| Author |
Topic  |
|
ulf
Member

332 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 22:56:32
|
| Letar efter ett nytt rack. Svenska Solid Techs Rack of silence är verkligen snyggt och verkar fått bra emottagande på marknaden. Någon som har erfarenhet av detta. Finns något bättre? Är t.ex ett enkelt stabilt rack utrustade med var sin BASEplattform bättre ljudmässigt? |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 23:01:23
|
Jag skulle i alla fall föredra enklarare rack med Base. Fast jag är ju ganska partisk...

Men jag har hört Base alldeles för många gånger för att ens tveka. Men det kräver ju testning. Men det är ganska svårt att göra en a/b jämförelse. :-D Börja med att prova en Base-platta ifall du har möjlighet. Det finns en ganska enkel som heter Base-dvd och som kostar 1900:- ungefär. Den är utformad med cd och dvd spelare i åtanke. Optimal vikt är runt 6-7 kilo och viktanpassning är viktigt när det gäller Base, det är faktiskt lite det som hela principen går ut på. Motfasprincipen kallas det. Det går helt enkelt ut på att man använder energin från första vibrationen till att "slå ut" nästa. Gillar du det den gör (för saker gör den) Så låna hem andra variater av Base och pröva. Jag kommer ganska snart att sitta med en anläggning som är helt Base-dämpad inkl 27,5 kilo högtalare på varje sida! Jag har faktiskt inte hört en försämmring en enda gång. Vissa tycker att Bas försvinner, medans den i själva verket blir fastare och mer kontrollerad. Men det är en smaksak som kräver lyssning. Prova!
Sen kanske inte Base är snyggast estetiskt... Men jag kan leva med dom utan problem. |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
Edited by - n/a on 2002/10/17 23:10:29 |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 23:02:06
|
http://www.sap-highend.com/relaxa.htm
Har själv ett Solid rack i corian finish... Är nöjd, men... Jag hade nog utvärderat denna 'hyllan' innan nånting annat. Lindvall har ett par stycken... Klart intressant produkt.
|
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 23:11:45
|
quote: Originally posted by X-ray
Jag skulle i alla fall föredra enklarare rack med Base. Fast jag är ju ganska partisk...

Men jag har hört Base alldeles för många gånger för att ens tveka. Men det kräver ju testning. Men det är ganska svårt att göra en a/b jämförelse. :-D Börja med att prova en Base-platta ifall du har möjlighet. Det finns en ganska enkel som heter Base-dvd och som kostar 1900:- ungefär. Den är utformad med cd och dvd spelare i åtanke. Optimal vikt är runt 6-7 kilo och viktanpassning är viktigt när det gäller Base, det är faktiskt lite det som hela principen går ut på. Motfasprincipen kallas det. Det går helt enkelt ut på att man använder energin från första vibrationen till att "slå ut" nästa. Gillar du det den gör (för saker gör den) Så låna hem andra variater av Base och pröva. Jag kommer ganska snart att sitta med en anläggning som är helt Base-dämpad inkl 27,5 kilo högtalare på varje sida! Jag har faktiskt inte hört en försämmring en enda gång. Vissa tycker att Bas försvinner, medans den i själva verket blir fastare och mer kontrollerad. Men det är en smaksak som kräver lyssning. Prova!
Sen kanske inte Base är snyggast estetiskt... Men jag kan leva med dom utan problem.
Den här produkten verkar intressant, var kan man titta på en sådan `?? Mvh Lars
  |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 23:12:37
|
| Lars: Vart bor du? |
//Jonas
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 23:15:00
|
Lars: Vart bor du?
I NV Skåne (Perstorp)
  |
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 23:20:16
|
quote: Originally posted by Larsho
I NV Skåne (Perstorp)

HMm.. Då vet jag inte... Tyvärr! |
//Jonas
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 23:22:47
|
quote: Originally posted by Larsho
I NV Skåne (Perstorp)

