HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Cd inställningar. Inuti cd'n ? modda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/05/10 :  20:51:40  Show Profile Send Nicks a Private Message
Tjena alla,

Min gamla CD en Technics SL-PS620A dog för några veckor sedan...
Idag fick jag liv i den igen!!! Den behövde bara dammas av lite. Och med lite fett och kärlek så går den igen.
Men när jag lyfte på locket så hittade jag 2 st vridpotentiometrar där den ena (47k) var markerad med LASER och den andra (22k) markerad med FOCUS. Genast började jag bli intresserad (kliade i mina klåfingriga händer!) av att skruva lite för att se vad som händer. Sedan började hjärnan kopplas in gradvis...

Så, ni där ute! Vad är dessa bra för? Kan det löna sig att pilla på dem eller jag bara sabbar spelaren fullständigt?
Finns det någon kul och enkel modd som ni rekommenderar?

MVH

Nicks

Hihi. :)

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/10 :  21:08:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pac?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/05/10 :  21:45:44  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Rör INTE dessa,de är till för att justera in lasern.

Vill du ge dig in och testa lite olika moddningar finns det en hel del på DIY-delen att titta på,eller varför inte börja med Bernts artiklar om moddning av Cambridge...
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/05/10 :  21:52:08  Show Profile Send Zombie a Private Message
man kan ju dra på lite mer kräm på lasern ;)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2005/05/10 21:52:29
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/05/11 :  00:33:49  Show Profile Send Nicks a Private Message
Tjena,

Jag misstänkte att man inte skulle pilla på dem...
Men fan va de klia i fingrarna

Tackar för bra svar!

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/05/11 :  12:31:28  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Ja tänkte samma sak, öppnade min gamla Pioneer och såg diverse pottar.
Till exempel för Bias inställningar m,m kommer ej ihåg vad alla var till för. Men kan kolla efter, eller ta kort. Men som sagt verkar dumt att pilla på dem. Men nån modd ska det nog bli på den stackars Pionner:en.
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/05/14 :  16:53:02  Show Profile Send Nicks a Private Message
Jag har lite funderingar på moddningar.
De enda saker jag tror jag kan göra själv är att biffa till nätdelen med mer kondingar. Det sitter redan 2x3300uF som glättningskondingar. jag tänkte sätta dit lite fler lite mindre.
sen tänkte jag styva upp med bitumen a´la Denvermek
det ska tydligen vara en skaplig transport vad jag förstår. det sitter en CDM4/19. jag lyfte och tittade på opamparna på kretskortet... de är ytmonterade och så små att det inte går att läsa texten utan förstoringsglas!

Fler förslag, tips eller funderingar?

MVH

nicks


Hihi. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000