HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Råd önskas vid köp av lödstation m.m.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/10/17 :  22:15:08  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Hello!

Min första post på forumet!

Nu är det så att jag har planer på att införskaffa en bra lödstation. Har tidigare lånat en Wellerstation med mekanisk temperaturreglering av en bekant. Lämnade tillbaka denna och införskaffade en enkel lödkolv från Biltema då jag började plugga. Nu tycker jag att det är hög tid att skaffa någon bra! (men ändå ganska billigt) Det är för jobbigt att själv agera termostat.

Önskemål: Elektronisk temp-reglering, jordning av lödspets, samt relativt hög effekt. Pris max 1000:-

Jag har kollat lite på Biltemas lödstationer, alias Velleman alias Solomon (Framförallt den för 798:-) Är denna bra?
Weller är ju lite dyra om man inte hittar begagnad. Stanol finns ju också till rimligt pris.

Sendan vore det trevligt med ett tvåkanals oscilloskåp till trevligt pris. Bandbredden behöver inte vara alltför stor. Var hittar man sådant? Finns det en begagnatmarknad för lab-utrustning?

En signalgenerator vore inte heller fel att hitta, annars bygger jag en egen.

Jag tänker m.a.o. bygga upp ett litet lab!

/Per A

__Ont om idéer har jag ont om!

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2002/10/18 :  06:22:46  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
clas-ohlsons dyraste, ERSA analog 60, är en förträfflig 60watts station, ett hett (!) tips!!! ...även lämplig för ESD-lödning.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/10/18 :  08:01:58  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Ljudåtervinning,

Jag kör med en Wellerstation med mekanisk temp-reglering, men har har även haft en med elektronisk temp-reglering. Tyvärr så blev min elektroniskt temp-reglerade Weller stulen så idag använder jag uteslutande den mekansikt temp-reglerade. För mina behov så räcker den mekaniskt temp-reglerade gott och väl. Det finns dock en nackdel med den och det är i de fall man ska löda i närheten av starka magnetfält (som t ex i närheten av en högtalarmagnet). I dessa fall så verkar inte den mekaniska temp-regleringen riktigt fungera vilket kan vara lite irriterande ibland

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/18 :  12:53:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

finns bara ett alternativ - WELLER!!
vände rakt i dörren när jag fick känna
och se claes ohlssons ERSA!

fy och hjälp..

nej weller ska du ha, jag har en liten weller
som är röd, en mkt fin station..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/18 :  13:17:29  Show Profile Send n/a a Private Message

Lödstation ERSA Analog 60. En lödstation för industriell användning såväl som för den avancerade hobbyisten. Transformator med elektronisk kontrollenhet håller temperaturen inom ±5°C. Nollspänningsbrytare och potentialkompensering gör det riskfritt att löda MOS/FET-kretsar. Inställbar temp. 150 - 450° C. Effekt 60 W. Lev. med 2,2 mm Long life spets. artnr:32-7873 Pris:1445,00

Jag har skaffat mig en sådan här och den fungerar alldeles utmärkt, jag har faktiskt svårt att förstå dina invändningar Niklas.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/18 :  13:32:56  Show Profile Send Nagref a Private Message
Den är mycket snyggare än Weller! Och mycket prisvärdare! Har också en sådan själv och skulle aldrig byta ut den mot en Weller (eller de kopior som man kan köpa på diverse ställen...).

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/10/18 :  13:42:15  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Lite motstridiga uppgifter här...
Nu står det mellan ERSA Analog 60 och Weller WS51
Likvärdigt pris, då Elfa har kampanj på nya Weller.
Jag vill ju inte lägga ut en masssa pengar och sedan bli missnöjd. Hur är det med reservdelar/spetsar till ERSA?

Om jag köper en station nu, vill jag ju kunna använda den minst 20 år framåt. Den jag lånade tidigare hade många år på nacken, men verkar fortfarande "supportas" av Weller.

Ska jag tolka tysstnaden som att lödstationen från Biltema är kass? Kostar ju halva priset.

/Per A

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/18 :  13:47:32  Show Profile Send Nagref a Private Message
När det gäller service och reervdelar så vinner nog Weller rätt klart...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000