HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kablage
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/10/16 :  13:30:09  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Som fattig student är det inte möjligt att inhandla dyra högtalar/signalkablar även fast jag kanske skulle vilja. Har precis avslutat ett DIY kabelprojekt "light". Hittade en sida som visade hur man flätade sin egen kabel mha LAN-kabel. Tror den heter Endevour eller nåt. Tänkte att det måste jag testa. Sagt och gjort efter en kväll bara jag och avbitaren så var det klart. I mitt system hände följande att jag fick mer detaljer, bredare ljudbild ev alertare ljud. Detta jämfört med Supra PLY 3.4. Däremot försvann de allra lägsta tonerna och ljudet blev "vassare".

Jag undrar stilla om någon kan rekommendera ett nytt projekt och om någon provat mitt LAN-projekt tidigare?

Skulle egentligen behöva lära mig grunderna i kabelkonstruktionens ädla konst. Eller är allt bara svart magi?

Almost cut my hair

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/16 :  15:47:50  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Närå. Ett bra studentekonomiprojekt som räcker livet ut är att klippa till lämplig längd EKK installationskabel. 10 m av dimensionen 3x2,5 mm2 kostar 179 kr hos Clas Ohlsson. Använd bara två av tåtarna.
Mvh

Pekka Johansson

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/16 :  16:10:46  Show Profile Send Nagref a Private Message
Eller 10 meter EKK 4x1.5mm2 som finns på Biltema för 79kr/10m...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/10/17 :  16:10:18  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Tack för tipset! Har redan installerat kablarna och spelar för fullt. Inte så illa tycker jag. Jag kör 2 kablar (dvs 4 ledare) per högtalare singelvire. Är detta total overkill och kanske sämre än att köra en kabel?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/10/18 :  16:32:01  Show Profile Send henricsson a Private Message
kent: anv du tp-kabel med solida ledare?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/10/19 :  17:05:11  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
quote:
Originally posted by henricsson

kent: anv du tp-kabel med solida ledare?

Jo dessa har solida ledare. Blev aningens fundersam. Trodde att tvinnade ledare motverkade induktans och därför var att föredra. Men dessa kablar låter bra tycker jag.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/10/19 :  20:51:15  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hmm,, när jag tänker efter borde nog inte kapacitansen vara så avgörade som induktansen
Nån som vet innan jag köper EKK?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000