HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon med erfarenhet av Pro ac Response 1,5
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2002/10/18 :  11:58:57  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
"Lagom" stora golvare, som även finns som kloner på nätet tydligen!!
Men är det någon som lyssnat på dom mot 2,5:orna??
Eftersom man bor i den hi-fi döda delen av Sverige, så vill jag gärna ha input från er söderut! (Är det någon i norr som lyssnat på dessa är ni mer än välkomna med kommentarer ni oxå!)

Dont look back. Something might be gaining on you...

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/10/18 :  12:23:26  Show Profile Send n/a a Private Message
Hört dom lite grann. Med rätt elektronik så är dom ur-bra rent utsagt... Väldigt duktiga på focus och perspektiv. Och världens drag också, går också djupt (30hz enligt tillverkarn)..

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/10/18 :  15:07:08  Show Profile Send linkan a Private Message
Jag lyssnade på 1.5 och jämförde dessa med 2.5 i butik under några timmar i fjol och sen lånade jag hem 1.5:orna endast på grund av prisskillnaden. 2.5 lät klart bättre än 1.5 men budgeten tillät inte såna utsvävningar just då (cirka 20' mer).
1.5 låter mycket bra men jag var inte riktigt nöjd med ljudet som 1.5 hade hemma hos mig, jag jämförde då mot Monitor Audio Ref Gold 20 och där tycker jag att 1.5 kom till korta.

Linkan

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/18 :  15:40:06  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by Ledzepp

Eftersom man bor i den hi-fi döda delen av Sverige, så vill jag gärna ha input från er söderut! (Är det någon i norr som lyssnat på dessa är ni mer än välkomna med kommentarer ni oxå!)

Tjena ledzep.

Du skall inte lyssna på mig av två själ:

1. Jag har ett par ProAc 2.5:or och är därför färgad, alla här på forumet talar alltid varmt om sina egna grejor. det är naturligt men knappast objektivt.

2. Du ville ha synpunkter om 1.5:an och den lyssnade jag på innan 2.5:an. Att jag sedan fick leva på makaroner utan ketchup ett halvår, gör att jag antagligen kommer att rekomendera dig att göra likadant.

Trots detta tycker jag att du inte kommer att bli missnöjd oavsett vilken du väljer. Jag tror att du kommer att älska dem, precis som jag gör. Däremot varnar jag för inspelningstiden som är extremt lång, samt arr de kräver lite av dig som användare, placering, underlag, kablar, elektronik. Fördelen är att de växer med uppgiften. Jag känner att det är det sista jag kommer att behöva uppgradera.

Vad kommer du att använda för saker runt omkring dom?

mvh
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2002/10/18 :  16:24:00  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
quote:
Originally posted by Daniel

quote:
Originally posted by Ledzepp

Tjena ledzep.

Du skall inte lyssna på mig av två själ:

1. Jag har ett par ProAc 2.5:or och är därför färgad, alla här på forumet talar alltid varmt om sina egna grejor. det är naturligt men knappast objektivt.

2. Du ville ha synpunkter om 1.5:an och den lyssnade jag på innan 2.5:an. Att jag sedan fick leva på makaroner utan ketchup ett halvår, gör att jag antagligen kommer att rekomendera dig att göra likadant.

Trots detta tycker jag att du inte kommer att bli missnöjd oavsett vilken du väljer. Jag tror att du kommer att älska dem, precis som jag gör. Däremot varnar jag för inspelningstiden som är extremt lång, samt arr de kräver lite av dig som användare, placering, underlag, kablar, elektronik. Fördelen är att de växer med uppgiften. Jag känner att det är det sista jag kommer att behöva uppgradera.

Vad kommer du att använda för saker runt omkring dom?

mvh

Cd:n är en Audio Analogue Paganini, stärkaren "just nu" en Musical fidelity A3 och Kablar Harmonich tech. Funderingarna går mot att bygga kloner av någon av dessa, alltså nära men inte orginal för en ringa kostnad..........

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2002/10/19 :  07:54:33  Show Profile Send orthanc a Private Message
[/quote]Cd:n är en Audio Analogue Paganini, stärkaren "just nu" en Musical fidelity A3 och Kablar Harmonich tech. Funderingarna går mot att bygga kloner av någon av dessa, alltså nära men inte orginal för en ringa kostnad..........
[/quote]

Detta kanske man borde skriva till dig under DIY, men då lär du ju inte hitta på det.=)

http://members.chello.se/jpo/ hittar du ett tiotal länkar till folk som byggt
kloner på Pro Ac och de brukar alltid vara snäll och dela med sig av sina erfarenheter
så att det underlättar ett eventuellt bygge.

En sida till jag kan rekomendera är http://home.hetnet.nl/~geenius/index.html
ta en titta på hans Andromeda. =D Kräver dock sitt utrymme.

Mvh Orthanc

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/19 :  11:43:24  Show Profile Send Daniel a Private Message
Ledzepp

Om klonerna är lika originalen, så är det inget att tveka på. Kör igång och bygg. Jag hade byggt 2.5:orna av flera skäl. Det finns många som redan gjort det, mao erfarenheter. Det är en bättre högtalare än 1.5, om du inte har ett väldigt litet rum. Din elektronik och dina kablar borde funka fint till klonerna.

mvh och lycka till!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000