Author |
Topic  |
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 11:58:57
|
"Lagom" stora golvare, som även finns som kloner på nätet tydligen!! Men är det någon som lyssnat på dom mot 2,5:orna?? Eftersom man bor i den hi-fi döda delen av Sverige, så vill jag gärna ha input från er söderut! (Är det någon i norr som lyssnat på dessa är ni mer än välkomna med kommentarer ni oxå!) |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 12:23:26
|
Hört dom lite grann. Med rätt elektronik så är dom ur-bra rent utsagt... Väldigt duktiga på focus och perspektiv. Och världens drag också, går också djupt (30hz enligt tillverkarn).. |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 15:07:08
|
Jag lyssnade på 1.5 och jämförde dessa med 2.5 i butik under några timmar i fjol och sen lånade jag hem 1.5:orna endast på grund av prisskillnaden. 2.5 lät klart bättre än 1.5 men budgeten tillät inte såna utsvävningar just då (cirka 20' mer). 1.5 låter mycket bra men jag var inte riktigt nöjd med ljudet som 1.5 hade hemma hos mig, jag jämförde då mot Monitor Audio Ref Gold 20 och där tycker jag att 1.5 kom till korta.
|
Linkan
|
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 15:40:06
|
quote: Originally posted by Ledzepp
"Lagom" stora golvare, som även finns som kloner på nätet tydligen!! Men är det någon som lyssnat på dom mot 2,5:orna?? Eftersom man bor i den hi-fi döda delen av Sverige, så vill jag gärna ha input från er söderut! (Är det någon i norr som lyssnat på dessa är ni mer än välkomna med kommentarer ni oxå!)
Tjena ledzep.
Du skall inte lyssna på mig av två själ:
1. Jag har ett par ProAc 2.5:or och är därför färgad, alla här på forumet talar alltid varmt om sina egna grejor. det är naturligt men knappast objektivt.
2. Du ville ha synpunkter om 1.5:an och den lyssnade jag på innan 2.5:an. Att jag sedan fick leva på makaroner utan ketchup ett halvår, gör att jag antagligen kommer att rekomendera dig att göra likadant.
Trots detta tycker jag att du inte kommer att bli missnöjd oavsett vilken du väljer. Jag tror att du kommer att älska dem, precis som jag gör. Däremot varnar jag för inspelningstiden som är extremt lång, samt arr de kräver lite av dig som användare, placering, underlag, kablar, elektronik. Fördelen är att de växer med uppgiften. Jag känner att det är det sista jag kommer att behöva uppgradera.
Vad kommer du att använda för saker runt omkring dom?
mvh |
 |
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 16:24:00
|
quote: Originally posted by Daniel
quote: Originally posted by Ledzepp
"Lagom" stora golvare, som även finns som kloner på nätet tydligen!! Men är det någon som lyssnat på dom mot 2,5:orna?? Eftersom man bor i den hi-fi döda delen av Sverige, så vill jag gärna ha input från er söderut! (Är det någon i norr som lyssnat på dessa är ni mer än välkomna med kommentarer ni oxå!)
Tjena ledzep.
Du skall inte lyssna på mig av två själ:
1. Jag har ett par ProAc 2.5:or och är därför färgad, alla här på forumet talar alltid varmt om sina egna grejor. det är naturligt men knappast objektivt.
2. Du ville ha synpunkter om 1.5:an och den lyssnade jag på innan 2.5:an. Att jag sedan fick leva på makaroner utan ketchup ett halvår, gör att jag antagligen kommer att rekomendera dig att göra likadant.
Trots detta tycker jag att du inte kommer att bli missnöjd oavsett vilken du väljer. Jag tror att du kommer att älska dem, precis som jag gör. Däremot varnar jag för inspelningstiden som är extremt lång, samt arr de kräver lite av dig som användare, placering, underlag, kablar, elektronik. Fördelen är att de växer med uppgiften. Jag känner att det är det sista jag kommer att behöva uppgradera.
Vad kommer du att använda för saker runt omkring dom?
mvh
Cd:n är en Audio Analogue Paganini, stärkaren "just nu" en Musical fidelity A3 och Kablar Harmonich tech. Funderingarna går mot att bygga kloner av någon av dessa, alltså nära men inte orginal för en ringa kostnad.......... |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
 |
|
orthanc
Member

627 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 07:54:33
|
[/quote]Cd:n är en Audio Analogue Paganini, stärkaren "just nu" en Musical fidelity A3 och Kablar Harmonich tech. Funderingarna går mot att bygga kloner av någon av dessa, alltså nära men inte orginal för en ringa kostnad.......... [/quote]
Detta kanske man borde skriva till dig under DIY, men då lär du ju inte hitta på det.=)
På http://members.chello.se/jpo/ hittar du ett tiotal länkar till folk som byggt kloner på Pro Ac och de brukar alltid vara snäll och dela med sig av sina erfarenheter så att det underlättar ett eventuellt bygge.
En sida till jag kan rekomendera är http://home.hetnet.nl/~geenius/index.html ta en titta på hans Andromeda. =D Kräver dock sitt utrymme.
Mvh Orthanc |
Undersöker för tillfälle. |
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 11:43:24
|
Ledzepp
Om klonerna är lika originalen, så är det inget att tveka på. Kör igång och bygg. Jag hade byggt 2.5:orna av flera skäl. Det finns många som redan gjort det, mao erfarenheter. Det är en bättre högtalare än 1.5, om du inte har ett väldigt litet rum. Din elektronik och dina kablar borde funka fint till klonerna.
mvh och lycka till! |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|