Author |
Topic  |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 10:59:04
|
Jag spelar på en Primare A20 Mk2 som låter väldigt bra för sin pris klass och uppåt.vad tycker ni andra om den som har erfarenhet av den.
mvh/PO |
Edited by - poman on 2002/10/16 11:06:19 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 11:44:49
|
quote: Originally posted by poman
Jag spelar på en Primare A20 Mk2 som låter väldigt bra för sin pris klass och uppåt.vad tycker ni andra om den som har erfarenhet av den.
mvh/PO
Jag har inte någon erfarenhet av just Primare A20 men av Primare A30.1. Denna tycker jag låter mycket klart och distinkt. Den ger en klangmässigt mycket bra kombination med varamare högtalare som t.ex Qln och QRS.  MvhKristofer |
 |
|
IOS
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 12:47:38
|
Jag kör med en Primare A20MK3 och jag är helnöjd, har inget å klaga på överhuvudtaget den kommer att få stanna kvar under mycket lång tid, mina B&W602 s2 är nog den svagare länken i sammanhanget och skall uppgraderas när pengar finns (ingen bråttska dock, låter jättabra nu ) |
 |
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 14:35:46
|
Hade en Primare A20 mk2 förut. Helt ok, även om jag tyckte den behövde en "varm" cd-spelare som tex Primare D20 för att komma till sin rätt. Ibland tyckte jag röster kunde låta anstängda, en det är oxå allt. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 15:34:49
|
quote: Originally posted by Revisorn
Hade en Primare A20 mk2 förut. Helt ok, även om jag tyckte den behövde en "varm" cd-spelare som tex Primare D20 för att komma till sin rätt. Ibland tyckte jag röster kunde låta anstängda, en det är oxå allt.
Enligt mig så har ju D20 ett ljust och kallt ljud, inte ettvarmt ljud följdaktligen. MvhKristofer |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 16:16:00
|
quote: Originally posted by whiskyman
Hade en Primare A20 mk2 förut. Helt ok, även om jag tyckte den behövde en "varm" cd-spelare som tex Primare D20 för att komma till sin rätt. Ibland tyckte jag röster kunde låta anstängda, en det är oxå allt.
Enligt mig så har ju D20 ett ljust och kallt ljud, inte ettvarmt ljud följdaktligen. MvhKristofer
Absolut inte !!!! om den har något är det mot det varma hållet, du måste ha haft fel kablar eller något annat som kan påstå att den är ljus och kall, har själv D20 så jag vet Mvh Lars |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 17:55:20
|
Enligt mig så har ju D20 ett ljust och kallt ljud, inte ett varmt ljud följdaktligen. MvhKristofer
Det kan jag inte heller hålla med om att den skulle ha ett kallt ljud snarare åt det varmare hållet. Den förstärkan A20 som jag har nu är den nya uppgraderade som kom för ett litet tag sen låter faktiskt riktigt bra, den har en varm ljus klar klang tycker jag som också kräver neutrala kablar och inte allt för ljusklingade sådana. Den högtalare som jag har, är åt det ljusare hållet så jag letar efter någon annan mer mörklkingande högtalare som Mirage och dylikt. Där imott låter dom förbaskat bra. Mina är högtalare är byggda enligt kvartsvågprincipen,spelar mycket rent och har ett mycket öppet ljud, basen låter inte riktigt som en basreflex som är mer rund och klingar ut mer än kvartsvåg som kan låta kall och hård ibland, med rätt musik typ klassikt,jazz,instrumentalmusik,vokal. Så låter en helt underbart bra. Med rör så får man ännu mer fyllighet och förstärkare åt det mer fylligare hållet.
mvh/PO  |
Edited by - poman on 2002/10/17 09:07:20 |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 09:17:24
|
quote: Originally posted by Larsho
Enligt mig så har ju D20 ett ljust och kallt ljud, inte ettvarmt ljud följdaktligen. MvhKristofer
Absolut inte !!!! om den har något är det mot det varma hållet, du måste ha haft fel kablar eller något annat som kan påstå att den är ljus och kall, har själv D20 så jag vet Mvh Lars
Jag har haft D20 under 3 års tid och har nu bytt till D30.2. Den har detta ljudet enligt mitt sett att se på det. Sedan att den kan verka ha något annat har med matchningen att göra. Jag använder Aurora E som signalkabel och Supra Ply 3.14 som högtalarkabel i anläggningen.MvhKristofer |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 09:21:20
|
quote: Originally posted by Larsho
Absolut inte !!!! om den har något är det mot det varma hållet, du måste ha haft fel kablar eller något annat som kan påstå att den är ljus och kall, har själv D20 så jag vet Mvh Lars
Jag har haft D20 under 3 års tid och har nu bytt till D30.2. Den har detta ljudet enligt mitt sett att se på det. Sedan att den kan verka ha något annat har med matchningen att göra. Jag använder Aurora E som signalkabel och Supra Ply 3.14 som högtalarkabel i anläggningen.MvhKristofer
Märk väl detta är ingen kritik av Primare utan de passar mycket bra ihop med varmare högtalare som Qln och QRS. MvhKristofer |
 |
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 09:21:49
|
Poman, Que?
Nu har du ju d20 som är känd för ett lite mjukare ljud. Har du testat andra cd-spelare och varför valde du då d20? Det låter oxå som om du vill byta till rörförstärkeri (ingen dum idé-kör själv med en rörhybrid (copland csa14) |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 09:26:06
|
Poman, Que?
