HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Att tidsfördröja en diskant
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/05/16 :  22:54:22  Show Profile Send paradigm a Private Message
Är det någon som kan och vill hjälpa mig att få till en tidsfördröjning, som fördröjer diskanten med 50mS?

Finns det någon formel eller tabell för sånt någonstans?

Är det ett riktigt antagande att det behövs en RC krets parallellt över diskanten till detta?

/Rolle

EDIT: Sorry det ska vara 0,5mS och inget annat!

Edited by - paradigm on 2005/05/17 22:54:07

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2005/05/17 :  13:18:21  Show Profile Send mjon a Private Message
Jag tror att du behöver en krets med två spolar och två kondingar. Kolla filtret till den här, L2071 och C2071:
http://www.knology.net/~wesnor/8545kt25.html

Har tyvärr lite dålig koll på hur man får fram värdet på komponenterna...
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/05/17 :  13:22:32  Show Profile Send mats31 a Private Message
Aktiva filter är kanske inte vad du hade i åtanke -- men här finns iaf bra info om hur man löser detta med aktiva filter.

http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#4

Framgår inte varför du vill fördröja men antar att du vill ha fasriktighet vs. mellanregisterelementet.

De 128 mikrosek som exemplet visar korrigerar för att tweetern sitter
43 mm framför mellanregistrets akustiska plan (antaget ljudhast.
335 mm/ms. Antar du menar 50 mikrosek och inte 50 millisek (annars 17 meter!)

Hoppas detta gav något!

/M


Edited by - mats31 on 2005/05/17 13:25:16
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/05/17 :  14:20:36  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Köp en till DCX och använd en till höger kanal och den andra till vänster
De är nere i 2800 kr nu...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/05/17 :  22:52:34  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tack för tipsen!

Saken är den att jag redan har två DCX2496, som jag använder till mina MTM hybrider, men jag vill ev. dela av diskanten passivt och då behöver den fördröjas 0,5mS enl. Ultradriven. Då skulle jag kunna frigöra en Ultradrive och använda den till mina gamla burkar som min dotter ska få till hennes nya lägenhet, alternativt att jag även där skulle kunna tillverka ett bra passivt filter till dessa, med ledning av vad Ultradrivern kommer fram till.

Dessvärre har jag inte tillräckliga kunskaper för att kunna snickra i hop en aktiv fördröjning, men inte heller möjligheten att räkna fram några passiva komponentvärden för en fördröjning på 0,5mS.

Därför kvarstår min fråga, om det är någon som kan hjälpa mig räkna fram värdena.

/Rolle
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/17 :  23:17:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det går inte att fördröja med en passiv krets, visserligen kan du kan du ändra fasen men det är inte en "riktig" fördröjning eftersom du egenligen bara fasskiftar vågformen; du kan inte fasskifta mer än en hel period och det är det som sätter gränsen.

(krånglig förklaring, hoppas du fattar vad jag menar).

Detta är för övrigt anledningen till att det inte går att bygga passiva FIR-filter.

Om du verkligen menar 0.5 millisekunder så behöver du en aktiv krets.


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/18 :  09:13:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Aktiv krets eller fysiska förflyttningar.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2005/05/18 :  09:36:38  Show Profile Send gustav a Private Message
Ja att flytta diskanten bakåt är väl det första man tänker på men 0,5ms det blir ju ca 17cm !!!
Kanske inte så lätt?!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/18 :  09:43:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det låter mycket! Vid vilken delningsfrekvens delar du? Du kan inte halvera distansen genom att polvända ena högtalaren?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/05/18 :  10:02:14  Show Profile Send paradigm a Private Message
OK, men vad gör då en RC- krets som ligger parallellt över elementet?
Ett par andra högtalare jag har, hade en extra RC-krets på 10uF och ett motstånd på 6 Ohm tvärs över diskanten, utöver själva delningsfiltret. Det sades att det var en tids- eller möjligen faskompensation, jag minns inte exakt.

