HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga horn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2005/05/20 :  07:11:32  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Tja
Hittade denna sidan på nätet
http://www.diy-systems.com/en-us/front.html

Någon som känner till dessa ? ser rätt ballt ut med Avantgarde liknande horn.

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/20 :  14:08:48  Show Profile Send time a Private Message
Funderar du på ett bygga eller ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2005/05/20 :  15:26:01  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Vet inte riktigt, men sugen blir man.
Är rätt förtjust i Avantgarde´s poplådor.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/05/21 :  08:30:23  Show Profile Send asto a Private Message
Får börja med att köpa en ganska maskulin svarv då
runda horn är ju inget man gör på kafferasten.......
men dom ser verkligen kul ut......
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2005/05/21 :  09:14:15  Show Profile Send Guru a Private Message
Hur tusan bygger man igentligen såna där horn, finns det fler sätt än svarva ?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/21 :  11:24:12  Show Profile Send time a Private Message
Guru, det blir antingen att svarva eller baka i glasfiber. B-skådisarna bakar i glasfiber. Jag har funderat mycket på problemet och skaffat en svarv, gjort styrningar för kurvan och en tryckluftdriven fräs. Tyvärr räckte inte kompressorn till så det blev tillfälligt stopp men det verkar lösa sig snart. Tractrixhornen blir ganska små med tanke på gränsfrekvens, ett 300 mm horn går ned till kanske 350-400 Hz med en rejäl driver (JBL )

Lämnat forumet
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/05/21 :  12:10:43  Show Profile Send classe a Private Message
kompressor det är välllldigt löst har jag för mig, bär hjälp har jag velat ha ett tag nu time.
har en lösning på g i skallen 15" + traxtrix mmmmmmmm närmare 100db verkninsgrad he he.
bygg nu ulkech

18 ska de va.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/21 :  20:54:06  Show Profile Send time a Private Message
Classe ! Vi har väl gjort värre projekt än ett Tractrix ? Trots motstånd från Kvinnor och chefer, ett par vardagshjältar Eftersom grejorna är tillverkade finns det inga undanflykter !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/05/22 :  15:42:44  Show Profile Send classe a Private Message
då kör vi tractrix svarvning snart

18 ska de va.
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2005/05/22 :  15:53:02  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Hmm undrar hur kniviga de är att göra egentligen...mycke kan man få gjort innan, man kanske köper hornen olackerade och lämnar in de till någon billackerare eller nåt sånt. Fast man bör kanske köpa Lowther´s element de är juh något billigare.
Detta kanske kan få en att överge transistorer och elektrostater ? :)
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/18 :  12:54:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kan denna länk vara till hjälp - för att kunna tillverka egna "trattar"?
http://vincent.brient.free.fr/round_horns.htm

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/06/18 :  14:23:23  Show Profile Send ILLY a Private Message
Länken ohmega postade påminde rätt mycket om mitt spontana alternativ till svarv. För att underlätta ytterligare borde man kunna hoppa över allt raspande, filande och vinkelsågande. Kör raka kanter och sedan leta reda på lämpligt gegg gå över hela skiten med bredspackel. Hur tajta är marginalerna, är det superkänsligt om det skiljer någon millimeter här och där?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/06/18 :  19:38:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har funderat på att använda spån till formen och bara såga ut alla bitar med raka kanter å sedan fixa resten av den mjuka kurvan med Kilto superfix eller liknande. (kakel-fix, fäster bra på sådana underlag)
Det borde inte vara hyper kritiskt med någon mm eller så. Vågländen som skall återges är ju från metern till 5 cm eller så.
Kanske inte lika snyggt som glänsande högblank-lackad ek,mahogny,körsbär,päronträ,björk,lönn osv men mycket enklare att bygga.

quote:
Classe ! Vi har väl gjort värre projekt än ett Tractrix ? Trots motstånd från Kvinnor och chefer, ett par vardagshjältar Eftersom grejorna är tillverkade finns det inga undanflykter !

quote:
skaffat en svarv, gjort styrningar för kurvan och en tryckluftdriven fräs. Tyvärr räckte inte kompressorn till så det blev tillfälligt stopp men det verkar lösa sig snart. Tractrixhornen blir ganska små med tanke på gränsfrekvens, ett 300 mm horn går ned till kanske 350-400 Hz med en rejäl driver

BILDER BILDER BILDER!!!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/06/18 :  20:57:11  Show Profile Send time a Private Message
Vi letar en lokal som går att fylla med spån utan att "någon" mår illa, sen blir det svarvning !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/18 :  21:03:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
Fylla med spån?!?? Hur stora högtalare skall ni bygga egentligen....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/06/18 :  21:46:40  Show Profile Send time a Private Message
Nåja, en lite överdrift för tydlighetens skull.. Det största hitills är ju Jensenhornen på 1000 liter men för att kunna stöka runt som man vill behövs lokaler som inte är lika känsliga som tvättstugan. Vi kommer att prova att svarva några horn så fort det går. Tractrixhornen har också det goda egenskapen att vara relativt små för sin storlek (!) menar alltså att tex ett 350 Hz horn inte blir större än knappt 350 mm, närmiljövänligt kan man säga

Lämnat forumet
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/06/18 :  21:50:04  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kan man inte be en krukmakare om lite hjälp?

Om inte det går kanske en plåtslagare kan banka fram något?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/18 :  21:54:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
fylla med spån

quote:
svarva några horn så fort det går.

quote:
Tractrixhornen har också det goda egenskapen att vara relativt små för sin storlek (!)


Men Micke då, vad var det i glaset ikväll egentligen?!?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2005/06/18 :  22:03:52  Show Profile Send Guru a Private Message
Rykten går att det hämtades en kompresson hos Classe i Gävle så det är väl bara köra igång...eller har ni redan börjat ?

Edited by - Guru on 2005/06/18 22:05:03
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/18 :  23:14:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Men Micke då, vad var det i glaset ikväll egentligen?!?


Träsprit?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/06/19 :  09:20:27  Show Profile Send time a Private Message
Det var värst vad ni var petiga då Syftningsfelen stod på rad men det bjuder jag på ! Jodå vi baxade med möda och stort besvär ned en Megakompressor från ett loft så nu finns alla grejor men ingenstans att hålla till. Min lilla kompressor dög bara att pumpa luftmadrasser med det visade sig att högvarviga luftverktyg drar mer än man kan ana, annars hade det redan spelat ett par horn nu !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/19 :  09:30:58  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Time: har du testat dynabraden? Den är gjord för att klara 10.000rpm i typ 16timmar/dag. Så det är ingen leksak du skaffat =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/19 :  10:29:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmmm, "megakompressor" låter intressant. Är det en sån där med fyra hjul och dieselmotor?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/06/19 :  10:38:08  Show Profile Send time a Private Message
Har inte provat den ännu av samma anledning som svarven men den ser förtroendeingivande ut ! Det gäller att ha bra verktyg, annars blir resultatet dåligt. Vet inte om det funkar att fräsa med högvarvsslipmaskin i en roterande svarv men Classe tror på det så då gör jag det med. Man borde få en ganska bra ytfinish redan efter fräsningen. Nej Bernt, det är ingen dieseldriven men det kanske inte var så dum idé !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/06/19 :  14:02:58  Show Profile Send linnar a Private Message


Mansklubben har session ser jag....


Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/06/19 :  14:21:49  Show Profile Send time a Private Message
"En riktig man luktar diesel"

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000