HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var ska jag placera högtalarna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/16 :  23:53:07  Show Profile Send tek a Private Message
jag har ett rum på ca 4x4 meter. (önskar jag kunde rita o lägga in en bild som ceref!)

(fönster)
.......X.....
.
.
.
Z
..............
(trapphus)

(prickarna föreställer vägger, det ska vara en fjärde vägg till höger men det funkar inte å rita)

x = fönster, högst upp
z = dörr, till vänster
längst ner = trapphus
höger = granne

alt 1 = ställer högtalarna mot väggen till grannen till höger, riktade inåt.
alt 2 = ställer högtalarna på varsin sida av fönstret högst upp, så dom pekar nedåt, mot trapphuset.

vilket tror ni blir bäst för a) minimera ljudet till grannarna, vill störa så lite som möjligt.
b) bäst ljud?

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/17 :  00:24:06  Show Profile Send yalpa a Private Message
Helt omöjligt att svara på, du får testa dig fram. Vad som stör grannarna ska du strunta i, det går inte att beräkna vart basen tar vägen. Jag har mina på varsin sida av fönstret, jag har sett att flera andra här har det så, det blir en hel del elaka reflektioner från rutorna, märks tydligt när jag drar för gardinerna.
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/17 :  00:36:35  Show Profile Send tek a Private Message
ok tänkte mest att om högtalarna står närmast den vägg som är mot grannarna så kanske det hörs mest då eftersom dom står så nära... eller också blir det tvärtom att ljudet då riktas från den väggen och åt resten av väggarna... inte vet jag.

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/17 :  00:54:26  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det hörs nog lika mycket i båda fallen eftersom det är luften i hela rummet som rör sig och trycker mot väggarna. Det där beror nog på högtalarkonstruktionen också och som sagt, du ska placera dem där de låter bäst och strunta i grannarna.
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/10/17 :  01:22:04  Show Profile Send Nagra a Private Message
Det där med grannar....man får väl spela med lite respekt, oftast går det bra att skruva upp lite under dagen och på eftermiddagen (kväll), men efter 10 ska man nog vara lite försiktig.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/17 :  01:23:11  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Nagra

Det där med grannar....man får väl spela med lite respekt, oftast går det bra att skruva upp lite under dagen och på eftermiddagen (kväll), men efter 10 ska man nog vara lite försiktig.

Instämmer helt, men innan 22.00 är det bara att ösa på !!!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000