Jag har på senare tid haft lite funderingar på att byta upp mina högtalare från ett par KEF Q65 till ett par KEF Reference 201. Jag tycker att Q65:orna låter toppen (särskilt sedan jag "bi-wirade" dem för ett tag sedan) men är ändå lite sugen på att byta. Speciellt som jag å min sambo funderar på att köpa hus snart och jag har blivit lovad ett rum enbart för musikavnjutning (det skall dämpas rejält... ) och då kommer vi nog att behöva Q65:orna i vardagsrummet...
Så nu tänker jag ställa den "farliga/av somliga ansedda felaktiga" frågan: vad tycker folket här på forumet om KEF Reference 201? Är det lönt att lägga 30 kkr på dessa (har lite skral ekonomi)?
För att undvika följdfrågor om kringutrustning så är förstärkaren en Kora Explorer 90 SI (integrerad hybrid) och CD:n en Rotel RCD 951.
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Jag ägde KEF på 80-talet, sedan har jag bara lyssnat i butiker.
Men det jag hört av KEF Reference-serien har imponerat. Helt i min smak. Naturligt, avspänt ljud, vackert hela vägen från bas till diskant. Luftigt, men med kraft när materialet innehåller det.
Min enda invändning är utseendet. Jag gillar inte designen. Men ljudet... bland det bättre i sin klass.