HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Squaredans och hifi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/13 :  14:15:14  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Får se om detta är en mer udda kombination än klättring å hifi. Själv dansar jag squaredans sen drygt 10 år, numera på A1-nivå men nosar på A2. I helgen är det Convention i GBG, jag ska dit kanske nån mer som dyker upp

Det är många call (figurer) att hålla reda på i squaredans så det är nyttig hjärngympa...

nyfiken skeptiker

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/05/15 :  13:00:21  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Jo det är nog lite udda kombination :) Själv la jag det på is för några år sedan då jag inte hadde tid och det inte va så jätte kul längre. Vi var nästan klara med A1 när jag slutade om jag minns rätt. Kommer antagligen att börja igen nån gång. Hmmm Börjar nästan sakna det lite nu när jag tänker på det.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/17 :  22:38:05  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jaha tillbaka från Convention, trevligt men tyvärr var det inga amerikanska callers närvarande. Det är extra fart och flyt när amrisar callar. Hann med lite besök i nåra hifibutiker och Bengans oxå.

En anledning till att jag började dansa är nåt som vart uppe på andra trådar nämligen ge och ta. Min sambo försökte få med mig på squaredans i 10 år innan jag gav med mig. Nu har jag då dansat i 10 år och under dom åren har jag kunnat bygga upp en bra, som jag tycker iaf, anläggning utan protester som får ta den plats den kräver och även användas dvs lyssna på musik. Som sagt ge & ta, sen är det faktiskt roligt att dansa oxå....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/05/17 :  23:03:05  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Ja Amerikanarna är alltid kul. Men det finns ju bra svenskar med.
Har du vart på festivalen i Örebro nån gång? Klubben jag var med i arrangerade den i samarbete med en Örebroklubb.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2005/05/19 :  15:55:05  Show Profile Send stice a Private Message
Var kan man få tag på musiken till squaredance (inkl caller...)?


mvh Stice...
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/19 :  23:13:27  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jensevik: Jodå det finns många jättebra svenska callers och danska och tyska med för den delen men det är nåt extra med bra amerikanska. Det finns säkert dåliga amrisar oxå.
Vi ska ner till Malmö på en festival i juli nån gång och då är det amerikaner med. Festivalen i Örebro har vi tyvärr missat men det går ju att bättra sig...

Stice: Förr kunde man köpa skivor på Convention och större danser, vinylsinglar, men det har minskat i omfattning på senare år. I Gbg såg jag inget sånt faktiskt. Det brukar va ena sidan instrumental och den andra med musik och caller så man kan dansa utan caller. Det finns även CD och kassetter med musik och caller som kända callers brukar sälja på större danser. Numera verkar dom flesta callers ha gått över till att ha musiken i en bärbar dator. Då kan man även tota ihop egen musik. Dom traditionella skivspelarna (Hilton, 50-talsstuk) verkar på väg ut tillsammans med vinylsinglarna, synd....dom va lite speciella men lät skit men det gär laptop med PA oxå.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/05/19 :  23:35:35  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Fattar inte att de inte kan få fram bättre ljudanläggningar än de där Yak Stack lådorna. Ibland låter det riktigt dåligt.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/20 :  15:55:50  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jag håller med dig fullständigt. För det mesta låter det dåligt men ibland är det nästan outhärdligt dåligt ljud. Stärkarna i Hiltonspelarna är antingen på 75W eller 300W. 75W funkar ju i en liten lokal med 3-4 squarer som max sen börjar dom vrida på så det distar. Tyvärr verkar många callers vara så vana vid att det ska dista å har dom 300Wattaren så vrider dom på så den distar oxå. Diskanten på max för att det ska va tydligt åsså jättehög volym.

På convention i Karlstad ifjol hade dom i Plus/A1-hallen en PA-anläggning med 4 högtalare framme vid scenen och 2 bak i hallen plus medhörning till callern. Det lät ganska bra ett tag innan nån av gammal vana, tror jag, vred på så man var tvungen att ha öronproppar.

Det här är nåt som måste jobbas på, många har svårt att höra callen och samtidigt är oftast ljudet för högt och vasst så man slår dövörat till. Kanske en ny branch man skulle slå sig på, här finns mycket att göra. Det gehöver ju inte va nåt hifi-ljud men......

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/05/20 :  22:57:48  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Ja systemet bör ju vara särskilt bra på att få fram röster tydligt.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/21 :  00:50:33  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Exakt, ett system med minst 4 högtalare i lokalen, beroende på storlek, 1 par framme vid callern och 1 par i andra ändan av lokalen. Helst aktiva och så klart medhörning till callern. Återgivningen är ju i mono så det ska va enkelt att ha ett modulärt system med flera högtalare beroende på lokalens storlek.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/25 :  21:01:12  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Kanske kunde bli ett DIY-projekt. En gainclone i varje högtalare. Gäller att hitta ett lättdrivet element med bra mellanregister. 2-4 element i varje låda......osv...

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/05/25 :  21:40:10  Show Profile
Ja det verkar kul fyrkantsdans ... Ang festivalen i Örebro som jobbar jag som väktare på Universitetet och jag kan berätta att det gökades friskt i buskarna runt hela campus, så visst det verkar ju vara en trevlig "sport"

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/05/25 :  22:31:47  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Det här är verkligen nått att fundera på. Saknar dock tid nu.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/28 :  01:38:51  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Samma här, jag går ofta och grunnar på olika DIY-projetkt men det blir inget med nåt. Möjligen lyckas jag få ihop nån kabel då och då, ack ja.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000