HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Damer på forumet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/05/23 :  11:10:13  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Detta har säkert diskuterats förut men jag har funderat lite över om det bara är män här på forumet? Jag utgår ifrån att det borde finnas någon hifiintresserad kvinna här också men det kan väl inte vara många? Om det är som man misstänker, att det är en försvinnande låg andel kvinnor, vad beror det på? Varför är inte kvinnor lika intresserade av välljud som män? Eller är det någon annat det beror på, vad tror ni?

Om jag hade råd så skulle jag.....

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/23 :  11:18:57  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det är väl som med min sambo, hon vill att det ska låta bra och lyssnar mkt....men hur och varför det låter bra överlåter hon till mig och somnar i princip om jag försöker diskutera det. Men å andra sidan har jag helt fria händer även estetiskt vad gäller stereon, så jag klagar inte.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/23 :  11:34:11  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag tror inte det det beror på att det är rent ointresse för välljud från damernas sida....jag kan tänka mig att "kulturella orsaker" ligger bakom...samt lite bristande självförtoende." -Det där kan HAN bättre än jag" osv. Egentligen helt utan orsak.

Förresten...hur många kvinnor har man sett, som jobbat i en hifi-butik....skulle detta vara till hjälp?

Ett scenario om hur "det går till idag?":
Jag kan också föreställa mig om ett par kommer in i en hifi-butik (med den "självklart" manlige affärsinnehavaren/medarbetaren) så riktar sig denne till mannen, när det skall argumenteras för varan. Kvinnan blir aldrig involverad, vilket är ju synd.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

4444
Starting Member

40 Posts

Posted - 2005/05/23 :  11:45:13  Show Profile Send 4444 a Private Message
Visst finns vi :)

Men varför så få? Antar att det är det gamla vanliga könsrollerna som spökar. Och inte gör det saken bättre att många butikssäljare, mässutställare osv uteslutande vänder sig till de manliga bekanta man har med sig. (Att ta sig in i en mansdominerad värld är inte alltid så lätt. Gäller förövrigt inte bara hifi-världen...) Ibland känns det som om vi tjejer faktiskt inte är så välkomna. Kan det möjligtvis vara så att endel av er vill ha era "grabb"-intressen ifred? Vet ju vad vissa av er tycker om damfotboll...

Egentligen borde branschen vara extremt intresserad av att attrahera kvinnor. Dels för att bredda målgruppen, men även så skulle nog den befintliga målgruppen (män) får "tillåtelse" att investera mer om även flickvännen/frun var intresserad. Detta verkar de då inte förstått med tanke på visst demomaterial (tänk hembiomässor/bikinifilmer)

Men de allra flesta som jag stött på under mina (ganska få) år som hifiintresserad är faktiskt mycket trevliga och hjälpsamma! Och många verkar enbart tycka det är kul men en "pryltokig" tjej!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/23 :  11:49:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Vet ju vad vissa av er tycker om damfotboll


Ja, beklagar! Men om det vore män som spelade med samma kvalitet som damerna så vore vi inte intresserade av det heller. Det handlar ju om underhållningsvärdet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/23 :  12:05:06  Show Profile Send ohmega a Private Message
4444:
quote:
Visst finns vi :)


Gud hör bön

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/05/23 :  12:14:42  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag tror många kvinnor inte anser sig ha tiden till att sitta och lyssna, prova kablar eller springa runt i hifi butiker. Ännu mindre sitta och snacka "skit" på internet...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/23 :  12:17:57  Show Profile Send ohmega a Private Message
Man TAR sig tid om man är intresserad.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/05/23 :  12:18:06  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag förstår inte varför men jag önskar innerligt att det vore anorlunda.

Teknik i allmänhet verkar inte vara så populärt (rent generellt) hos kvinnor, men det behöver ju inte vara så tekniktungt det här med hi-fi, man kan utelämmna det helt och bara gå på vad man gillar, man kan ju njuta av musik ändå.

Man skall inte behöva motivera/bevisa sig och sina val genom tekniskt kunnande, det är lite att missa vad det hela går ut på.

