Önskemål? Användsningsområde? Max SPL? -3dB gräns? Varför? Känslighet?
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Användningsområdet skall vara under 100-150 Hz. Känslighet på runt 86-87 dB för det är vad de andra elementen är på. Varför jag vill ha det är för att få mer djup. Funderar på att kanske bygga en aktivsub eller trevägare har inte bestämt mig.
Någon av de nya Peerless XXLS 10" borde passa som handsken. Se bara till att dela aktivt med minst 4e ordningen vid högst ca 120 hz så borde du vara hemma. Själv föredrar jag inga lådor (dipol) men antar att det är lådor du bygger och då tycker jag en sluten är mest välljudande.
quote:Någon av de nya Peerless XXLS 10" borde passa som handsken. Se bara till att dela aktivt med minst 4e ordningen vid högst ca 120 hz så borde du vara hemma. Själv föredrar jag inga lådor (dipol) men antar att det är lådor du bygger och då tycker jag en sluten är mest välljudande.
Verkar som en bra idé... de gamla XLS är inte helt fy skam heller
Oftast klarar inte rummen av 20Hz utan att börja flåsa. Skall du bygga baskapabla högtalare måste du se om rummet också. Annars är det en god ide att använda basar som de ovan som inte riktigt når ända ner.
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Den skall delas passivt. Jag vill att den skall spela ner till ca 30 Hz någonstanns kan spela lägre också. Jag har hemmabyggda tubtraps. Den skall kunna ösa på men det blir svårt när mellanregitret är på 85.5 dB. Men jag vill ha en högtalare med ett rent balanserat ljud. Från botten till toppen.
Jonasz diskanten är det som jag längtar mest över att få höra.....