HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bästa antivirus-vägg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/13 :  03:50:09  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Har kört bitdefender ett tag i tron att det är grymt med dagliga uppgraderingar.

Men nu när bdss.exe klyddar som satan (stänger man av processen manuellt i aktivitetshanteraren så havererar dator totalles, med systemåterställning som följd, thank god för SP2!) så undrar man.

Vad säger experterna?

Är ute efter ett antivirus/vägg som uppgraderas hyfsat ofta, som inte lägger sig och kloggar bussar/RAM (som KingX var inne på i min andra dator-tråd), kanske hårda krav men finns ett sådant anti-sjukdomprogg?

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/13 :  07:35:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
Norton är bra men tar upp en del systemresurser, annars finns Panda, F-secure och Avast! Tex.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2005/06/13 :  10:44:19  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message
nod32

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/06/13 :  11:14:36  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Datoridiot som man är (men flitig användare) så tackar man för ett års 100% virusfri tillvaro efter att ha lagt mailen på .mac

men ni boys är väl ute utanför svensson-fåran och får virus genom andra kanaler än mail?

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/06/13 :  11:40:14  Show Profile Send Allison One a Private Message
Kör med Norton systemworks Där NAV ingår, men jag gillar inte Nortons brandvägg eller internet security som jag har liggande på skiva.
Jag använder Sygate personal firewall pro som brandvägg.
En gratisversion som skyddar lika effektivt som proversionen finns att ladda hem hos Sygate.
Jag kompletterar med Ad-avare då Norton inte är så duktig på att skydda mot spyware.

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/06/13 :  12:26:46  Show Profile Send KingX a Private Message
kör norton internet security. Brandvägg, spamfilter, virus skydd, parental control, pop-up blocker allt i ett nätt paket. Mkt bra får jag lov o säga.. men visst det tar en del. Dock så är det juh ett program för alla dessa ovan nämda delar. så man slipepr o ett anti irus program, en brandvägg osv igång.

Consult: via mailen har jag aldrig fått ngt virus själv heller faktiskt. Det är juh om man e ute på många ooika sidor och kanske får hem ngt i en fil man igentligen inet ville ha hem som faran kan uppstå.
har som vana att aldrig öppna bifogade filer från folk jag inte känner igen namnet på. på så vis skyddar man sig otroligt bra på egen hand.

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/06/13 :  12:55:54  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Avast antivirus, Zone Alarm brandvägg och Ad-aware har räckt för mig än så länge.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/13 :  16:22:42  Show Profile
nod32

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/06/13 :  20:26:40  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

King X

Jo, öppna okända filer görs inte... Men förr med PC och Norton upp till tänderna fick jag det aldrig att funka oavsett.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/06/13 :  20:51:08  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag kör med Trend virus och brandvägg,funkar kalas.
Sen kör jag igenom med Lavasoft nån gång ibland

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/06/13 :  21:23:29  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag kör med F-Secure och det funkar ännu så länge mycket bra. Det märks inte i det dagliga datoranvändandet trots autmatiska uppdateringar flera gånger om dan ibland. Det har kommit ett par virusvarningar under det år vi har använt programmet på de tre datorer det är installerat på. Dessa har inte varit några problem utan programmets egna faciliteter har räckt för att åtgärda.

F-Secure kostar visserligen ett par hundralappar per år, men det tycker jag det är värt för den funktionalitet man får. Mycket effektivare, bekvämare och smidigare än Norton som vi använde tidigare.

För övrigt anser jag att det bästa virusskyddet är att vara lite eftertänksam när man har kontakter via olika kanaler på Nätet.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/06/13 :  21:44:29  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Kör med "AVG-antivirus", "microsoft antispyware" och "Spyware doctor".
Alla är freeware och verkar fungera bra, uppdateras dagligen
och hittar saker lite nu och då. Norton hittade aldrig något.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/13 :  23:59:50  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Tack för tipsen.

Jag tror jag har testat nod32 men tyckte det verkade lite klyddigt.

Vad utmärker nod32?

Jag ogillar Norton och andra "mega"-program jag testat.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/14 :  00:31:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag kör Zonealarm på en drös datorer sedan några år och det fungerar bra. Kombinera med antivirus typ Norton eller Avast.
Om du sedan kör en spyware-scanner typ Ad-Aware då och då och uppdaterar din dator regelbundet (bäst är att använda automatiska uppdateringar så får man det viktigaste) så klarar du dig ifrån 99% av allt man kan drabbas av.

