Author |
Topic  |
|
Ek
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 14:31:47
|
Vad betyder att basen får bra koppling till rummet? MAn brukar säga det om högtalare med lågt placerat baselement.
Finns det nån sida som har kurvor på hur mycket väggar och golv förstärkaren ljudvågor. Om man vill ha rak frekvensgång för högtalare som placeras vid golv/vägg (ex. carlsson), vilken frekvensgång ska då högtalaren ha i ett ekofritt rum. JAg kan förstå att förstärkningen hos ljudet till följd av angränsande ytor till stor del beror på vilket material ytorna är gjorda av.
Om man bygger in högtalare i vägg. DÅ slipper man ju väggreflektioner. Men nackdelarna. Baffeln i detta fall blir ju i princip oändlig. Men ljudet kan ju inte sprida sig i cirklar så att säga. LJudvågorna blir bara i form av vågor spridda mot lyssnaren. Man borde förlora "artificiellt" djup i uppspelningen. Luftigheten mellan högtalarna borde minska.
Varför ser man inte hiend inbyggda högtalare. Har iofs sätt det i amerikanska hem, men där beror det enbart på deras dåliga smak och vilja att gömma undan anläggningen.
|
Heart and Soul - One will burn |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 14:45:52
|
Finns fina High End system som är bygda med falsk vägg. Vad jag vet är ända nackdelarna med detta sätt att bygga att alla ellement delar baffel och därför måste stagas ordentligt. Vet en kille som har en sida med bilder på sitt system, men hittar tyvärr inte länken nu. |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 15:10:22
|
Varför ska ljudet sprida sig i cirklar? Det är reflexerna från väggen bakom högtalarna eller sidoväggarna som ställer till det med ljudbilden. Carlssonhögtalarna är ju ett exenpel där man i princip försöker integrera högtalarna med väggen, d.v.s. hindra att reflexer från bakväggen uppstår. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 15:26:16
|
Björn-Ola, basen (frekvenser under 80 Hz) är till sin natur rundstrålande och där har man mycket att vinna på att ta hjälp av väggarnas förstärkning (kommer sig av att ljudvågorna är så långa att de reflekteras i fas med direktljudet och därmed förstärks). Ovanför denna frekvens kan man med fördel se till att komma ifrån väggarna alternativ dämpa reflexen kraftigt. Även Carlsson har utnyttjat detta faktum och i alla sina modeller placerat baselementen nära och mellanregister/diskant på större avstånd från omkringliggande ytor. Med vänlig hälsning |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
Edited by - pekka.j on 2002/10/16 15:30:40 |
 |
|
goran
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 16:05:23
|
En tumregel är att rummet förstärker basen med ca 10 dB vid 20-30 Hz. Effekten planar ut för att vara 0 vid ca 100 Hz. Det finns kurvor i viss litteratur. I princip bör då högtalarna konstrueras omvänt. Om möjligt kan man försöka mäta upp sitt rum genom att mäta frekvensgången på en högtalare i rummet och t ex utomhus. Sedan kan man försöka konstruera högtalare därefter. Emellertid så är ljudet i en konsertlokal så att det kommer reflekterat från alla håll vilket högtalaren inte respekterar. Allt ljud blir då plötsligt direktljud vilket kan upplevas skarpt. Speciellt om mikrofonerna stått nära inspelningsobjekten vilket tyvärr är vanligt idag. En anpassad frekvensrespons med t ex lite extra bas kan tyvärr vara nödvändig. Högtalare direkt i väggen är ett intresaant alternativ tycker jag men praktiskt så är det ju väldigt svårt. |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 16:19:02
|
Det finns ett program i excel-format som räknar fram rummets påverkan vid olika högtalarplaceringar. Någon kanske har länken till den. Jag har glömt bort den men kan mejla excelbladet om någon är intresserad. |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 16:39:00
|
quote: Originally posted by Ek
Vad betyder att basen får bra koppling till rummet? MAn brukar säga det om högtalare med lågt placerat baselement.
Finns det nån sida som har kurvor på hur mycket väggar och golv förstärkaren ljudvågor. Om man vill ha rak frekvensgång för högtalare som placeras vid golv/vägg (ex. carlsson), vilken frekvensgång ska då högtalaren ha i ett ekofritt rum. JAg kan förstå att förstärkningen hos ljudet till följd av angränsande ytor till stor del beror på vilket material ytorna är gjorda av.
Om man bygger in högtalare i vägg. DÅ slipper man ju väggreflektioner. Men nackdelarna. Baffeln i detta fall blir ju i princip oändlig. Men ljudet kan ju inte sprida sig i cirklar så att säga. LJudvågorna blir bara i form av vågor spridda mot lyssnaren. Man borde förlora "artificiellt" djup i uppspelningen. Luftigheten mellan högtalarna borde minska.
Varför ser man inte hiend inbyggda högtalare. Har iofs sätt det i amerikanska hem, men där beror det enbart på deras dåliga smak och vilja att gömma undan anläggningen.