Nu har du ju d20 som är känd för ett lite mjukare ljud. Har du testat andra cd-spelare och varför valde du då d20? Det låter oxå som om du vill byta till rörförstärkeri (ingen dum idé-kör själv med en rörhybrid (copland csa14)
Var har du läst att D20 skulle var känd för att ha ett mjukare ljud? MvhKristofer |
 |
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 09:37:35
|
Dels har jag haft en själv och anser detta och dels har jag lusläst alla recensioner innan jag köpte d20 och de flesta ansåg detta. Detta betyder inte att jag tycker något är fel med varesig d20 eller a20. Men det är viktigt att systemmatchning blir riktig, dvs att hårdvaran drar åt olika håll (om man eftersträvar neutralt ljud) eller allihop varförsig är ganska neutrala (som jag tex upplever audionet). |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 09:43:03
|
Dels har jag haft en själv och anser detta och dels har jag lusläst alla recensioner innan jag köpte d20 och de flesta ansåg detta. Detta betyder inte att jag tycker något är fel med varesig d20 eller a20. Men det är viktigt att systemmatchning blir riktig, dvs att hårdvaran drar åt olika håll (om man eftersträvar neutralt ljud) eller allihop varförsig är ganska neutrala (som jag tex upplever audionet).
Jag har haft både ett par högtalare från Canton som spelar ljust och en förstärkare från Yamaha som är ljus, tidigare och anser att man skall i första hand bilda sig en egen uppfattning om hur det låter och inte gå efter vare sig tester eller enskilda rekommendationer utan använda de rekommendationer so man får för attutröna vilka delar som kan vara lämpliga att testa innan köp.MvhKristofer |
 |
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 09:52:51
|
exaktemente
Dels har jag haft en själv och anser detta och dels har jag lusläst alla recensioner innan jag köpte d20 och de flesta ansåg detta. Detta betyder inte att jag tycker något är fel med varesig d20 eller a20. Men det är viktigt att systemmatchning blir riktig, dvs att hårdvaran drar åt olika håll (om man eftersträvar neutralt ljud) eller allihop varförsig är ganska neutrala (som jag tex upplever audionet).
Jag har haft både ett par högtalare från Canton som spelar ljust och en förstärkare från Yamaha som är ljus, tidigare och anser att man skall i första hand bilda sig en egen uppfattning om hur det låter och inte gå efter vare sig tester eller enskilda rekommendationer utan använda de rekommendationer so man får för attutröna vilka delar som kan vara lämpliga att testa innan köp.MvhKristofer
|
 |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 12:16:04
|
Poman, Que?
Nu har du ju d20 som är känd för ett lite mjukare ljud. Har du testat andra cd-spelare och varför valde du då d20? Det låter oxå som om du vill byta till rörförstärkeri (ingen dum idé-kör själv med en rörhybrid (copland csa14)
Hej där!
Jag har nog en hatkärlek till min högtalare, sen har mitt vardagsrum betongväggar så det skulle vara mer dämpat, så tror jag att den skulle den låta bättre,eller om det var träväggar eller gips så låter det mjukare.Där jag har lyssnat på som har det. Men bor man i lägenhet så är det inte alltid lätt med vissa högtalare om man har hårda väggar. Man får försöka dämpa runt omkring högtalarna mer kanske. Jag har haft dom länge så jag är sugen på något annat. Min andra cd-spelare var Pioneer PD-77 sen tyckte jag denna D20 lät bättre, jag kikade inte på några andra spelare.
mvh/PO
|
Edited by - poman on 2002/10/17 14:46:46 |
 |
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 12:33:58
|
D20 tycker jag är ett bra val tillsammans med a20.Ingen anledning att ändra där i första taget.
Rummet ja hmmm, jo du kan kanske hänga upp tjockare gardiner, mer tjocka mattor, mer tavlor. Gör faktiskt mer än man tror.
Du kan oxå modifiera filtren på dina högtalare (de var hembyggen om jag förstod dig rätt) till att kompensera mer för baffelstegseffekten. Du skulle kunna bygga ett par Proac 2,5-kloner, vilka har ett mjukt mellanregister o skir diskant.
Mvh Björn |
 |
|
chrixter
Member

50 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 13:53:31
|
Har en A20MkII och är mycket nöjd. Att koppla in Clous nätfilter var en klar vinnare för mig, fick ett mkt renare och stramare bas - var tidigare aningens murrig.
Kör "mörkt" rakt igenom: Marantz OSE 67mkII,Primare A20 mkII och Primare L30. Signalkanel Linn och sedan Supra Ply 3.4 till högtalarna.
Mvh, Christer |
 |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 14:56:15
|
[quote]Originally posted by Revisorn
D20 tycker jag är ett bra val tillsammans med a20.Ingen anledning att ändra där i första taget.
Rummet ja hmmm, jo du kan kanske hänga upp tjockare gardiner, mer tjocka mattor, mer tavlor. Gör faktiskt mer än man tror.
Du kan oxå modifiera filtren på dina högtalare (de var hembyggen om jag förstod dig rätt) till att kompensera mer för baffelstegseffekten. Du skulle kunna bygga ett par Proac 2,5-kloner, vilka har ett mjukt mellanregister o skir diskant.
Jag ska kika på filtren om man byta till något annat filter i dom. För att mjuka upp dom mer, då framför allt i mellanregistret.
Tack för tipset. mvh/PO
|
Edited by - poman on 2002/10/17 14:57:18 |
 |
|
|
Topic  |
|