Author |
Topic  |
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 20:19:58
|
Har ett tag funderat på att skaffa ett hifisystem. Onekligen känns det smidigt med en lösning som Linn Classik och begagnad betingar den väl ett pris kring 11 000:-, mycket pengar men känns som prisvärt med tanke på funktionerna (cd,radio och förstärkare).
Har kollat lite på andra system med lösa delar Thule/rotel/nad. Men känns som om pengarna rusar iväg om man vill ha cd/förstärkare/radio.
Någon som har förslag på system kring 11 000:- som kan vara intresanta. Har själv hittat dessa.
1. Audio Innovations http://www.hifi-punkten.se/produkter/cdbilder/alto.gif
2. Teac http://www.hifi-punkten.se/produkter/begagnat/crh100.jpg |
Exit Planet Dust |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 21:39:47
|
Den går hitta ännu billigare, ner mot 9000 faktiskt. Ska du ha allt i ett och även en radio då är den överlägsen, dina andra två allternativ kan du glömma direkt. Jag vet inte vilka grejjer du ska köpa för de pengarna, så att du får mer. Skippar du radion, då finns det andra allternativ för 11lök, men för 9 kan det bli svårt.
Arcam cd72 kan fås för 5000kr, men den är aningen vassare än classiken, den låter mera aggressivt och större. Du måste ha en brittisk spelare (iaf. i den prisklassen) om den ska ha en chans.
Sen gäller det att hitta en lämplig stärkare för mellan 4-6000...hmmm...det finns en hel del där, AA Puccinin (kanske SE) är mjuk och passar nog fint ihop med Arcam, ingen HK - de är för vassa, sen finns det en del trevliga rörstärkare...ja...här får nån mer kliva in och hjälpa... |
 |
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 21:41:39
|
Classiken kommer onekligen vara bättre, det är min bestämda uppfattning. Classiken brukar ligga i en mycket högre klass än vad priset talar om. Så satsa på att få jämföra den och lite annat, du kommer nog bli glatt överraskad. Thule, rotel, nad får alla däng det vet jag, en gammal classik är bättre än nads silverline-serie om man går efter musikalitet och takt, och det inte heller med små dimensioner.
Så försök jämföra produkterna, alltid roligt att vara säker på sin sak! |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
 |
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 21:44:37
|
Jag håller inte med om att arcam-cdn skulle vara bättre, iaf inte när det gäller musikalitet och rytm. En ny classik konkurrerar till och med med linns egna Genki, så pass bra är den. Går man på äldre så blir det inte riktigt lika bra (linn förbättrar ju hela tiden sina produkter).
Men anledningen att jag skriver är pga priset, det beror helt på hur gammal classik man hittar. Hittar man en äldre årsmodell så kan man få den för kanske 6-7000 kr, då har man inte radio har jag för mig dock. Men en herrans bra produkt för det priset!
edit: skulle ha varit citeringstjosan där, men är väl lika bra att den ligger kvar där den ligger |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
Edited by - LCohen on 2002/10/16 22:07:15 |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 21:50:14
|
Classiken är fantastisk det är både tråkigt och praktisk att allt sitter i en låda. classicen höll mig trollbunden en hel dag en gång när jag skulle ut och köpa skivor och det var den gamla utan radio. första generationen.
så jag håller med LCohen
Mikael
|
www.selleri.de
|
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 21:54:33
|
nej, Arcamen får däng, det är klart...
Problemet med classiken ligger i den klena förstärkaren, den är väldigt bra, men eftersom den inte har nog med kräm så blir ljudet lite luddigare än tex. med en stor HK-integrerad. Det gäller att välja rätt högtalare till den, har man inte Linns egna, då ska det vara lättdrivan skapelser. När vi testade, Classiken misslyckades driva dyaudio contour 1.1 just pga. att den är för klen, den blev för nedlastad och kunde inte visa vad den egentligen kan. Hursomhelst lät musical fidelity XA-100 och X-ray mycket klarare och tydligare, men ljudet var "GÄSP" noll musikalitet.
Om du nu ändå köper feta högtalare, så är det bara att fixa ett LK100 till basarna (4kkr), då jävlar händer det saker, funkar dock inte med Dynaudio. |
Edited by - yalpa on 2002/10/16 21:56:46 |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 22:07:29
|
Jag har precis burit hem H&M 1999-årgång från bibblan för att läsa testet om ur-Classiken. HERREJÄVLAR vilket oseriöst test, det står ingenting! Det är inte ens nåt test, det står bara att den finns och gå till en butik om du vill veta nåt mer. För 6000kr lär den vara helt oslagbar dock. En trevlig nyare Karik ihop med Puccini SE lär inte heller låta fel. Ett mer förlåtande och mjukare system är svårt att hitta. Koppla till några audiovector M1 eller Dynaudio contour 1.3 så blir det mumma!
|
 |
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 22:08:14
|
Yalpa>> Var hittar man en classik med radio för 9 lök Eller menar du den första generationens classik den utan radio. För den ligger väl neråt 9 lök. Men med radio har jag inte sett någon som gått under 11.
Högtalare dårå, va matchar bra med classiken? Jag är lite nyfiken på Alr Jordan entry S. Eller ska man satsa på en golvare kanske? |
Exit Planet Dust |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 22:14:42
|
men hallå ! det är ju du juh ! TJABA!!!
här sitter jag och skriver (när jag borde plugga, därför är jag offline men jag är för seg för att läsa )
På Hifimagasinet har det gått åt några classik T för runt 9-10kkr. Den äldre är absolut inte värd mer än 7000 enligt mig. Den är från 98 och har snart 5 år på nacken! |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 22:17:33
|
Hmmm jag var och lyssnade på Nakamichi´s Sound space för 17.000 kr (med subbas) och det lät riktigt bra och snyggt var det också, lite dyrare än Linn men ack så bra och mycket snyggare
  |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 23:03:27
|
Det finns nån liten Denon som även är rekommenderad av LTS! ;-) Jag tror t o m den var uppkopplad ihop med LTS 3-vägare på Sthlms mässan i vintras, jag har iaf för mig det! 3-vägarn lät iaf kanon, silkeslent!, men ljudnivån var i nivå med en viskning, antingen var Denon väldigt klen alt. otroligt trögdriven högtalare alt. volymratten var nästan på 0 ? Tjingeling! |
sound pollution |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 23:25:06
|
Denonen är klen. Specad till 2*20 Watt, tror jag. Själv har jag första generationens Classik och är nöjd. Radio skaffar jag den dag de börjar sända något vettigt. De nyare Classikarna låter dock på alla sätt bättre än den första, öppnare och ljusare. |
 |
|
bernu
Member

