HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn Classik, vilka är likvärdiga/bättre?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/17 :  16:22:42  Show Profile Send Rebo a Private Message
Nop: separata delar har en stor fördel enligt mitt sätt att se på saken. Det blir enklare att uppgradera och om något går sönder så blir det enklare att byta ut just den delen som strular. Det vanliga är ju att cd:n ger upp långt före de andra delarna.

För 11k får man ju rätt bra grejer om man handlar separata delar också. Lägg ca 1.5-2k max på radio delen. 6-7k på förstärkaren och resten på cdn.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/17 :  16:45:00  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag har Linn Basik med Akito I och K18II i väntan på en LP12a
och jag har en Linn LK1a, Linn Index II.Linn K400 högtalarkabel och Linn Black Interconnect.

Mikael lyly

www.selleri.de
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2002/10/17 :  18:49:09  Show Profile Send weezer a Private Message
Jo, Linn även här...Genki/LK140/Wakonda/Ninka Cherry med polystands. Sen finns det en Centrik och ett par 5110:or till hembiodelen.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/10/17 :  23:14:45  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by n0p

Cohen>> Nog för att den tredje butiken och den som i dina ögon är bra. Men håll med om att den är ngt konservativ. Nog borde de gå att arbeta i fler prissegment och använda sig av fler produkter.

Fler produkter? I de segment som linn redan har produkter? Butiken kanske inte tycker att andra produkter är lika bra...? De saluför ju de produkter som de tycker är bäst.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/10/18 :  11:21:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kolla annonsen på anläggningen från Sharp.
http://audionova.nu/docs/Tillsalu.htm
Går säkert att pruta lite.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/10/18 :  11:29:24  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Kolla annonsen på anläggningen från Sharp.
http://audionova.nu/docs/Tillsalu.htm
Går säkert att pruta lite.

Den där Sharpen är väldigt kul!

Men jag tycker nog inte att den kommer i närheten av Classiken vid en jämförelse... hmm.

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/10/18 :  12:12:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ingen aning, men du har säkert rätt.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/10/18 :  12:16:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Jag har precis burit hem H&M 1999-årgång från bibblan för att läsa testet om ur-Classiken. HERREJÄVLAR vilket oseriöst test, det står ingenting! Det är inte ens nåt test, det står bara att den finns och gå till en butik om du vill veta nåt mer. För 6000kr lär den vara helt oslagbar dock.

Hifi & Musik har gjort en betydligt mer uttömmande recension av Klassiken i ett senare nummer när radio-varianten kom.
Även High Fidelity har recenserat den.
Båda tidningarna var lyriska.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/18 :  12:33:58  Show Profile Send yalpa a Private Message
jupp, jag kan den där senare utantill...

High Fidelity har jag däremot inte läst...men dock nån jääääkligt seriös test på nätet av sterophile med en massa mätningar osv.

Problemet är att jag gillar det gammla Linn-ljudet, det låter mörkare, mera bas, mera rock 'n roll helt enkelt. Classiken är inte rock 'n roll, det går dock lösa med att biampa med LK100 till basen/mellan, men det blir inte helt ok då heller. Jag skull behöva en Karik cd som källa, men då blir det för många komponenter och jag har inte plats i mitt stundentrum, jag gillar när det är så enkelt som möjligt.

Nånting som är bra med Classiken (Kollektorn) är att den har världens bästa tonkontroll, den höjjer basen, men ljudet blir inte tjockt, helt fantastiskt. Förmodligen så höjjer den bara runt 100Hz, frekvenser över det lämnas orörda. Fler tillverkare borde ta efter där, andra tonkontroller brukar vara hemska.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/10/18 :  14:15:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Det finns nån liten Denon som även är rekommenderad av LTS! ;-) Jag tror t o m den var uppkopplad ihop med LTS 3-vägare på Sthlms mässan i vintras, jag har iaf för mig det! 3-vägarn lät iaf kanon, silkeslent!, men ljudnivån var i nivå med en viskning, antingen var Denon väldigt klen alt. otroligt trögdriven högtalare alt. volymratten var nästan på 0 ? Tjingeling!

Hej Celef!
Jag hade riggat med en Denon DRA-F100 som inte är den som det skrivits om i MoLt. Det var Denon D-M30 som recencerades i MoLt. Sedan om den är "rekommenderad" är väl att ta i, den har ju helt klart sina begränsingar vilket jag hoppas framgick av testen. Men man kanske kan säga att den är ganska bra i förhållande till priset. Visst har DRA-F100 begränsat med effekt, så man kan inte spela jättestarkt för att överrösta en hel korridor. Men vi blev också tillsagda att inte spela alltför högt! De flesta låtar som vi spelade innehåll mycket lågfrekvent energi, varför man inte upplever det som speciellt starkt på grund av hörselmekanismen minskade känslighet vid låga frekvenser. Jag tror att högtalarna har "normal" känslighet och impedans, inte speciellt trögdrivna.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/18 :  16:17:14  Show Profile Send celef a Private Message
Jo jag tyckte det lät fint det lilla jag kunde höra, förmodlingen berodde det på goda högtalare mer än på recievern (1. rum, 2. högtalare, 3. amp, ...), dock undrar jag hur Meshuggah låter på dessa för LTS lyssnar väl bara på finlir?

sound pollution
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/18 :  18:08:42  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"LTS lyssnar väl bara på finlir?"

Jag kan ju inte uttala mig å andras vägnar, men jag är medlem och lyssnar på både Slayer och Meshuggah och andra hemskheter (ful-lir? ). Har tyvärr aldrig hört någon av LTS-högtalarna dock.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/19 :  19:46:09  Show Profile Send celef a Private Message
Jag lyssnar också mestadels på ful-lir och fann därför LTS och Molt helt ointressant (nja inte helt kanske, prat om högtalare gillar jag ju förståss!).

sound pollution
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000