HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 EMBLA aktiva filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/17 :  23:55:11  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag har nu bestämt mig för att beställa EMBLA filtrena i stället för Thels aktiva filter. Vad tror ni om dessa aktiva filter i mono? 995:- per styck, i kitform. Har gjort simulering för baffelstöd i deras programvara, och tror att jag prickat ganska ok. Annars är det ju bara att löda om med nya värden om man vill lyssna sig fram till bästa värden. Har valt Q på 0.7 för alla delningar vid simuleringen, och hoppas det är ok. Det finns dock en option att välja två olika opampar, National Semiconductor LM353 (standard) eller Burr Brown OPA2134. Finns det någon anledning att välja den dyrare BB opampen?

Kul med deras PC kontrollerbara filter, lite för dyrt för mig. Men flexibelt verkar det vara!

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/10/18 :  00:19:24  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
OPA2134 har lägre distorsion och brus.
25nV/sqrt(Hz) mot 8nV/sqrt(Hz)

/Per A

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/18 :  00:37:23  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ok tack. Lägre brus alltså.

Jag kom på en fråga till som rör delningsfrekvens kontra baffelstöd. Nu har jag satt baffelstöd till gain ca 4.5 dB och centerfrekvens ca 650 Hz. Delning har jag satt till 2200 Hz. Min fråga är om baffelstödkompensationen ger problem vid delningsfrekvensen. De blir inte helt symmetriska, eftersom baffelstödskompensationen även påverkar (inte så mycket dock) även vid 2200 Hz.

Är det något att bry sig om, eller måste jag kompensera för det på något sätt? Ändra Q i diskantfilterdelningen?

Thomas

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/18 :  01:35:31  Show Profile Send mag a Private Message
Kul hoppas det blir bra, men Pc filtren är väl billigare eftersom man inte behöver 2 fast dom saknade baffelstöd .

blir det en extra audio A förstärkare nu då

Jag har handlat en till McCormack DNA-1 nu kommer i början av nästa vecka, senast. Så nu är man snart förberedd för basmoduler eller biamping . Så nu saknas bara lite nya högtalare.......

Tyvärr verkar han jag köpte cr8an av ha gått under jorden, det skulle ändå vara PF så det är inte så farlig bara ireterande.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/18 :  10:50:03  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej Mag, jag tror det är mono filter allihop eller (?) Måste läsa igen. Nytt slutsteg blir det, ska initialt prova med Rotel och lyssna mig fram. Sedan ev. en AA Donizetti MkI, om jag hittar någon beg.

Filter frågor igen.

Jag inser att jag får lite problem med den akustiska delningen när jag delar elektroniskt så lågt som jag gör med de elementen. Jag vill dela vid 2200 Hz (24 dB/oktav, Linkwitz-Riley, -6 dB vid delningspunkten), och diskanten faller av från 2000 Hz och neråt (-3 dB ligger vid ca 1500 Hz), 12 dB per oktav. Det innebär att jag får 36 dB akustisk delning från diskanten från under ca 2000 Hz. Så jag får en suboptimal delning på delningsflanken under 2000 Hz. Hur stor blir effekten (fas och summering?). Det finns en Q funktion i filtret där man kan ändra lite i delningsflankens utseende. Ska man boosta lite i LP delen så att den kompenserar för den ökade brantheten hos diskanten?

Alternativet är att höja delningsfrekvensen för att komma runt problemet, men syftet med den låga delningen är att jag vill ha en bra delning även off-axis.

Hur blir fas och summering om jag ändrar något på Q så jag får en liten puckel på LP delen vid delningsflanken? Blir den akustiska summeringen korrekt då?

Thomas

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/18 :  14:35:13  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ingen?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000