Jag vet inte vad det betyder "Att högtalaren kopplar till rummet". Jag vet inte om den som säger så säger det för att vederbörande tror att det skulle betyda något, om det betyder något, eller vad man åsyftar. Av sammanhangen att döma, så skriver man emellanåt något sådant, då man talar om ett baselement som är riktat neråt i en låda på små ben.
Vad det har att "koppla till rummet" att skaffa har jag inte förstått, eftersom jag inte förstått vad man syftar på med uttrycket.
Mer allmänt kring din fråga: Alla rum har dimensioner. I normalfallet handlar det om tre avstånd: Golv-tak; långvägg-långvägg och kortvägg-kortvägg. Alla enskilda toner har en våglängd. Om något av vägg-avstånden ovan är detsamma som hälften av en viss tons våglängd, så uppstår en resonans mellan dessa ytor. Även den ton som har dubbla frekvensen resonerar mellan samma ytor, etc etc.
Att montera elementet i väggen påverkar naturligtvis inte rummets resonansfrekvensvärden. Dessa värden är statiska och desamma, oavsett om man överhuvudtaget spelar något i sagda rum!
Att montera elementet i väggen innebär att man inte får någon tidsskillnad mellan direktljudet och väggreflexen. Eftersom de är i samma plan, så når de örat samtidigt! Vi slipper här alltså fasfel.
Att en högtalare låter lite fylligare när den placeras mot vägg beror på att väggreflexen inte interfererar i lika hög grad med direktljudet, som om lådan står en bit ut i rummet.
Interferensen betyder att reflexljudet nått örat något senare, och i sin tur, att vissa frekvenser i direktljudet från högtalaren mer eller mindre släcks ut då väggreflexen är mer eller mindre ur fas med direktljudet!
Strmbrg,
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 16:52:12
|
quote: Originally posted by Ek
Ja, du tog upp en aspekt till, ja...
Att det låter luftigare när högtalarna står en bit ut i rummet:
Det gör det ofta. Men det intressanta kan kanske vara att fundera på vad detta kan bero på?
Enligt min uppfattning, så beror det INTE på att det i sig finns luft bakom högtalaren!
Jag menar att det beror på följande: Den "luftiga lokalklangen" i inspelningen består till stor del av lite högre frekvenser. Nånstans i mellanregistret, (vad vi nu menar med det...) Alltså våglängder som vi kan påverka utsläckningsgraden av genom att flytta de decimetrar det normalt handlar om här.
Det kan även vara så att vi med ett visst väggavstånd förstärker lite lägre frekvenser och därmed MASKERAR vi de frekvenser som innehåller "luftigheten".
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 16:55:52
|
quote: Originally posted by pekka.j
Björn-Ola, basen (frekvenser under 80 Hz) är till sin natur rundstrålande och där har man mycket att vinna på att ta hjälp av väggarnas förstärkning (kommer sig av att ljudvågorna är så långa att de reflekteras i fas med direktljudet och därmed förstärks). Ovanför denna frekvens kan man med fördel se till att komma ifrån väggarna alternativ dämpa reflexen kraftigt. Även Carlsson har utnyttjat detta faktum och i alla sina modeller placerat baselementen nära och mellanregister/diskant på större avstånd från omkringliggande ytor. Med vänlig hälsning
Ja, I låga basfrekvenser kan man i princip säga att högtalaren står mot vägg även om den skulle stå en bit ut i rummet. Det är bara att jämföra vågens längd med rummets mått, så inser man säkert detta.
Strmbrg, |

|
 |
|
Ek
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 08:56:52
|
Björn Ola: Jag skulle gärna vilja ha excel-arket. Kan du mejla mig det?
mvh Ek |
Heart and Soul - One will burn |
 |
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 12:50:58
|
Björn-Ola: Maila gärna mig excelarket oxå. Skulle bli jätteglad.
Vänligen Mattias |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 15:18:39
|
Det finns ingen funktion här för att vidhäfta ett dokument och jag får inte fram era mejladresser. Om ni tar och mejlar mig så kan jag svara med ett mejl med excelblanketten vidhäftat. |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 09:10:42
|
upp |
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 10:16:03
|
Jajamen, den är det. Jättebra att vi får länkarna. |
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 10:30:45
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Jättebra att vi får länkarna.
Vi burde väl ha här länksida också. Inte länkar till producenter och handlare, men länkar till viktiga och nyttiga infosajter, artiklar etc, eller hur? |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 10:45:43
|
Ja det vore bra! |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 16:05:39
|
Hmm, för en högtalare, är det inte så att det är högtalarelementens storlek och högtalarbaffelns storlek som avgör vilka frekvenser som är "rundstrålande"? Inte kan man nämna ett specifikt Hertz-tal utan hänsyn till detta? En annan fördel med i-vägghögtalare är en 6dB högre känslighet, fantastic! |
sound pollution |
 |
|
|
Topic  |
|