På mitt jobb kryllar det av tekniktokiga tjejjer, många av dem slår sina manliga kollegor på fingrarna så det smäller om det, JAG ser inte någon kön-teknikkompetens koppling längre, men det har tyvärr inte alltid varit så.

Är det ett ointresse baserat på den (förutfattade) meningen att "dom tror ändå inte att jag kan något-så jag ger mig itne in där" (vilket är helt åt pipan fel).

Jag gör ingen skillnad på om det är en tjej eller kille jag "pratar" med varken här eller någon annanstans där kunskap skall utbytas.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/23 :  12:23:47  Show Profile Send ohmega a Private Message
martinsson:
quote:
På mitt jobb kryllar det av tekniktokiga tjejjer.


Grattis

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/23 12:24:48
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/05/23 :  13:04:14  Show Profile Send Merkurius a Private Message
4444: Kul Får man fråga vad du kör med för grejer
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/23 :  13:27:54  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Vi vänder på pannkakan, varför intresserar jag mig inte för sömnad och att plantera blommor? Är det för att kvinnorna har reserverat den biten av kakan och jag känner mig utstött och får istället ägna mig åt hifi där jag får ha mitt intresse i fred?

Är det så? Knappast, varför leker pojkar med bilar och tjejer med dockor, varför gillar tjejer rosa?

Tycker att många analyser av könsroller i samhället är helt överflödiga, och i vissa fall också katastrofalt missledande i samhällets intresse (syftar närmast på att man ska välja en kvinna i en viss roll bara för att jämna ut balansen mellan kvinnor och män istället för att välja den som är bäst lämpad för jobbet, inte av 'andra' orsaker).

Ur hifi-säljares synvinkel vore det naturligtvis det bästa tänkbara att vända sig mer mot kvinnor eftersom kvinnor också är den största käppen i hjulet vid försäljning av hifi till män vars kvinnor inte förstår poängen med intresset. Jag tror dock inte att det finns någon som helst chans till att lyckas jämna ut könsfördelningen inom hifi just p.g.a. djupare rotade läggningar mellan kvinnor och män.

Pjotre:
quote:
Jag tror många kvinnor inte anser sig ha tiden till att sitta och lyssna, prova kablar eller springa runt i hifi butiker. Ännu mindre sitta och snacka "skit" på internet...


..men tid att spendera timmar i klädaffärer har de? Stå vid klädgarderoben och prova, byta, kika, fråga om subjektiva skillnader i kläder

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/23 13:32:53
Go to Top of Page

4444
Starting Member

40 Posts

Posted - 2005/05/23 :  13:37:57  Show Profile Send 4444 a Private Message
Primare och Audiovector är det som fyller hemmet med välljud
(M3 Signature, SPA21, DVD26. Inte renodlad 2-kanal alltså)

Matte76:
quote:
Ja, beklagar! Men om det vore män som spelade med samma kvalitet som damerna så vore vi inte intresserade av det heller. Det handlar ju om underhållningsvärdet.

Men jag utgår ifrån att du förstår varför det är så. Tex var ju damfotbollen förbjuden i Brasilien fram till 1975! Undra vilken kvalitet de brasilianska herrlaget skulle haft om detsamma gällt dem?

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/05/23 :  13:48:32  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
Ett scenario om hur "det går till idag?":
Jag kan också föreställa mig om ett par kommer in i en hifi-butik (med den "självklart" manlige affärsinnehavaren/medarbetaren) så riktar sig denne till mannen, när det skall argumenteras för varan. Kvinnan blir aldrig involverad, vilket är ju synd.


Jag var med som smakråd (och för att det är kul förstås att gå i hifibutiker) till flickvännen när hon skulle handla, och jämt så vände sig försäljaren till mig i stället för till kunden, så jag började hålla mig i bakgrunden för att försöka få säljaren att förstå, men det var ofta inte så lätt för dem de första minuterna.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

4444
Starting Member

40 Posts

Posted - 2005/05/23 :  13:50:25  Show Profile Send 4444 a Private Message
EuphoniC:
quote:
Jag tror dock inte att det finns någon som helst chans till att lyckas jämna ut könsfördelningen inom hifi just p.g.a. djupare rotade läggningar mellan kvinnor och män.



