  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
har snackat med solid tech nu, man kan byta ut slangarna i racket.
Det sitter vanlig cykelslang på insidan som man kan hitta i vilken butik som helst. Man får med lite våld bända loss hyllorna då de är kontaktlimmade mot skivan, känns lite onödigt bökigt men det går nog.

Nu är bara frågan om jag ska slita bort slangarna och sätta dit dämpfötter istället... som har lite längre livslängd, för ärligt talat det är väldigt tjatigt att behöva pumpa upp stereobänken hela tiden... blir nog dämpfötter av något slag, alt sorbothane matta.

Jag återkommer med en rapport på modifieringarna... kanske även lite bilder om jag får tag på en digitalkamera.

mvh//Jouni

quote:
Originally posted by ollilaboratories

Tackar!

Hittade en mailadress till solid-tech, ska höra med dem vad de rekommenderar för åtgärd!

Det här forumet rockar järnet fö! Har aldrig varit med om maken till respons bland likasinnade!!

HEJA!

quote:

Mvh
Audionet
[/quote]
[/quote]
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/10/18 :  20:33:59  Show Profile Send lars a Private Message
Bända loss skivorna?

På min rack är det bara att lyfta bort hyllan. Under ligger som du säger en vanlig cykelslang.
Om du får loss skivan så kan du antingen sätta dit en ny cykelslang (som är kapad) eller laga slangen med vanliga laglappar.

På sen senaste varianten har cykelslangarna försvunnit (pga av problem berättade konstruktören) och slangen är ersatt med 4 st gummidämpare.

Jag har haft min rack i många år nu utan problem. Underhållet sträcker sig till att pumpa slangen två gånger per år.
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/10/19 :  23:15:28  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Då måste vi isf ha olika varianter på hyllorna, Jag pratade med Solid tech om just detta problem och blev rekommenderad denna åtgärd då mina slangar är kontaktlimmade (!) mot skivorna, dvs det går inte bara att lyfta av hyllorna på det sätt du beskriver.

Har haft mitt rack sen slutet på 97 och upplever att pumpningen är mera frekvent än 2 ggr per år, men så har jag säkert oxå fått ett måndagsexemplar...

Har upptäckt med åren (speciellt gällande hyllan med vinylspelaren) just för att få bästa resultat bör jag ha så lite luft ipumpat som möjligt, och med detta ökar även pumpfrekvensen. Kanske är detta en designmiss då cykelslangen antagligen skulle mått bättre av att vara fullpumpad...

Kommer antagligen att dumpa pumpningen och köpa sorbothanefötter/matta eller nåt liknande... hyllorna är iaf fortfarande snygga... en liten tröst i sammanhanget.

Mycket pumpa blev det!

quote:
Originally posted by lars

Bända loss skivorna?

På min rack är det bara att lyfta bort hyllan. Under ligger som du säger en vanlig cykelslang.
Om du får loss skivan så kan du antingen sätta dit en ny cykelslang (som är kapad) eller laga slangen med vanliga laglappar.

På sen senaste varianten har cykelslangarna försvunnit (pga av problem berättade konstruktören) och slangen är ersatt med 4 st gummidämpare.

Jag har haft min rack i många år nu utan problem. Underhållet sträcker sig till att pumpa slangen två gånger per år.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000