Author |
Topic  |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 15:55:00
|
Jag har lyckats ladda ner layouten på försteget på Puccini (SE). Jag är sugen på att tweaka lite mer i min förstärkare. Nu finns det TLE2072 opamp, där ena halvan används som buffert före poten, och sedan ett gain steg på ung 10 dB.
http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/Puccinipre.htm
Finns det någon bättre opamp som direkt skulle kunna ersätta denna opamp, utan att jag får andra problem?
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 16:32:59
|
Bättre och bättre. Det ser väl bra ut med den! Vill du ha något lägre dist och brus så kan du ju köra med den braiga OPA2134 men den är långsammare än TLE2072. De har å andra sidan nästan samma bandbreddsprodukt. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 16:44:01
|
Jag har kikat på OPA2134 på Douglas Self hemsida. Den verkar något bättre. Jag hade tänkte detta, bara för att jag får ganska mycket elektronik i kedjan när aktiva filtrena kommer in i bilden. Då kanske man ska tänka på att hålla nere brus/dist lite mer. Men kanske inte värt besväret. Jag har möjlighet att välja OPA2134 för de aktiva filtrena, som sagt var.
Tack för dina kommentarer. 
Thomas
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 18:35:36
|
Tjenare,
har du funderat på vad du skulle kunna göra med matningen till den i stället för att byta ut den?
Du har helt rätt i att det ofta hjälper att byta ut de billiga prylarna som sitter i till mer högspecade typ OPA2604, OPA2134, AD825/7,.... Nu kan inte jag din OP särskilt väl men OPA2604 fungerar väldigt bra för linjesteg i CD-spelare så du kanske skulle lyssna på den? Den är dock inte jättebra på brus om det är det du vill optimera med tanke på dina aktiva delningsfilter. Men den spelar musik väldigt fint.
Man missar ofta arbetsspänningens påverkan på vitala parametrar. Tex så minskar THD, slewrate,... då arbetsspänningen(VRN & VRP) går upp. Kolla arbetsspänningen i maskinen och är den under vad OP'n "tål", i ditt fall 19V, så skulle du kunna vinna prestanda med en högre arbetsspänning. Innan du gör något sådant får du dock kolla av schemat och se till att alla komponenter som är kopplade till de spänningarna(VRN & VRP) tål det(tex finns det nog en del 1/4 watts motstånd som du får räkna på)..... Det leder oss osökt in på kraftaggregatet. Om det är vanliga 78xx/79xx stabbar så är det ganska enkelt att fixa högre arbetsspänningar men de är inte världens bästa stabbar så du kan gå åt två håll: Nöja dig med 78xx/79xx och bara höja arbetsspänningen eller byta ut dem emot något som funkar bättre, kolla Joseph Svalander's sida: http://www.svalander.se/teknik/modtips/stabbp.htm
Iof så har alla OP'ar ofta ganska höga SVR(typ 90 dB på din OP)men det skadar aldrig att stabba upp kraftaggregatet lite till. Och om man ändå är där och meckar med reservoarkondensatorerna så bör man parallellkoppla några små polyesterkondensatorer över de större elektrolyterna för att förbättra HF egenskaperna.
Jag såg att dina OP'ar var riktigt stabbade på sin matning(C113&112, en lokal reservoar avkopplad med en liten polyester). Tumregeln för de där är att de skall inte befinna sig mer än några få cm från kretsen, helst skall de stå aldeles bredvid. Så kolla att de gör det. Om de inte gör det så kan du använda den "quick and dirty" som kallas "dubbelmackor". StefanB skrev en del om det vad det gäller de tweaken vi gör på CD-spelare, sök på forumet så kan du se vad som menas.
Hoppas att du kommer vidare och att detta har varit lite behjälpligt och inte bara "stökigt".
Mvh./P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 20:14:00
|
Tack,
jag ska kika på det. Vad jag minns står de alldeles intill OPn.
Thomas |
 |
|
|
Topic  |
|