Jasså? Och var kommer då dessa djup rotade läggningar ifrån? Har du nånsin funderat på det medan du satt på din lilla dotter sin rosa sparkbyxa eller knytit hockeyrören åt sonen? Vi är alla delaktiga för hur samhället ser ut och jag önskar bara att fler kunde göra som martinsson
quote:

Jag gör ingen skillnad på om det är en tjej eller kille jag "pratar" med varken här eller någon annanstans där kunskap skall utbytas.


Jag måste tro på en förändring. Inte för att det stör mig att vara i minoritet på ett hififorum, utan för att jag inte har lust med att bli diskriminerad i arbetsliv mm. Och för övrigt gillar inte alla tjejer rosa. (Att utgå från det är väl endå rätt fördomsfullt?)
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/23 :  14:05:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Vad jag menar är, varför anses det vara fel att låta vara flickor och pojkar vara pojkar? Nu menar jag inte att en kvinna ska sitta hemma och städa, eller få mindre betalt för samma jobb osv osv utan VARFÖR är det inte bra om kvinnor väljer att inte vara intresserade av vissa typer av fritidsintressen, samma väg som jag inte är intresserad av vissa saker.

Är det något fult med det? Var det fel av mina föräldrar att jag har omedvetet blivit styrd till att bli en typisk man med vad som nu så fult anses av vissa att vara intressen som är männen "förunnade". Jag vill inte sy gardiner, min fru vill inte köpa hifi - är det något mer än att acceptera då ingen av oss vill det andra

Jag tycker en stor av de här kvinnodiskussionen som är väldigt "inne" nu mera är överdriven, men också till viss del befogad.

Som förälder är man bättre mamma eller pappa om man uppmuntrar flickor att leka med bilar, spela fotboll eller hockey, köpa Actionman eller något annat som anses vara pojkigt, eller kanske köpa blåa underbyxor istället för rosa? Styrning åt något visst kommer alltid att finnas, men för mig förefaller en passiv styrning mer sund än en aktiv styrning mot vad som traditionellt sett anses vara "fel" håll mer fel, och framförallt styrning baserade på fel grunder.

Har någon antytt att alla flickor skulle föredra rosa? Likaså leker pojkar gärna med dockor vid ett och ett annat tillfälle, även mina två söner om 2 och 4 år må vara dagis eller hos deras kusin.

Härmed inte på något sätt sagt att kvinnor inte får vara intresserad av hifi eller vad det nu kan röra sig om, jag anser bara att det inte finns något konstigt med det och att det inte finns någon direkt anledning att göra något åt saken såvida det inte sker på enskild kvinnas initiativ.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/23 14:18:05
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/23 :  14:13:01  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Men jag utgår ifrån att du förstår varför det är så. Tex var ju damfotbollen förbjuden i Brasilien fram till 1975! Undra vilken kvalitet de brasilianska herrlaget skulle haft om detsamma gällt dem


Ja, i det landet kanske, men resten av världen? Sen spelar olika fysiska förutsättningar mellan könen mycket stor roll enligt mig. Damfotboll är urtrist att se på, så varför ska de få mer uppmärksamhet i media bara för att "det ska så vara"? Media ger det utbud det finns efterfrågan på, dvs herrfotboll. Därmed inte sagt att damer inte får spela fotboll.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/23 14:13:43
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/23 :  14:16:52  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Fotboll är urtrist oavsett om det är kvinnor eller män som rullar på bollen

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/23 :  14:20:08  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Som förälder är man bättre mamma eller pappa om man uppmuntrar flickor att leka med bilar, spela fotboll eller hockey, köpa Actionman eller något annat som anses vara pojkigt, eller kanske köpa blåa underbyxor istället för rosa? Styrning åt något visst kommer alltid att finnas, men för mig förefaller en passiv styrning mer sund än en aktiv styrning mot vad som anses idag vara "fel" håll mer fel, och framförallt styrning baserade på fel grunder.


quote:
Jag var med som smakråd (och för att det är kul förstås att gå i hifibutiker) till flickvännen när hon skulle handla, och jämt så vände sig försäljaren till mig i stället för till kunden, så jag började hålla mig i bakgrunden för att försöka få säljaren att förstå, men det var ofta inte så lätt för dem de första minuterna.


