HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dali 808
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rummenigge
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/10/15 :  21:24:50  Show Profile Send Rummenigge a Private Message
Hej alla

Skulle vilja ha hjälp av er som är experter på hifi kring några funderingar som jag har. Köpte nyligen en förstärkare, Denon AVR 1802, och är nu på jakt efter högtalare till dessa.

Har fått erbjudande att köpa Dali 808 + en center högtalare (Dali SC-5). Får detta paket för 5500 kronor och de är 2-3 år gamla. Är detta ett bra och prisvärt köp? Passar högtalarna bra ihop med förstärkaren, eller skall jag satsa på något annat?

Tack på förhand!

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/15 :  21:40:55  Show Profile Send ekman a Private Message
dom högtalarna låter helt ok för sitt pris speciellt om man spelar rock och annat med lite drag i för det är ingen finlirare detta men 5500 för dom låter liiiite väl mkt pruta lite så är dom nog ett bra köp dock

rekommenderas även lite mer kräm än denons hemmabiostärkare till 808orna
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/15 :  21:49:42  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Har hört ett par stora Dali (tror det var 808) med just en liten hembioförstärkare från Denon. Det lät inte så bra i mina öron. Byte till stor och kraftfull förstärkare gjorde dock susen. Jag tror dock att den ursprungliga förstärkaren i det fallet var betydligt mindre och klenare än den du nämner.
Go to Top of Page

Rummenigge
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/10/15 :  21:49:55  Show Profile Send Rummenigge a Private Message
Det är alltså riktiga partyhögtalare med mera kraft än finess m.a.o.?

Måste kanske klarlägga att för 5500kr får jag ett par Dali 808 samt en Dali SC-5 centerhögtalare.

Mitt alternativköp är ett par Dali Suite 2.5, är det en bättre investering?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/15 :  21:53:16  Show Profile Send Timbre a Private Message

Vilka är dina musikpreferenser och hur högt vill du kräma på?
Rummet?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/15 :  21:53:19  Show Profile Send ekman a Private Message
beror på vilken musik du spelar suite ÄR en bättre högtalare men 808 gräver djupare och rockar mer =) beror på vad du föredrar helt enkelt men 5500 för 808 och centern är lite väl mkt pengar
Go to Top of Page

Rummenigge
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/10/15 :  22:08:46  Show Profile Send Rummenigge a Private Message
Jag skall ha anläggningen i vardagsrummet hade jag tänkt mig. Lyssnar mycket på musik i stil med Randy Newman, Nick Drake, Saint Etienne och dyl. En salig blandning m.a.o, men gemensamt för dem alla är väl avsaknad av tunga basar och alltför hårda gitarriff.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/15 :  22:10:41  Show Profile Send ekman a Private Message
det är nog smart att satsa på suiten då om du inte värdesätter discobas så mkt =) om du har en hifiklubb i närheten så är det ju bara att åka in och lyssna lite vilken du gillar bäst av 8008 och suite 2,5
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/15 :  22:17:30  Show Profile Send Timbre a Private Message

Nu är jag inte så bevandrad i dagens Dali-modeller, men tidigare har jag lyssnat en del på en stativare som heter Dali Grand Coupé. Den hade mycket av den delikata spelstil som man uppskattar i längden.
Ett par sådana går nog att komma över på begagnatmarknaden till motsvarande pris. Kanske värt att ta det lugnt?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/15 :  22:18:34  Show Profile Send ekman a Private Message
kanske lite overkill att köra med en denon hemmabio förstärkare men grand coupe är utan tvekan en bättre högtalare än både 808 och suite
Go to Top of Page

Rummenigge
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/10/15 :  22:19:07  Show Profile Send Rummenigge a Private Message
Ja det lutar väl åt det. Försökte samla lite fakta på internet innan jag frågade er hifi-rävar, den info jag fick ihop pekar på att 808 mest är till för mer tung musik. Får ta mig en funderare om jag skall köpa eller ej.

