| Author |
Topic  |
|
|
Allison One
Member

153 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 11:40:31
|
Jag liksom de flesta som hänger på detta forum lider väl brist på pengar till att förverkliga den där drömanläggningen eller ljudrummet. Här hänger vi som tycker att halva grejen är att drömma, planera, sukta och få till bästa möjliga ljud för minsta möjliga peng. Annars hade det nog bara handlat om att dyrast är bäst på detta och liknande forum?
Ofta tänker man att om bara den där Lottoraden går in eller den dagen jag blir rik så ska jag köpa....osv.
Vilken mardröm det kan bli att vara rik!
Stackar kille/familj med denna dotter: http://expressen.se/index.jsp?a=300279
|
En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen! |
|
|
KingX
Member

586 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 12:23:28
|
men det här e juh nästan en liten plats i ödets ironi... ett sådant agerande i jakt på pengar så är man redan miljonäer lixom... *suck* då är det verkligen inte ens tid åp jorden än iaf om ngt sådant inträffar.
men tja sukta efter pengar.. självklart. fast det e juh lite av halva nöjjet och få spara ihop till sina drömgrejjer... kunde man bara knalla in hos närmsta hi-fi agent o köpa sig prylar för en kvarts miljon så tror jag inte man skulle uppskatta sitt system på samma sätt ens. |
//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\ |
 |
|
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 12:36:40
|
Vore det verkligen så illa? Man behöver juh inte slöa sina pengar bara för att man har dem.
Man kan göra saker man drömmer om. Ta motorcykelkörkort och inte behöva hoppa över maten i ett år. Skaffa ett hus man kan renovera, slippa stå i bostadskö för en sunkig etta på 16kvm. Köpa ekologiskt odlad mat istället för euroshopper. Jobba med saker man tycker är roligt 7 dagar i veckan istället att jobba 7 dagar i veckan för att kunna göra saker man tycker är roligt (som man inte har tid med) osv. osv.
låter det så hemskt? |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 14:43:07
|
Hellre snuskigt rik med möjligheten att skänka verenda öre till barncancerfonden än behöva äta havregrynsgröt i ett år bara för att ha råd med en skiva till. Pengar är ett verktyg precis som en hammare eller lödkolv. Det är människors egen sjuka inställning och ett fåtal människor på denna planet som håller folket i shack med just pengar och ekonomiskt förtryck, som är problemet. Jag skulle inte tröttna på hifi bara för att jag hade alla pengar alla länder lagt på krig och militär-makt de senaste 10000 åren. Tvärt om. Jag skulle anställa de 100 skarpaste personerna jag kunde få tag på och sätta igång att utveckla lite roliga grejor. Först ut skulle vara ett gigantiskt bashorn som skulle gå ned till 2 hz.Rakt! Max ljudtryck 170 dB vid 5 hz. Max 1 % dist! Nått för Skanska att gjuta. Bra subbas till hemmabion.
|
 |
|
|
KingX
Member

586 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 21:52:41
|
hehe.. ja du den subbasen vore allt nått... vad hade du tänkt för kvm yta för att den ska spela då? elelr snackar vi rum upp till 1 hektar här kanske?!?1 =)
|
//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\ |
 |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 23:24:10
|
Dom som tycker att pengar är en förbannelse kan skänka dom till mig. PM´a för kontonummer /Jonas |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 23:29:24
|
Men tänk lite nu efter. Det är riktigt att den person som har kämpat ihop till sin fina sak, värdesätter den mycket mer. För dne som är kolossalt rik. Stuntar i om den går sönder " så what, jag ringer min betjänt james och han köper en ny".
Nej det bästa är att slippa vända på slantarna. Att vara kolosallt rik är ingen hit, även om många tror det. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 23:37:28
|
quote: Att vara kolosallt rik är ingen hit, även om många tror det.
Jag är beredd och testa Jag kan agera försökskanin. PM´a för kontonummer /Jonas |
 |
|
|
sisko
Member

202 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 10:07:26
|
Är det inte så att vara rik gör ingen lycklig! Eftersom ingen är lycklig jämt borde väl en stor penningapåse dämpa ångesten.
Alltså borde det bli. När man är rik har man ångest med guldkant. |
 |
|
|
Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 15:07:57
|
quote: Det är riktigt att den person som har kämpat ihop till sin fina sak, värdesätter den mycket mer. För dne som är kolossalt rik.
Lär väl vara en orsak till att så många tex. artister börjar supa och knarka...
Redan gjort allt, redan köpt allt...     |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?  |
 |
|
|
Fimax
Member

530 Posts |
Posted - 2005/06/16 : 21:01:26
|
Det vore skönt att vara lite lagom rik, att ha grundbehoven tryggade. Ett hus som är avbetalt (för oss 70-talister en utopi, men för 40-50-talister...), inga skulder (400k studieskulder :-( ..), en liten buffert pa banken och ett hyfsat betalt jobb.
Drömma om att ha nagonting, ga och titta i skyltfönstret och känna pirret i magen och tänka "en dag kommer jag ha denna sak". Det är skönt. Lagom uppnaliga drömmer.
Själva suktet, drömmen och letande efter ett klipp är en stor del av det roliga. Som själva resan när man aker pa semester. Men där är man nog lite olika. Jag gillar "resan", kolla pa internet och skyltfönstret ett halvar innan jag köper en viss pryl. Jag vet att timmarna jag spenderar innan jag köper prylen är "förlorade" timmar i ekonomiskt hänseende (20 timmar för att spara 100:- eller inte köpa fel pryl= 5kronor per timme).
Jag tror inte att man skulle njuta av sin hifi (eller andra saker) mer om var snuskigt rik, man skulle bara fa ökade krav. När var jag student glädje jag mig mer över att unna mig en pizza än jag gör idag..
Sa länge man är frisk har sina grundbehov tryggade och lite lagom med pengar spelar det nog ingen roll om man har 10k eller 10 miljoner att köpa sin anläggning för. |
/filip
|
 |
|
| |
Topic  |
|