HMm.. Då vet jag inte... Tyvärr!
Ok men kan du säga var ??? så får jag väl ringa dit Mvh Lars
  |
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 23:24:23
|
Hmm..*harkel*...
T.ex. Ljudmakarn i Stockholm. 08-246600.
Base plattor är dock inget man skickar fram och tillbaka vanligtvis... dom minsta i så fall. Dom väger lycka mycket som apparaterna dom ska vara under... Har vart med om en kille som beställde special till sitt Mark Leveng...Levinson slutsteg... 55 kilo blev vikten på plattan! 
|
//Jonas
Edited by - n/a on 2002/10/17 23:35:13 |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 23:41:16
|
Base är det bästa som jag har provat hittills under apparaterna. Jag har en under cdspelaren och kommer att köpa var sin till mina monoblock framöver. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 23:42:45
|
quote: Originally posted by Jorma
Base är det bästa som jag har provat hittills under apparaterna. Jag har en under cdspelaren och kommer att köpa var sin till mina monoblock framöver.
Låter betryggande Jorma, får nog kolla in produkten lite närmare Mvh Lars
  |
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 23:43:26
|
Base är det bästa som jag har provat hittills under apparaterna. Jag har en under cdspelaren och kommer att köpa var sin till mina monoblock framöver.
Hehe... Jorma! Du måste köpa till Coltrane sen också!
Eventuellt så är ett Nordiskt högtalaremärke på G med Base-dämpad diskant. Mer säger jag inte.  |
//Jonas
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 23:46:15
|
Hehe... Jorma! Du måste köpa till Coltrane sen också!
Eventuellt så är ett Nordiskt högtalaremärke på G med Base-dämpad diskant. Mer säger jag inte. 
Coltrane har en låda i kolfiber och fötter av kolfiber, så där behövs inga Baseplattor. Mårten Design hade Base också på lut åt Coltrane med Baseplatta unertill i lådkonstruktionen och basedämpning till diskanten, men lade ned detta  |
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 23:48:07
|
Fast jag tror trots kolfiber och sånt att Base skulle göra nytta på Coltrane.
Dessutom tycker jag att det är lite märkligt att Leif la ner det... Han har sagt att det skulle bli för dyrt och Coltrane är ju en sån kallad PNO konstruktion... hmmm.. |
//Jonas
Edited by - n/a on 2002/10/17 23:50:42 |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 23:52:46
|
Fast jag tror trots kolfiber och sånt att Base skulle göra nytta på Coltrane.
Dessutom tycker jag att det är lite märkligt att Leif la ner det... Han har sagt att det skulle bli för dyrt och Coltrane är ju en sån kallad PNO konstruktion... hmmm..
Det var tydligen inte så bra att det var värt priset.
|
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 00:02:14
|
Jaha. Okej. Så vitt jag vet så är det nästan samma sak som att mekaniskt frikopla högtalaren från golvet. Helt och hållet...
Och det kan väl va värt en slant?
Sen skulle jag gärna vilja få förklarat för mej varför just Kolfiber är så bra i detta ändamål...? |
//Jonas
Edited by - n/a on 2002/10/18 00:04:12 |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 00:16:39
|
Jaha. Okej. Så vitt jag vet så är det nästan samma sak som att mekaniskt frikopla högtalaren från golvet. Helt och hållet...
Och det kan väl va värt en slant?
Sen skulle jag gärna vilja få förklarat för mej varför just Kolfiber är så bra i detta ändamål...?
Kolfiber använder jag själv till mina högtalare. Och har tidigare använt under apparaterna. Kolfiber omvandlar vibrationer till värme enl. den förklaring som jag har fått. Och i Coltrane var kolfiberlaminatet i lådorna det mest resonansfria materialet i basregistret som Leif Olofsson har provat. Betydligt bättre än dubbel MDF med dämplim emellan. Han har provat massor av material och även en hel del olika kolfibervarianter, innan han bestämde sig för just den som Coltrane är byggd av. Konerna och plattorna som används till fötterna är inte samma typ som lådorna är byggda av. Det är amerikanska Black Diamond Racing. Jag använder plattorna av BDRfabrikat under spiksen och mellan låda och stativ till mina Sonus Faber EA2. Golvvibrationerna försvann så gott som helt efter den modifieringen. Det hade förmodligen blivit ännu bättre med koner istället för Superspikes. Leif Olofsson använder dock Base under cdspelaren. |
 |
|
|
Uniconnect
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 00:23:08
|
Ett litet tips till Ulf !!
Innan du bestämmt dig för nytt rack, ta en titt på SPIDER från tyska FINITE ELEMENTE http://www.finite-elemente.de.

Mvh Spider |
Driver Uniconnect som representerar Octave och Finite Elemente i Sverige |
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 00:27:55
|
Ah... Så det är det... Vibrationer till värme. Okej.
Spidern e fin den! :-D Pallar massa vikt och e stadig som sjutton! |
//Jonas
 |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 07:47:04
|
Hmm..*harkel*...
T.ex. Ljudmakarn i Stockholm. 08-246600.
Base plattor är dock inget man skickar fram och tillbaka vanligtvis... dom minsta i så fall. Dom väger lycka mycket som apparaterna dom ska vara under... Har vart med om en kille som beställde special till sitt Mark Leveng...Levinson slutsteg... 55 kilo blev vikten på plattan! 
mmmm skulle va fint med ett par base under mina revel studio..men 75 kg base under varje...mja kan ju bli dyrt har oxå under cd spelaren där den gör underverk |
 |
|
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 09:01:54
|
hade inte base tech gått i konkurs?
Sorry såg att så va inte fallet... |
Edited by - hsivp on 2002/10/18 09:04:58 |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 01:50:41
|
quote: Originally posted by hsivp
hade inte base tech gått i konkurs?
Sorry såg att så va inte fallet...
Base Technology gick i konkurs i somras, men har återuppstått som ni kanske såg på Arkenmässan, så dom är igång igen.
|
 |
|
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 10:42:42
|
quote: Originally posted by Ranefjord
http://www.sap-highend.com/relaxa.htm
Har själv ett Solid rack i corian finish... Är nöjd, men... Jag hade nog utvärderat denna 'hyllan' innan nånting annat. Lindvall har ett par stycken... Klart intressant produkt.
Instämmer med Ranefjord. Hur många har provat denna? Att säga att något annat är bäst kan man väl bara göra om man jämfört med allt? Jag har provat denna och rekomenderar helt klart att fler provar. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 11:22:15
|
Andra bra rack Bäst hittills: NAIM FRAIM Mycket bra: PAGODE Reference Mycket bra men lite rapplirt att hålla på med:MANA

Erik |
Blås på! |
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 16:07:25
|
Jodå. Base är igång i högsta grad... Körde väldigt lyckade demos på Helsingforsmässan för några veckor sedan... Finnarna t.o.m. applåderade vid några av dem! :-D
Får snart bilderna från mässan... Och då hamnar dom här :-D |
//Jonas
Edited by - n/a on 2002/10/20 16:12:09 |
 |
|
|
niklas
Member

393 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 00:44:29
|
quote: Originally posted by Spider
Ett litet tips till Ulf !!
Innan du bestämmt dig för nytt rack, ta en titt på SPIDER från tyska FINITE ELEMENTE http://www.finite-elemente.de.

Mvh Spider
Nån som känner till en svensk återförsäljare/pris etc av Spiderhyllan? Sjukligt cool i alla fall... |
 |
|
Topic  |
|