Om vi börjar i andra änden istället: med vilka högtalare maximerar jag min Denon AVR-1802 förstärkare enligt er mening?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/15 :  23:19:12  Show Profile Send Timbre a Private Message

Säljer HiFi-Klubben fortfarande högtalare från Snell Acoustics?
Finns dom överhuvudtaget kvar?
Snell hade några välljudande och förstärkarvänliga modeller.
Go to Top of Page

Rummenigge
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/10/16 :  07:09:55  Show Profile Send Rummenigge a Private Message
Nej, Hifi-klubben hade inga Snell. Det är ingen direkt brådska att köpa högtalare än, kommer inte att kunna smälla upp mitt nya paket förrän jag flyttar i månadsskiftet ändå. Tar dock tacksamt emot alla tips jag kan få.

Det som jag tycker är allra viktigast är att jag får ett bra djup i den typ av musik som jag lyssnar på. Dali 808:orna kanske inte är det jag letar efter riktigt då, om jag förstått er rätt.

Vad tror ni om andra högtalare i ungefär motsvarande prisklass (cirka 7000-8000 kronor)? De skall helst vara sådana som min förstärkare "klarar av".

Tack för alla era tips förresten!
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/16 :  16:08:40  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

Nu är jag inte så bevandrad i dagens Dali-modeller, men tidigare har jag lyssnat en del på en stativare som heter Dali Grand Coupé. Den hade mycket av den delikata spelstil som man uppskattar i längden.
Ett par sådana går nog att komma över på begagnatmarknaden till motsvarande pris. Kanske värt att ta det lugnt?

Till det pris du är ute efter, leta efter ett par begagnade dali ur den "röda serien" (de jag avser är 310, 350, 400, 450, 850). De har förvånansvärt hög potential. Använder själv ett par modifierade 450. Mycket högtalare för pengarna.

Mina bekanta som har grand-modeller är mycket nöjda.

Edited by - j.persson on 2002/10/16 16:09:09
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/16 :  19:56:46  Show Profile Send yalpa a Private Message
Grannen har 808, de låter ok, men basarna rör sig ingenting trotts att han maxar med sin denon hemmabio-stärkare. Ingenting är felkopplat eller så, högtalarna är bara sådär...basen är dock väldigt fast...det kanske beror på den obefintliga slaglängden?
Go to Top of Page

Rummenigge
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/10/16 :  21:10:38  Show Profile Send Rummenigge a Private Message
Jag tror visserligen att jag skulle kunna ha glädje av ett par 808:or, men det beror nog på att jag är van vid typ datahögtalare och ministereos.

Hör jag som otränad någon större skillnad mellan ett par 808:or och säg ett par Suite 2.5? Eller är det same, same but different eftersom min förstärkare kanske inte riktigt är mogen uppgiften att hantera någon av dem?
Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/10/16 :  21:27:51  Show Profile Send JPL a Private Message
Hej Rummenigge..
Jag har ägt ett par Suite 2,5 och dom kan fylla ett vardagsrum med bas oxå..Dom låter kraftfullare än dom ser ut.
Jag skulle nog köpa Suiten ,Den ser ju trevligare ut oxå

mvh Patrik...
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/10/18 :  23:18:37  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Aschh, jag har ett par 6006, sluta klaga på blue series

Bra bas, hyfsad detaljrikedom i alla fall...

Kan väl hålla med tidigare postare i alla fall, 8008 passar bra om du ska kräma på med rockmusik.
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/10/19 :  10:33:06  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Mina första högtalare var ett par Dalí 104. En legend enligt Hifi-klubben. Gör fynd genom att söka efter begagnade högtalare ur 100-serien. Alltså föregångarna till dagens blue-serie. Min bror har den största av dem, Dalí 109 med 10" baselement och register 20...30.000 Hz

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000