HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brum när jag spelar vinyl
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/10/20 :  15:51:24  Show Profile Send Jonas a Private Message
Hej!

Är nybörjare i vinyldjungeln, har bara haft min spelare typ två veckor. Spelaren är en Rega Planar 3 med Ortofon MC 20 Super PU. Som RIAA steg använder jag Vincents lilla diskreta sak. Är dundernöjd med hur allt låter förutom på en punkt. Som bekant får man kräma på rätt mycket mer för att nå samma ljudnivå med vinyl som med cd, och av någon anledning har jag ett brum i höger högtalare när jag kör på min Aux ingång på stärkaren (den ingång jag använder till vinylen).
Brummet minskar när jag håller handen på riaa-steget, och även när jag flyttar bort steget från förstärkaren. Misstänker att brummet har någonting med nån jordning eller så att göra? Är det nödvändigt att ansluta Gnd på riaa till Gnd på förstärkaren? Har inte anslutit dessa för tillfället, när jag prövade var det ingen skillnad (i brum) från innan.
Har inte jordat el-uttag där jag har kopplat in grejorna.

Vad beror mitt brum på? Ni har säkert nån vettig förklaring!
Tacksam för svar!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/20 :  16:07:16  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jordningsfel definitivt. Är skivspelarens skivtallrik jordad i samma uttag som RIAA steget? Hur är RIAA steget jordat i förhållande till försteg/förstärkare?

Opps såg inte. Du hade alltså INTE jordade förgrenardosor till stereon = de kan inte jordas via nätsladden. Har du jordstift på RIAA stegets nätkabel? Hur jordas skivtallriken?

Jag hade nämligen liknande problem med en kanal när skivtallriken inte blev jordad på samma ställe som försteg/RIAA.

Hmm fel igen,... Rega har väl inte metalltallrik....

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Edited by - Thomas A on 2002/10/20 16:11:39
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/10/20 :  16:07:48  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag hade oxid på ena phono-kontakten och det renderade i exakt de problem du beskriver.

Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/10/20 :  16:14:07  Show Profile Send Jonas a Private Message
Rega har inte metalltallrik nej, riaa steget har inga jordstift... Men visst låter det som ett jordproblem? Skulle det lösa sig om jag fick hela stereo jordad på samma ställe?

Mina system
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/10/20 :  16:15:13  Show Profile Send Jonas a Private Message
Har inte kollat efter oxid, men låter lite konstigt att det skulle rendera i brum? Men säger du det så...

Mina system
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/10/20 :  17:10:54  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Finns brummet i högtalaren kvar om du byter till en annan ingång?

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/20 :  17:19:40  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hmmm,

eftersom brummet minskar när du flyttar bort steget från förstärkaren verkar det som inteferens. Har du provat kabeln mellan RIAA och försteg? Är det samma kanal även om du switchar vänster-höger kanal? Och om du gör likadant med phonokabeln till RIAA steget (swithcar höger/vänster kanal brum?). Hur nära går phonokabeln förstärkar/nätsladd? Påverar dess position brummet?

Thomas

Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/10/20 :  17:24:28  Show Profile Send Jonas a Private Message
pipes! Nej, brummet försvinner om jag byter till annan ingång!

Thomas! Ska kolla upp sakerna...

Mina system
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/20 :  17:28:33  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jonas,

gör det. Då kan du kolla var i kedjan felet uppstår. Eftersom det försvann när du kopplade till annan ingång, verkar det vara AUX ingången som är knasig.

Thomas

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000