HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Element för öppen baffel...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/10/17 :  16:48:34  Show Profile Send n/a a Private Message
eller sk "open air".
Vad ska ett element som placeras på en öppen baffel ha för egensakper?
Hittade en cool högtalare som jag tänker sno låddesignen av...
Tänkte pröva med något billigt bredbands element, kanske skruva ur mina Fostex Fe 103Z?

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/17 :  18:17:13  Show Profile Send celef a Private Message
För en oändligt stor baffel styr du "lågbasegenskaperna" med baselementets Qts-värde (jämför olika diskanters Qts-värden och dess avrullning, HP)

Qts = 0.55:

Qts = 2.33:

Jag tror även stor slaglängd och/eller stor konarea är önskvärd.

sound pollution
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/10/17 :  23:03:01  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Du kan læse (på danska) min artikel-serie fra HF om "Delta dipolerne" på min hemsida:
http://www.soundimage.ishoejby.dk/_private/DANSK/Delta.htm

Bilder af "Delta dipolerne" ser du under MY SPEAKERS.

I den danske artikel er der også litt teori och beregning av afrulningen og hvilke data enhederne bör ha.

Det bilde du viste er en Manger fulltone UTEN BAS! Om du ønsker bas fra en dipol vil den nødvendigvis bli STOR og der skal anvendes mange enheder.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2002/10/18 :  01:03:18  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Ville bara påpeka att Swing från manger inte är en öppen baffel utan en sluten låda med skoj design. Frågade nämligen detta i ett mail till Daniela M om detta för ett tag sedan.

Har faktiskt provat mina Manger i en öppen baffel och det funkar. I ett litet rum får man faktiskt hyffsad bas. Dina Fostex är nog inte så lämpliga för denna konfiguration. Är det inte så att elementen man använder bör ha ett ganska högt qts ? Fostexarna ligger på 0,25 eller nått sånt.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/10/18 :  11:50:53  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Mattias S

Ville bara påpeka att Swing från manger inte är en öppen baffel utan en sluten låda med skoj design. Frågade nämligen detta i ett mail till Daniela M om detta för ett tag sedan.

Har faktiskt provat mina Manger i en öppen baffel och det funkar. I ett litet rum får man faktiskt hyffsad bas. Dina Fostex är nog inte så lämpliga för denna konfiguration. Är det inte så att elementen man använder bör ha ett ganska högt qts ? Fostexarna ligger på 0,25 eller nått sånt.

Mvh // Mattias S

Jag testade med FE103:orna på en öppen baffel, låter väldigt tunt.
Hade tänkt att komplettera med en sub men FE103:orna rullar av alldeles för tidigt för att det ska bli bra...
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2002/10/18 :  13:21:48  Show Profile Send Frode a Private Message
Du finner mer info på http://www.bd-design.nl/forum/reply.php?id=1032,1032.

Frode

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000