| Author |
Topic  |
|
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 11:54:13
|
Sitter och funderar lite på två helt olika saker. Den ena får ge sig själv, den andra lyder så här: Jag funderar på en eventuell uppgradering av tonarm till min Clearaudio Champion. Alternativen är:
Den nya Clearaudio unipivot varianten Originlive silver 250 Rega RB900/1000 eller någon annan
Någon som har erfarenheter eller tankar
Min nuvarande arm är Rega rb300 med incognitokabel och OG bakstycke
mvh Daniel Bakis och full i fan
Flyttar tråden till Hififorumet
Pjotre |
Edited by - Pjotre on 2002/10/18 12:25:29 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 14:35:15
|
| Ingen aning men hur låter en Clearaudio Champion? Har du jämfört med någon annan, ny eller gammal, skivspelare av annat märke? Har du t.ex. jämfört med en Thorens 166:a (jag har en sån), Rega P25 eller Linn LP12 (de båda sista har jag lyssnat på, i "grundversionerna")? |
 |
|
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 15:05:32
|
quote: Originally posted by B Peter
Ingen aning men hur låter en Clearaudio Champion? Har du jämfört med någon annan, ny eller gammal, skivspelare av annat märke? Har du t.ex. jämfört med en Thorens 166:a (jag har en sån), Rega P25 eller Linn LP12 (de båda sista har jag lyssnat på, i "grundversionerna")?
Jag har egentligen bara jämfört med en Systemdeck XII/900. Clearaudion är betydligt bättre på allt. Systemdecken hade en hög brusnivå, den var svampig och ganska mörk/dov. Clearaudion är nog dess motpol, tyst och tajt. |
 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 15:33:12
|
quote: Originally posted by Daniel
Sitter och funderar lite på två helt olika saker. Den ena får ge sig själv, den andra lyder så här: Jag funderar på en eventuell uppgradering av tonarm till min Clearaudio Champion. Alternativen är:
Den nya Clearaudio unipivot varianten Originlive silver 250 Rega RB900/1000 eller någon annan
Pjotre
Jag hade nog hört med veteran HI-FI i STOCKHOLM.De säljer CLEARAUDIO och har säkert det vettigaste förslaget.Varför tror du att du behöver uppgradera?Kanske byte av puppa istället? Mats |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 15:45:33
|
Hej EAR
Jag känner inte att jag behöver uppgradera. det är bara det där konstiga kliet i kroppen som inte går bort. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Måste ha ett projekt igång annars blir jag orolig.
Jag har en ortofon Jubilée som fungerar utmärkt. Jag köpte spelaren hos Veteran och kommer att fråga dem vad de tycker. Jag är lite nyfiken på Clearaudios nya arm för att den är så sjukt snygg. Om kliet blir för tufft kan jag ju uppgradera spelaren istället. Eller gå i terapi  |
 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 15:52:41
|
Hej EAR
Jag känner inte att jag behöver uppgradera. det är bara det där konstiga kliet i kroppen som inte går bort. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Måste ha ett projekt igång annars blir jag orolig.
Jag har en ortofon Jubilée som fungerar utmärkt. Jag köpte spelaren hos Veteran och kommer att fråga dem vad de tycker. Jag är lite nyfiken på Clearaudios nya arm för att den är så sjukt snygg. Om kliet blir för tufft kan jag ju uppgradera spelaren istället. Eller gå i terapi 
Verkar nästan som det är det sistnämda du behöver Är du nöjd med ortofonen?Har själv en gammal THORENS 125a studioskivspelare med SME 3012 arm därav min undran om Ortofonen Mats |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 16:01:47
|
quote: Originally posted by EAR
Hej EAR
Jag har en ortofon Jubilée som fungerar utmärkt. Jag köpte spelaren hos Veteran och kommer att fråga dem vad de tycker. Jag är lite nyfiken på Clearaudios nya arm för att den är så sjukt snygg. Om kliet blir för tufft kan jag ju uppgradera spelaren istället. Eller gå i terapi 
Verkar nästan som det är det sistnämda du behöver Är du nöjd med ortofonen?Har själv en gammal THORENS 125a studioskivspelare med SME 3012 arm därav min undran om Ortofonen Mats
Ortofonen är fantastiskt trevlig, framförallt dess förmåga att vara tyst, Den kan spela av de mest misshandlade beg. skivorna, Det skall tydligen kontrapunkterna vara bra på också. I mia öron låter jubiléen rätt. En bastrumma är en bastrumma, en violin, en violin om du förstår vad jag menar. dessutom blir jag glad av att lyssna på mina vax, och det är ju det viktigaste. |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 17:50:07
|
Daniel, Jag har en Systemdek 900 så din jämförelse var intressant. Det är en modell med extern nätdel i en liten box, var det den du jämförde med eller med inbyggd nätdel. Jag köpte den billigt så jag blir inte förkrossad om det var min modell! Är det någon idé med Originlive Silver, du har väl redan det mesta genom uppgraderingarna (f.ö. samma som jag gjort? Om det nu kliar i kroppen, varför inte uppgradera Champion en nivå eller har du redan level 3?
|
 |
|
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 18:44:05
|
quote: Originally posted by Anders47
Daniel, Jag har en Systemdek 900 så din jämförelse var intressant. Det är en modell med extern nätdel i en liten box, var det den du jämförde med eller med inbyggd nätdel. Jag köpte den billigt så jag blir inte förkrossad om det var min modell! Är det någon idé med Originlive Silver, du har väl redan det mesta genom uppgraderingarna (f.ö. samma som jag gjort? Om det nu kliar i kroppen, varför inte uppgradera Champion en nivå eller har du redan level 3?
Hej anders
Den systemdeken jag hade var utan extern psu, så det är inte samma. Den jag hade ser ut som en enkel Linn. Är inte din systemdek rund?
OG:s Silver 250 är inte samma arm som en fullt uppgraderad rb300. Det skiljer trots allt 6000:- på dem.
Du har helt rätt. Jag borde börja med att uppgradera spelaren till Level 2 eller 3. Hmmm nya problem. Skall man gå via level 2, eller direkt till Level 3? den där feta tallriken ser ju fin ut. |
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 14:57:56
|
Pjotre
tonarm är den del av skivspelaren som man märker absolut minst skillnad på modeller emellan. gör det ju inte mindre kul för det iofs. Du får nog ut mer av en ny puppa eller att uppgrader chapignonen till nivå 2. Är du fortfarande på nästa söndag?
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 17:09:27
|
Jag vet inte om jag delar Pers åsikt angående tonarmar. När det gäller de billigare segmenten av tonarmar så är skillnaden klart hörbar och påverkar även pickupens arbetsmiljö. När man kommer upp i prisklasserna så minskar förmodligen förbättringen procentuellt i förhållande till betald krona.
Man kan väl dock säga att RB-300:an är en mycket bra tonarm för sitt pris. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 20:35:11
|
Tack Boys!
Det är kul när alla kommer med synpunkter,frågor och svar.
Per: Det lutar åt uppgradering av spelaren först, kanske direkt till nivå 3, det beror på vad de olika uppgraderingarna kostar. Jag är på på söndag, skall bli kul, vi hörs i veckan.
Pipes: Jag är villig att hålla med dig, endast med tanke på vilken skillnad uppgraderingen av min rb300 gav. Dessutom läste jag en artikel i hifi+ där Paul Messenger hade testat rb1000 och var i det närmsta lyrisk över dess förmåga att hantera de översta registren. Tyvärr kostar rb1000 ca 18000:- så det får nog vänta, och när man väntar har man tid att ändra sig. |
 |
|
| |
Topic  |
|