HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hattarna av för Nagrefs hörlurförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/10/18 :  12:06:46  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Har under de senaste dagarna byggt ihop Nagrefs hörlursförstärkare (http://hem.passagen.se/mclaren/earamp.html) och kan bara säga att det låter väldigt schysst

Min entusiasm för Sennheiser HD600 har förvisso inte lagt sig än och jag har tyvärr inte lyssnat någon längre tid på andra lurförstärkare men ändå. Mera knarrande stolar, musiker som stampar takten, trafik utanför studion och inte minst dynamik som får vaxpropparna att söka ny bostad. Det kanske viktigaste av allt är att det var oehört svårt att sluta lyssna... bara en skiva till...

Den är dock enbart byggd på experimentkort och billig kopplingstråd så hur mycket kan man tänkas vinna på att bygga på ett layoutmässigt optimalt etsat kretskort?

Nåväl, Det första av mina elektronik-projekt som hamnat i en låda och kommer att användas är det iaf.

Nu skall jag se om det finns några aktiva delningsfilter att bygga. Det kan ju vara bra att ha

K.B.

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/18 :  12:15:38  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Vad kostade kalaset?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/10/18 :  13:19:26  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Tja... Jag tror det landade runt 700-800 spänn.
De stora posterna var opamparna, buffertarna och plastbanepotentiometern som tillsammans kostade ca 500:-

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/18 :  13:38:14  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tackar för det fina betyget!
Layouten kan kanske göra lite till då kretslösningen använder sig av inverterande steg som kan var lite känligare för jorddragningen än ickeinverterande steg. Jag kan försöka få ner min layout på en pdf-fil och lägga ut den för de som är intresserade. Ett litet problem dock är att mitt layoutprogram inte är designat för hemmapulare och struntar i att lägga ut hål i lödöarna (det behövs ju inte om en CNC-borrmaskin ska göra jobbet..) så det blir ju ett moment till (göra en liten markering med körnare).
Jag återkommer när det kan vara gjort.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/10/18 :  13:45:13  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Nagref: Vad använder du för layoutprogram?

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/18 :  13:54:58  Show Profile Send Nagref a Private Message
EdWin32 NC

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/10/18 :  14:06:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag ska också bygga mig en "Nagref stärkare".
Med en annan nätdel dock.
Nu håller jag på med Morgans konstruktion som kan hittas här på forumet.
Ett litet tips: beställ opampar och buffert via ti.com, helt gratis, så tjänar man någon hundring!

Karl Banan: jag har också köpt Sennheiser HD600 för någon vecka sedan. Kör den än så länge i jacket på NAD C350, låter helt suveränt redan där, vågar inte tänk på vad man får för ljud med en sjyst lurstärkare...blir nog sittande med lurarna på i flera dagar
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/18 :  14:11:18  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kul att så många har visat intresse för konstruktionen!

Jag har lite problem att skriva ut från layoutprogrammet till en pdf-fil utan att storleken ändras... Har någon något tips hur jag ska göra eller kanske tips på något gratisprogram där man kan kolla på art-filer?

Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/10/18 :  14:29:55  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Jag har inget hörlursuttag varken på förstärkaren eller cd-spelaren så jag hade egentligen inget val än att köpa eller bygga något. Jag har lite då och då haft små byggprojekt men aldrig färdigställt något så jag tyckte det började bli dax.

Man vill så gärna gå och lägga sig med lurarna på, men NEJ... inget lurmos i min säng

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000