HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Getingar hur utrota??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/06/14 :  13:34:49  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Hej
Fick förra året förstört pga getingbo i en vägg med in o utgång vid altanen,satt ute o åt 3 ggr
Nu börjar de komma tillbaka.
Någon som har tips på hur man får dom att inte trivas i miljön vid altanen.
De verkar ej ha byggt nått bo ännu men aktiviteten ökar från dag till dag,frun o jag klipper ihjäl så många vi kan med det känns som en hopplös kamp.
Ge oss råd!!!!
Grillmästaren Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/14 :  13:38:10  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Läste om ett litet trick från förr i tiden.

Ställ ut en skål med mjölk, socker och hackad flugsvamp.

Tydligen därav namnet "flugsvamp" uppkommit.

De små flygfäna dricker av detta och.. ja.. inte så mycket mer.
Borde fungera lika bra med getingar som flugor.. akta katten och barnen bara!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/06/14 :  13:49:45  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

Du måste undvika att de bygger ett bo överhuvudtaget. Lämpligast med nät som du häftar fast där de brukar vilja in och bygga, oftast under takfoten.

Fast om aktiviteten ökar för varje dag så är det nog redan kört är jag rädd....

Getingar är ganska snälla bara man inte vill fika precis i anslutning till deras bo. Gör ena sidan av ditt hus obeboeligt och låt motsatt sida vara tillgängligt. 100 getingar på andra sidan huset är en helt annan femma än hundra runt uteplatsen...

Mjölk och hackad flugsvamp verkar inget vidare... och löser inte problemet alls. Tar du 10% av getingarna så lär du inte märka någon skillnad..

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/06/14 :  13:52:57  Show Profile Send hal a Private Message
Det är nog ganska meningslöst att ta dom en och en. Vi har själva ganska många geting-bon på gång. Men jag brukar ta dom innan dom växer sig stora och det fungerar.
Försök ta reda på var boet eller bona är. Ibland kan man få ta upp några brädor för att komma åt.
Lämplig utrustning när man skall avlägsna dom kan vara:
Tätt-slutande regnkläder, svart sopsäck (för bona).
Sedan vet jag en granne som använde dammsugare där han inte kom åt.
Med andra ord angrip baserna.
Drick inte ur burkar, häll upp i glas först, inte så gott att få en geting i munnen .
Lycka till !
Sedan så skall man inte använda mer våld än nöden kräver. Är dom inte för många är dom ganska harmlösa om man inte viftar och skriker på dom...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/06/14 :  14:24:43  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej!

Om du har en vettig villaförsäkring ingår det fullserviceavtal med Anticimex eller likvärdigt företag, utan självrisk. Dvs det är bara att ringa dem och be dem komma ut och ta bort skiten. Gratis. Till exempel If, där jag jobbar, anlitar Anticimex.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2005/06/14 :  14:54:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Spruta gift direkt mot kupan på kvällen när alla är hemma och sover iklädd lämpliga skyddskläder. Funkar varje sommar hos oss.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MartinX
Member

431 Posts

Posted - 2005/06/14 :  15:52:46  Show Profile Send MartinX a Private Message
Man skall vänta tills det är sent en kylig fuktig kväll så att alla getingar är hemma. Sedan besprutar man boet med lämplig spray.

Radar funkar men är ganska mesigt, det skall vara mycket pyretriner i medlet. Radar inehåller bara 0,25% tror jag, på lantmanna fanns en spray som inehöll flera procent, jag tror den hette "Flymaster 20000".
Pyretriner är bra det är dom som dödar insekter snabbt, det bryts ner i naturen också relativt snabbt.

Spraya inte för mesigt, så nära boet som möjligt i 10 sekunder (vilket känns som hemskt lång tid när du står på armlängds avstånd från ett getingbo) Idealt skall sprayen träffa boet och fukta detta lätt. I regel flyger getingarna ut efter några sekunder och är ilskna men dom brukar sakna styrsel och ramla ner på marken under boet. Efter 20 minuter kan du ta bort boet. Getingar verkar vara mycket känsliga för pyretriner och dör snabbt.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2005/06/14 :  16:18:16  Show Profile Send K-man a Private Message
Spraytipsen funkar galant...fast bäst är ju klart att hindra dem från att bygga, ett som inte är så jobbigt/farligt är att observera utelivet tidigt på våren/försommaren...man brukar i början av säsongen se några riktigt stora getingar som surrar runt husen...det är vad jag förstått drottningarna som börjar leta bostad...tar man dessa monster dödar man således ett helt kommande bo....förebyggande underhåll så att säga...

...men det är ju lite sent i ditt läge...men kan var bra till nästa år...

