Author |
Topic  |
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 13:40:13
|
Hallå,
Jag var i västerås hos peaudio i söndags och lyssnade då på ett par väldigt råa (läs: oinspelade) 926:or som de precis fått in. Tyckte mig inte hitta någon nämnvärd lågbas i dessa annars väldigt välspelande högtalare, de är ju specade till 38Hz i reklambladen så nog borde det finnas byxfladder så det räcker och blir över...
Det jag funderar över är hur de låter efter 100-200 timmars inspelning i basregionerna, tänk låga orgeltoner som skall avges med eftertryck och dynamik utan att för den del låta svampigt..
//Jouni |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 13:56:13
|
Jag har inte lyssnat på 926:or men 38 Hz är inte särskilt djupt. Det finns någon oktav kvar neråt på ett piano under 38 Hz. Mina stativare går ner till 45 Hz och 40 Hz kan höras om volymen ökas. |
 |
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 14:02:05
|
Jag har ett par som spelat nu ca 150timmar. Jag tycker att de går aldeles utmärkt djupt. Inte för att jag har mycket att jämföra med. Jag saknar ingenting. Snarare tvärt om då jag har ett aldeles på tok för litet rum. Det kan bumla på ganska bra ibland. Funderar på att flytta iväg från mor och far bara för att få ett bättre rum till dem. Orgel tycker jag låter bra då jag lyssnat mycket på Bach. Det finns toner som knappt hörs utan bara känns. |
 |
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 14:11:58
|
Hur tycker du att de har utvecklats från inköps datum, dvs uppfattar du ljudbilden i de lägre regionerna som mera stabil än från dag1?
Det jag är orolig för vid ett ev köp är att tappa ljudtryck i basregionerna då jag är väldigt inne på dynamisk musik med mycket transienter. Mina högtalare jag har idag (QLN Reference) fixar ju detta utan problem men jag har inte den fantastiska upplösningen i mellanregister/diskant som JMLab besitter.... QLN's element spelar inte ihop på ett sånt sätt som jag skulle önska.
B Peter,
Jag är inte ute efter att högtalarna ska klara av toner under 38Hz då detta är deras begränsning, utan bara klara av att återge lågbasen för de toner som känns ner till 38Hz på det mera fysiska planet... mera pondus sas.
Nu är det ju också så att högtalarna inte stod optimalt placerad i butiken men jag har tagit med detta lite i beaktning då vi lyssnade på ett par stativare som faktiskt gav ett mera dynamiskt intryck i samma rum.
quote: Originally posted by Tifosi
Jag har ett par som spelat nu ca 150timmar. Jag tycker att de går aldeles utmärkt djupt. Inte för att jag har mycket att jämföra med. Jag saknar ingenting. Snarare tvärt om då jag har ett aldeles på tok för litet rum. Det kan bumla på ganska bra ibland. Funderar på att flytta iväg från mor och far bara för att få ett bättre rum till dem. Orgel tycker jag låter bra då jag lyssnat mycket på Bach. Det finns toner som knappt hörs utan bara känns.
|
 |
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 14:13:05
|
quote: Originally posted by Tifosi
Jag har ett par som spelat nu ca 150timmar. Jag tycker att de går aldeles utmärkt djupt. Inte för att jag har mycket att jämföra med. Jag saknar ingenting. Snarare tvärt om då jag har ett aldeles på tok för litet rum. Det kan bumla på ganska bra ibland. Funderar på att flytta iväg från mor och far bara för att få ett bättre rum till dem. Orgel tycker jag låter bra då jag lyssnat mycket på Bach. Det finns toner som knappt hörs utan bara känns.
Exakt hur stort rum har du Tifosi?
Jag har beställt ett begangnat par av 920.1 för 17 000:- Jag får dom troligen nu på torsdag (GUD vad jag längtar). Jag har dock lyssnat på 926 förra torsdagen i Vimmerby och då tyckte inte jag att det var så jätte stor skillnaden i just basdjupet (visst det är skillnad, men inte så mycket man kan tro att det är om man nu ställer högt. bredvid varandra).
