HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Överbelastning på analoga ingången?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

julbingo
Starting Member

45 Posts

Posted - 2002/10/16 :  09:43:50  Show Profile  Visit julbingo's Homepage Send julbingo a Private Message
Jag har en Pioneer VSX-609RDS receiver. Till den har jag kopplat en Sony DVP-NC615 DVD-spelare. Jag har kopplat den analogt till receivern för att köra CD-ljud. (Inte den allra bästa lösningen, jag vet).

Det som dock händer nu när jag spelar musik är att "Overload"-lampan lyser till då och då på receiverns display. Dvs receivern tycker att signalen på den analoga ingången är för STARK.

På Pioneers support säger de dock att så länge jag kör ljudet i "Direct"-läge så passerar den inga digitala kretsar, och då spelar det ingen som helst roll...

Vad säger ni? Är detta något att bry sig om?

Bilder på mitt system
Alla mina filmer

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/10/16 :  11:54:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är nog riktigt att det inte spelar någon roll om inte signalen digitaliseras.
När man ska digitalisera en signal så är max. signalstyrka då alla bitar sätts till 0 eller 1. En starkare signal än så kan inte digitaliseras utan då kommer AD-omvandlaren att "klippa av topparna" vilket ger ett förvrängt ljud.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000