Den sista procenten kommer av att det händer att man installerar något olämpligt program och infekteras den vägen men det är sällsynt.

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/14 :  05:10:01  Show Profile
quote:
Vad utmärker nod32?

Effektivt, litet, uppdaterar sig kontinuerligt, tar ytterst lite systemresurser, till skillnad från norton, f-secure etc.
Har testat hur många program som helst, nod32 är det bästa och snabbaste jag provat.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/06/14 :  09:44:55  Show Profile Send EmilH a Private Message
Ett tips för en bra brandvägg, dock EJ antivirus!
Om du har en gammal dator över så finns det Brandväggar som du installerar som ett eget operativsystem på denna.
Smoothwall är en Linuxförpackning som du bränner ner på en CD-skiva och stoppar in i burken du vill ha som brandvägg.
Följer instruktionerna och vips så är den installerad och klar. Fungerar mycket bra och har en hel del vettiga funktioner inbyggda. Läs mer här: http://www.smoothwall.org/
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2005/06/14 :  23:21:41  Show Profile Send Nygga a Private Message
Jag kör med samma som Boergars, Avast antivirus och det är gratis dessutom. Man registrerar sig och får en registreringsnyckel, har funkat klockrent för mig i 2 år.

//Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/15 :  22:04:10  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Zonealarm körde jag för många år sen men tröttnade på alla "intrång" som inte var nåt, lite pojken och vargen. Numera kör jag sen flera år en Frisco-brandvägg. En Linuxbaserad brandvägg i en gammal bärbar dator (tyst) som f.n vart uppe utan omstart i nästan ett år, gick ner i fjol somras när det var oväder och strömavbrott! Rekommenderas...Dessutom kör jag XP:s inbyggda brandvägg.

AntiVir och ClamWin är 2 gratis antivirusprogram för hemanvändare. Funkar bra. Dessutom får man ju köra Adaware, SpyBot och AntiTrojan då och då. Naturligtvis ska man köra Windows Update oxå så klarar man sig bra.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/06/16 :  01:43:25  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Den bästa jag har provat är VisNetic firewall. Det är en packet-filtering firewall, till skillnad från de andra som rekommenderas i denna tråden (kanske Frisco är packet-filtering då det är en "Cisco" firewall för datorer?).
En packet-filtering firewall kollar igenom paketen innan den släpper igenom dem, men de vanliga firewall som Norton osv blockar/öppnar portar istället (application-based). Klart en stateful också stänger portar, men de öppna portarna kollar den allt som kommer igenom på.
http://www.deerfield.com/products/visnetic-firewall/

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2005/06/18 :  02:52:05  Show Profile Send rokk a Private Message
AVG missar en hel del virus tyvärr. NOD32, Avast! samt min 'favorit' Antivir är reko antivirus imo.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/20 :  07:50:40  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Frisco är en packet-filtering firewall. Kan köras på en 486:a och uppåt. Är oxå DHCP-server för den som vill köra NAT om man har flera burkar som ska dela på samma bredband. Kan köras på diskett men lägg den gärna på hårddisk.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/20 :  07:54:38  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Ursäkta jag har visst stavat fel om det är nån som vill söka, Freesco ska det va...http://www.freesco.org/ Annar hamnar man nog på en viss stads hemsida.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/06/20 :  21:52:20  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Kör med Norton, använder Telias bredband där telia redan har brandvägg ... har inte haft virus på 4 år !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1144 Posts

Posted - 2005/06/21 :  09:44:59  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Har testat ett antal brandväggar, och har man barn så är Norton enklast att konfigurera för att förhindra
ungarna att se sånt dom inte ska se. Sist nu så köpte vi ett paket med 5 licenser, inte mycket dyrare än vad det kostade för 1 pc.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1144 Posts

Posted - 2005/06/21 :  09:55:24  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Har testat ett antal brandväggar, och har man barn så är Norton enklast att konfigurera för att förhindra
ungarna att se sånt dom inte ska se. Sist nu så köpte vi ett paket med 5 licenser, inte mycket dyrare än vad det kostade för 1 pc.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000