Ja det har jag åkt på.....var redigt förkyld hela förra veckan..så i lördags morse vid 4.30 small det till....uj uj uj kommer inte ihåg att det kunde värka så i örat i samma veva blev det en rejäl hörsel försämring.Fick pennecillin på lördagen så värken försvann...men inte "locket för örat".Var på vårdcentralen på tisdagen igen för att få ett sjukintyg och passade på att fråga om "locket" läkaren sa att det var normalt och att det berodde på en vätskeansamling bakom trumhinnan.Nu är det onsdag och det har inte släppt än Har därför två frågor Hur länge får jag dras med det här "locket för örat"? Jag har annars eksem i hörselgångarna och får ofta använda salva för att det skall bli bra...är det någon annan som dras med det problemet här??
Jag hade själv vätskeansamling bakom trummhinnan för några veckor sedan, det varade i ca 2 veckor. Ibland fick jag tillfälliga tinnitus attacker i det drabbade örat också. Speciellt obehagligt var det att vistas i bullriga miljöer och försöka urskilja någons prat i oväsendet. Skönt att det är över. 2,5 månader låter länge sådan otur får vi väll hoppas att du inte har.
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
quote:Ibland fick jag tillfälliga tinnitus attacker i det drabbade örat också. Speciellt obehagligt var det att vistas i bullriga miljöer och försöka urskilja någons prat i oväsendet.
Exakt stämmer på pricken..2 veckor låter mycket bättre Tack för svaren
Å, en kompis! Har själv dragits i över två veckor med en inflamation. Samma dag som jag kände av den så åkte jag flyg... "fjärtade" till i öronen, sedan blev allt tyst. Och gjorde skitont! var helt tätt i två veckor, men nu har en del släppt och det är hur skönt som helst! Fick medikamenter utskrivna av läkaren, dels Rinexin (eller hur det nu stavas) som är avsvällande och så en nässpray (funkar mot kraftig allergi också) som läkaren förordade. Kan ha varit det som gav resultat.
Näspray funkar! (OBS! i näsan ej i öronen!!!) Den öppnar upp dränering av gångarna, du kan tugga tuggummi som man gör när man flyger så kanske locket släpper snabbare! Rinexin är nog inte så dumt det heller!
En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Angående nässprayen så var det inte nezeril utan nåt kraftigare, dock recepfritt som finns på allergihyllan på apoteket. Har dessvärre glömt vad den heter... /en john som tuggat på allt möjligt
balrog: Den första akuta hörselnedsättningen beror på att trumhinnan är förtjockad vilket leder till minskad rörlighet i den. Dessutom har bakterierna (som du behandlar med penicillin) producerat var som ligger bakom trumhinnan och ytterligare försämrar rörligheten. Varet ska bort och trumhinnan skall bli tunn och fin igen innan allt låter bra. Den här "akuta" hörselnedsättningen brukar inte sitta i alltför länge. Kanske 1-2 veckor om man har otur.
Det är däremot vanligt att man i efterförloppet åker på en icke-varig inflammation i örat som ger klar vätska bakom trumhinnan samt undertryck i örat vilket göra att trumhinnan ligger "smetad" inåt mot hörselbenen. Det ger också hörselnedsättning (men oftast ingen smärta) som kan sitta i riktigt länge (månader). Det du kan göra mot detta (serös otit/otosalpingit) är att du flera ggr om dagen håller för näsan och sedan blåser mot motståndet tills det knastrar lätt i öronen. Detta för att få in luft i mellanörat.
Med näsdroppar/Rinexin har man inte kunna visat på någon snabbare läkning. Däremot kan man ju ta dem för att det känns bättre