Att flytta diskanten bakåt, går bort på mina MTM hybrider, då det inte är möjligt att justera diskanten i djupled, pga att mellanregisterhornet är så pass långt att dess akustiska centrum ligger 175mm in i lådan.

Återstår att försöka få ihop en aktiv krets på nåt vis, om jag fattat saken rätt.
Nån som vet vad det är för komponenter som behövs, förutom lite motstånd och kondingar och nån som vet hur man beräknar värden?

/Rolle

EDIT: Jag delar diskanten vid 9,26kHz. Även att flytta diskanten bakåt med 87,5mm och polvända, ter sig svårt att genomföra rent praktiskt utan väldigt omfattande ombyggnationer.

Edited by - paradigm on 2005/05/18 10:21:25
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/18 :  12:02:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Lite ner på sidan finns en variabel fas förskutningskrets. Borde funka bra. Med den kan du justera steglöst fram å tillbaka tills du hittar vad som låter bäst. Den heter "ALL PASS FILTER"
http://sound.westhost.com/dwopa.htm

Edited by - Circlomanen on 2005/05/18 12:07:04
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/18 :  12:09:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/05/18 :  16:02:35  Show Profile Send mats31 a Private Message
Se mitt reply ovan.

Bygg allpassfiltret enligt schema med förslagsvis
R = 2,55 K 1% (ELFA 60-727-22), C = 0,1uF 1% (ELFA 65-457-43) så borde du hamna på nästan exakt 175 mm (0,51 millisek givet ljudhast 343 meter/sek vid + 20 C).

OP-förstärkare ex.vis OPA 2134 (ELFA 73-120-36). Du behöver 1/kanal á 36 SEK + R,C för c:a 40 SEK, så totalt
110 SEK + låda + kontakter + strömförsörjning +- 12v...och så förstås 2 slutstegskanaler till också...

(med reservation för räknefel )

Ditt R och C i serie låter som en vanlig Zobelkrets som enbart korrigerar så att delningsfiltret ser din diskantenhet som en konstant impedans vid högre frekvenser.

/M

Edited by - mats31 on 2005/05/18 16:52:42
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/05/18 :  17:01:03  Show Profile Send paradigm a Private Message
Många tack för uträkningen!!!

Faktum är att det egentligen ska vara 0,51mS, som jag sedan rundade av till 0,5mS.

OP-ampar har ju många ben, så jag får hoppas att det framgår rätt tydligt, vilka ben som går vart.

Spelar det sen någon roll om har en enkel drivning typ Mascot, eller lönar det sig att hänga på en hävvydutty nätdel?

OK, Zobellänk, men vad är det för vits med en sådan egentligen? Jag har nog aldrig riktigt förstått mig på dem. Förefaller 10uF + 5,6 Ohm vara vettig över en diskant som JBL 075?

/Rolle
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/05/19 :  01:23:04  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Hur mycket tids-fördröjning blir det i själva DCX2496:an ?? Eftersom det sker en digital behandling av signalen, efter att den digitaliseras borde det ju bli en fördröjning...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/05/19 :  23:08:01  Show Profile Send paradigm a Private Message
OJ, jag har inte en susning. Jag kan bara konstatera att det låter fantastiskt bra när UltraDrivern har ställt in sig, så jag antar att man kan utgå från det den säger, eller!?

/Rolle
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/05/20 :  16:44:11  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Det jag tänkte var att om man kör signaler analogt "förbi" ultradrivern kommer du ju till högtalaren tidigare när de inte behöver ta omvägen genom ultradrivern.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/05/20 :  19:10:59  Show Profile Send paradigm a Private Message
Du menar att hela tanken blir "fel", att det inte är bra att göra ett separat aktivt filter för enbart diskanten, eftersom de av UltraDrivern framräknade värden inte längre stämmer utanför UltraDrivern, eller!?

/Rolle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000