HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Öron inflammtion!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/06/15 :  17:44:16  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Ja det har jag åkt på.....var redigt förkyld hela förra veckan..så i lördags morse vid 4.30 small det till....uj uj uj kommer inte ihåg att det kunde värka så i örat i samma veva blev det en rejäl hörsel försämring.Fick pennecillin på lördagen så värken försvann...men inte "locket för örat".Var på vårdcentralen på tisdagen igen för att få ett sjukintyg och passade på att fråga om "locket" läkaren sa att det var normalt och att det berodde på en vätskeansamling bakom trumhinnan.Nu är det onsdag och det har inte släppt än
Har därför två frågor
Hur länge får jag dras med det här "locket för örat"?
Jag har annars eksem i hörselgångarna och får ofta använda salva för att det skall bli bra...är det någon annan som dras med det problemet här??

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/15 :  17:50:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag hade "lock för örat" i 2½ månad... Gissa om jag hörde småsaker sen när det släppte...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/06/15 :  17:54:50  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Så länge!!
Det är ju inte direkt roligt att lyssna på musik när man inte kan höra riktigt!!

hemsidan !!
Go to Top of Page

MartinX
Member

431 Posts

Posted - 2005/06/15 :  19:38:30  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag hade själv vätskeansamling bakom trummhinnan för några veckor sedan, det varade i ca 2 veckor. Ibland fick jag tillfälliga tinnitus attacker i det drabbade örat också. Speciellt obehagligt var det att vistas i bullriga miljöer och försöka urskilja någons prat i oväsendet. Skönt att det är över. 2,5 månader låter länge sådan otur får vi väll hoppas att du inte har.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/06/15 :  21:49:05  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
quote:
Ibland fick jag tillfälliga tinnitus attacker i det drabbade örat också. Speciellt obehagligt var det att vistas i bullriga miljöer och försöka urskilja någons prat i oväsendet.

Exakt stämmer på pricken..2 veckor låter mycket bättre
Tack för svaren

hemsidan !!
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/06/16 :  10:27:32  Show Profile Send John a Private Message
Å, en kompis! Har själv dragits i över två veckor med en inflamation. Samma dag som jag kände av den så åkte jag flyg... "fjärtade" till i öronen, sedan blev allt tyst. Och gjorde skitont! var helt tätt i två veckor, men nu har en del släppt och det är hur skönt som helst! Fick medikamenter utskrivna av läkaren, dels Rinexin (eller hur det nu stavas) som är avsvällande och så en nässpray (funkar mot kraftig allergi också) som läkaren förordade. Kan ha varit det som gav resultat.

/en john som kan smygpoppa lite musik igen

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/06/16 :  10:49:56  Show Profile Send Allison One a Private Message
Näspray funkar!
(OBS! i näsan ej i öronen!!!)
Den öppnar upp dränering av gångarna, du kan tugga tuggummi som man gör när man flyger så kanske locket släpper snabbare!
Rinexin är nog inte så dumt det heller!

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/06/16 :  11:08:38  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Jag skall testa alla bra tips jag fått!

hemsidan !!
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/06/16 :  12:13:15  Show Profile Send John a Private Message
Angående nässprayen så var det inte nezeril utan nåt kraftigare, dock recepfritt som finns på allergihyllan på apoteket. Har dessvärre glömt vad den heter...
/en john som tuggat på allt möjligt

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/06/16 :  13:26:02  Show Profile Send Roq a Private Message
balrog: Den första akuta hörselnedsättningen beror på att trumhinnan är förtjockad vilket leder till minskad rörlighet i den.
Dessutom har bakterierna (som du behandlar med penicillin) producerat var som ligger bakom trumhinnan och ytterligare försämrar rörligheten. Varet ska bort och trumhinnan skall bli tunn och fin igen innan allt låter bra. Den här "akuta" hörselnedsättningen brukar inte sitta i alltför länge. Kanske 1-2 veckor om man har otur.

Det är däremot vanligt att man i efterförloppet åker på en icke-varig inflammation i örat som ger klar vätska bakom trumhinnan samt undertryck i örat vilket göra att trumhinnan ligger "smetad" inåt mot hörselbenen. Det ger också hörselnedsättning (men oftast ingen smärta) som kan sitta i riktigt länge (månader).
Det du kan göra mot detta (serös otit/otosalpingit) är att du flera ggr om dagen håller för näsan och sedan blåser mot motståndet tills det knastrar lätt i öronen. Detta för att få in luft i mellanörat.

Med näsdroppar/Rinexin har man inte kunna visat på någon snabbare läkning. Däremot kan man ju ta dem för att det känns bättre

Edited by - Roq on 2005/06/17 00:53:55
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/06/17 :  17:08:51  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Hej Roq
Det var en utfärlig och bra förklaring.Ja jag blåser ett par ggr om dagen

hemsidan !!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000