Dessa 2 stycken visar på två olika situationer som man inte skall försöka göra "likvärdiga" på nåt sätt!! Edit: EuphoniC, sen håller jag med dig både vad det gäller "aktivt styrd barnuppfostran" å fotbollsentusiasmen




Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/23 14:31:46
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/23 :  14:24:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vill bara tillägga att jag (och många med mig vilket man ser på tittarsiffrorna) faktiskt gillar att titta på damfotboll, i alla fall på internationell nivå (kvalitén på damallsvenskan är fortfarande lite för ojämn med i princip 4 bra lag). Jag ser fram emot EM nu ni sommar.
Däremot tittar jag i princip aldrig på herrfotboll, kanske det beror på vilken typ av spel man gillar?
Jag är iofs uppvuxen på en ort där damfotbollen av tradition alltid fått stort utrymme (det finns fler damlag än herrlag och damerna är betydligt mer seriösa) så jag är väl "van" vid damfotboll.

Fysiska förutsättningar har nog ganska lite med saken att göra. Det finns många sporter där damerna ligger långt efter herrarna vad gäller resultat (friidrott ex) men som ändå drar publik
Vem vet, kanske fotbollen får samma utveckling som inom tennisen där ju damsidan ofta får mer uppmärksamhet än herrarna.

Vad gäller hifi så kommer det nog ändra sig med tiden, just nu tycker jag huvudsaken är att vi ser till att inte "utesluta" (direkt eller indirekt) någon pga kön.
Huvudsaken är ju faktiskt intresset och det tror jag de flesta tycker. Hifi tiltalar många men av olika anledningar: det ser man om inte annat på hur "blandat" det här forumet är vad gäller ålder, yrke, bakgrund osv.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/23 :  14:33:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Fotboll är urtrist oavsett om det är kvinnor eller män som rullar på bollen


EuphoniC: Smaken är som baken, dock är det världens (och Sveriges) överlägset största sport, både vad gäller publikintresse och utövare. MFF hade tex 20.000 åskådare i snitt förra säsongen. På Barcelonas hemmamatch igår kväll satt där 98.000 intresserade...

quote:
Fysiska förutsättningar har nog ganska lite med saken att göra


f95toli: Jaså, varför är kvalitetsskillnaden så enorm då? Sen vet jag att många uppskattar damfotboll, men vet ännu fler som inte gör det. Smaken är som baken som sagt...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/23 14:34:44
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/05/23 :  14:37:08  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Se där!

Blev ju en ordentlig diskussion av det här! Så det fanns åtminstone en kvinna här på forumet, finns det fler? Trevligt att vi fick med 4444 i diskussionen så att vi får aspekter från bägge sidor så att säga.

Jag tror att det mesta av skillnaden i hifiintresse, liksom i så mycket annat, är socialt konstruerat. Jag kan dock inte låta bli att fundera över om det även skulle kunna finnas biologiska faktorer....men vad skulle det vara? Kanske män har bättre utvecklad hörsel d.v.s. hör fler detaljer i en ljudbild? Orsaker? För att män genom evolutionens gång vunnit på att höra mer (typ djur i skogen) och kvinnor på att sila (t.ex. barnaskrik). Men kanske inte så troligt trots allt...

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/23 :  14:40:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
Min sambo tycker det är mycket bra ljud hemma, men hon hade nöjt sig med en Sony microstereo, "det är väl bra ljud i en sån också!" brukar hon resonera. Hon har dock inte jämfört sida vid sida, men har svårt att förstå de pengarna jag lagt ner...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/23 :  14:43:44  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Hon har dock inte jämfört sida vid sida, men har svårt att förstå de pengarna jag lagt ner...


Gör ett test vetja!!

Tänk sen om du lagt ner 2 timmar...å så rycker hon bara på axlarna

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/23 :  14:45:04  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja risken finns ju, men då tar jag henne till en öronläkare

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/23 :  14:45:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Ibland har även jag svårt att förstå de pengar jag lagt ned. Jag förstår att de inte förstår

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/23 14:45:32
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000