Vad tycker du skiljer dessa högtalare (eller 915.1) åt, om du nu lyssnat på någon av dessa? |
 |
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 14:59:32
|
Mitt rum är (skratta inte nu) 3,5x3,5m. Dessutom är rummet fullproppat med hyllor, säng, datorbord, fåtölj m.m. Det är trångt. Har aldrig lyssnat på gamla electra serien så jag vet inget om den.
Vad gäller ljudbilden så tycker jag nog att basen blivit lite stadigare och diskanten lite mjukare. Dock har högtalaren nån dålig dag ibland då den kan låta lite konstigt. Men det blir nog bättre.
I mitt rum har jag väldigt olustiga resonanser så jag har nog gjort ett ganska dåligt köp egentligen vilket jag är jätte bra på. Men i det stora hela så är jag nöjd.
Jag tycker att basen i 926orna är riktigt slagkraftig. Trommor t.ex. som inte är så djupa känns ändå. Det var därför jag köpte golvare istället för stativare. Jag vill ha lite tryck. |
 |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 15:47:29
|
quote: Originally posted by ollilaboratories
Det jag är orolig för vid ett ev köp är att tappa ljudtryck i basregionerna då jag är väldigt inne på dynamisk musik med mycket transienter. B Peter,
Hej ollilaboratories,
Dynamik och rapphet är områden som JM Lab har utmärkt sig för. Låna hem ett par och prova, det är enda sättet att få klarhet.
Mvh Audionet |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
 |
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 17:02:25
|
Tja, jag har ett par 926.or hemma. Har haft dem i ett par månader nu så de är väl snart inspelade. I början tyckte jag att de lät alldeles klart om än något hårt. Detta då i jämförelse med tex Nautlius 805-803. Men ställda mot kappa 600, direkt mer äkta. Jag tycker att de har ett stort ljud men kanske med slank bas inte på ett negativt sätt. Basen är dock "snabb" och precis. Har spelat lite orgelmusik på dem och tyckte nog det lät rätt äkta. Kan då endast jämföra med kyrkans orgelmusik... Jag har tyvärr ett något underdimensionerat kablage för tllfället (en students ekonomi har faktiskt sin gräns) hoppas på ett rejält lyft sen.
//Henrik
|
Almost cut my hair |
 |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 23:11:12
|
Jag lyssnade på ett par väl inspelade 926or idag med Krell cd och ett slutsteg som jag precis tappade namnet på.
Jag gillade basen. Enormt rapp och torr. Precis som jag vill ha den. Inte det djupaste jag hört men det sista i djup offrar jag gärna för att få en bas som är så rapp och torr. Men som sagt, alla har ju olika preferenser. |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 13:39:06
|
Har nu beställt ett par 906'or, orkade inte vänta på att få råd med 926'orna... får väl stå ut med det som kommer och saknas i de nedre regionerna. Tror nog inte att jag kommer ångra mig :)))
Problemet är bara att det tar 2!!! Veckor innan jag får dom!!! 
GAAAAH, hatar o vänta på nya grejjer! |
 |
|
jlinders
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 15:30:56
|
Har ett par 915.1 som jag köpte nya och spelade in dem i ca en vecka (dygnet runt) det gjorde en del. Nu låter ju inte dessa så vasst som Kappa 600 så det var ganska ok från början. Har inga problem med djupbas men har ett he-vete med en bra placering då rummet är 5,5 X 3,2 m. Jättetryck en stund och om jag flyttar mig 30 cm nästan inget tryck. Jag är ganska säker på att basen är djup nog för de flesta smaker, men det svåra är att dämpa ut så att man upplever den som fast och tydlig. |
 |
|
|
Topic  |
|