\\K-man

Edited by - K-man on 2005/06/14 16:19:50
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/06/14 :  18:25:15  Show Profile Send U1 a Private Message
Eldkastare
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts

Posted - 2005/06/14 :  20:50:38  Show Profile Send johan.björklund a Private Message
Jag har ett par medel som vi ormägare nyttjar när djuren får kvalster.
Där finns block som man sätter in i terrariet o där finns bla spray

Doft blocket fungerar bara i mindre utrymme , men sprayet borde fungera. Det heter Ardap , tyvärr kan det vara problem att hitta det i Sverige. Men försök i reptil affärer. Det importeras från Tyskland. Enligt innehålls förteckningen så är dom aktiva ämnena följande.

Permethrin 0,8%
Cypermethrin 0.08 %

Företaget som gör Ardap heter Cyanamid

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6804 Posts

Posted - 2005/06/14 :  21:14:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Testa WD40 spruta där de kryper in eller planerar att bygga det verkar som om de inte tycker om oljan som finns i sprayen. Detta gjorde jag på ett getingbo som var under uppbyggnad i garaget sprayade dock rejält och det dröjde inte länge förrän de flyttade.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/06/14 :  23:21:02  Show Profile Send matså a Private Message
Getingar snälla? Nej skillnaden mellan bin och getingar är att man inte kan lita på getingar. Jag kan sitta och rensa rabatter, äta glass med bin och humlor. Men med getingar så är de så ettriga och störiga. Nej de skall UTROTAS de förbaskade getingarna.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/06/14 :  23:24:15  Show Profile Send matså a Private Message
Jag tog bort ett bo som vi hade vid ena tacknocken på vårt fula uterum. Jag satte vattenspridaren så att den skulle spruta rätt på boet. jag sprang in och stängde igen dörren, och därifrån satte jag på vår vattenpump. De blev inte så glada precis näår de fick sin dusch

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/06/14 :  23:38:14  Show Profile Send KingX a Private Message
U1: ja du det lär nog lösa både geting hus problemet och hans eget boende om det vill sig riktigt illa då =)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/06/15 :  23:40:13  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag har med framgång tillämpat K-mans metod. I fjol fick vi fyra drottningar i och runt vårt hus. Knappt någon geting under hela sommaren.

I förfjor däremot, när varenda drottning lyckades hålla sig från oss - då

Det värsta är att i år har vi bara lyckats mosa en...

Å andra sidan tillhör jag dem som inte störs av de små surrarna. Tycker de är rätt harmlösa om man inte retar dem. Men det finns ju fler människor här i världen...

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/06/16 :  09:29:42  Show Profile Send matså a Private Message
Jörgen G, tyvärr så är de inte så harmlösa, och man behöver inte reta dom för att de skall bli sura. Det räcker att man sitter där så är de så ettriga. Nej de MÅSTE DÖ EN HEMSK DÖD

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/06/16 :  11:12:42  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Tack för alla tips!!
Både allehanda sprayer o antisimex gick bet förra sommaren pga av att ingången flyttades hela tiden o boet satt innuti en vägg
Men jag tror att våran kamp med flugsmällorna inte varit förgäves,sett mindre o mindre senaste dagarna o de man ser verkar inte leta så mycket.
MEN är inte getingarna stora i år,jag tycker alla ser ut som drottningar?
Har hört att getinglik avger en doft som drar till sig getingar ,stämmer detta eller....

Tipsa gärna mera...
Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/06/16 :  12:54:13  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Det kanske stämmer.Satt och solade en dag när det dök upp en geting.Den smällde jag och efter några sekunder kom en till.Dödade den med och så fortsatte det tills dess att ung. tio getingar dött,då bytte jag solplats.Antingen kände dom liklukt eller så hade dom blivit tillsagda i boet att flyga till just denna intressanta plats.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts

Posted - 2005/06/16 :  13:35:26  Show Profile Send johan.björklund a Private Message
På tal om Flugsvamp , vet ni hur folk berusade sig på förr i tiden på flugsvampar ??
Lite grisgt faktiskt

Patrik

Har du otur så får du helt enkelt såga upp väggen. Du borde även kunna döda dom med Koldioxid, inte Koloxid för det är liiite för farligt. Ska du använda koldioxid så skaffa en brandsläckare som innehåller just Koldioxid. Spruta lugnt för annars blir det bara is. gasen är tyngre än luft så du måste vara ovanför boet. Vi ormägare använder det med lysande resultat för att döda våra foder djur.

Alternativ göra ett litet hål i väggen o spruta gift in i väggen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/06/16 :  22:18:47  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
matså - uppenbarligen har vi lite olika syn på dessa AIK:are. I vår familj har vi rätt bra getinggener. Det svider till lite när de sticks - sen är det bra.

Mygg däremot - ger stora röda blaffor som kliar i flera dar...

Trevlig sommar på er allihop förresten
/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19766 Posts

Posted - 2005/06/17 :  18:50:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Nej de MÅSTE DÖ EN HEMSK DÖD

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=340627

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/06/21 :  12:11:13  Show Profile Send matså a Private Message
detta måsta jag ha. Nu skall de banne mig dö en OTROLIGT HEMSK DÖD

Tack Bernt

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000