424 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 08:59:02
|
Jag har en classik från slutet av 99 så det är den "gamla" modellen. Jag är oerhört nöjde med den. Jag skulle vilja testa en ny classik för att se vad som hänt. Jag kan dock hålla med om att förstärkar delen verkar vara den svagaste biten. Jag kommer att skaffa ett LK85 så snart jag får råd till det. Jag måste dock säga att det inte rä någon panik efetrsom det funkar så pass bra att man mycket väl kan njuta av musiken till jag får råd.
/Björn |
/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306) |
 |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 09:09:04
|
n0p!
Vad Lcohen menar är att han gillar linnljudet och gillar man linnljudet finns det inget bättre deal att göra, faktiskt.
Du måste själv lyssna lite och känna om det passar dig och din uppfattning om musik eller HiFi.
Testa runt lite och försök att uppleva de olika ljudidealen som olika märken ger (ibland, om akustiken i butiken tillåter detta), då kan du känna dig lite mer säker på att det du valt fungerar för just dig.
|
 |
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 10:23:41
|
CDP>> Dessvärre är Umeå en håla vad de gäller hifibutiker, men självklart ska jag lyssna igenom lite olika alternativ. Försöker mest sondera terrängen nu.
LCohen>> Vad har du för anläggning själv?
Är de fler på forumet som har linn anläggningar, vilka delar? |
Exit Planet Dust |
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 10:41:18
|
Jag har en Linndel: en Karik III (serienummer >16000) cd-spelare. Används med ny nätsladd samt rörförstärkare (triod) och Mosenhögtalare. Det låter helt fantastiskt. |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 10:45:43
|
Linn Classik = Värdens dyraste klockradio?  |
 |
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 11:02:39
|
Rebo>> En åsikt utan motivering är helt värdelöst. Varför försöker du att förpesta tråden med flamebaits för? Skärpning. |
Exit Planet Dust |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 11:15:12
|
Nop: Det var ingen åsikt utan att skämt.
(Notera att jag använde både ”?” och en .) |
Edited by - Rebo on 2002/10/17 11:16:25 |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 11:15:33
|
quote: Originally posted by n0p
Rebo>> En åsikt utan motivering är helt värdelöst. Varför försöker du att förpesta tråden med flamebaits för? Skärpning.
bah ta det inte så alvarligt han skämtar ju med dig, det var ju en stor efter
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 13:34:59
|
quote: Originally posted by n0p
CDP>> Dessvärre är Umeå en håla vad de gäller hifibutiker, men självklart ska jag lyssna igenom lite olika alternativ. Försöker mest sondera terrängen nu.
LCohen>> Vad har du för anläggning själv?
Är de fler på forumet som har linn anläggningar, vilka delar?
vi har ju tre butiker. Varav en är bra 
Jag har:
Aktiva Espek (cherry) 3*Lk140 Kairn Silver connect K600 högtalarkablar och sist men inte minst en CD12
sys.19 på stereokompaniet.se |
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 13:44:20
|
quote: Jag har:
Aktiva Espek (cherry) 3*Lk140 Kairn Silver connect K600 högtalarkablar och sist men inte minst en CD12
Vill du byta din CD12 mot en Volvo 740 av 85 års modell?   |
 |
|
Klanters
Member

112 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 14:12:37
|
Vill bara inflika att en Classik är ett tämligen säkert köp, om man inte är allergisk mot Linn. Mycket prisvärd om man frågar mig. |
 |
|
Ulf Lilja
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 14:33:28
|
Jättenöjd med min Classic(med radio). Undrar bara, varför funkar Dynaudiohögtalare (har själv provat med Audience 10) så dåligt med Classic??

![]() |

|
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 14:52:06
|
Ulf: Dynaudio är ju ofta trögdrivna, dvs de har låg känslighet och kräver därför lite mer effekt. Classic kanske inte är spec. kraftig? Kanske därför den inte passar så bra med Dynaudio. |
 |
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 16:06:28
|
Cohen>> Nog för att den tredje butiken och den som i dina ögon är bra. Men håll med om att den är ngt konservativ. Nog borde de gå att arbeta i fler prissegment och använda sig av fler produkter. |
Exit Planet Dust |
 |
|
Topic  |
|