| Author |
Topic  |
|
|
m_persson79
100.000-klubben

787 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 13:33:54
|
Såg Vetenskapens värld igår där det handlade om Atkins-dieten.
Slutsatsen var mer eller mindre att proteinrik mat mättar mer, varför vet man dock inte riktigt.
Så, förutom ägg & kött - tips på proteinrik mat! 
Skulle gärna skippa ~5kg , är 182 & väger 80kg.
|
|
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 13:45:03
|
Är det inte bönor, ärtor, linser och liknanade - eller blandar jag ihop det nu? 
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 13:53:55
|
| sojabönor, keso, kesella, fisk....kommer inte på mer nu. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket  Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
 |
|
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 13:58:22
|
Ärtor, bönor och linser, lätt kesella, minimjölk, lax, makrill, tonfisk, kyckling, kalkon, ägg (som du skrev ovan). Fråga annars i din affär samt kolla innehållsförteckningar...eller kolla en bra internetsida, www.smalmat.se. Proteiner bygger också muskler så man behöver en hel del om man tränar som jag... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/06/28 14:11:09 |
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 14:23:29
|
| Frågan är väl bara om inte minimjölk innehåller lite mkt mjölksocker i förhållande till protein-innehåll för att vara bra under en ketogen diet(atkins). |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket  Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
 |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 14:29:24
|
| Minimjölk har samma kolhydratinnehåll som fetmjölk. |
 |
|
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 15:02:02
|
m_persson79
quote: Skulle gärna skippa ~5kg , är 182 & väger 80kg.
Låter ju inte så farligt...men sen är det klart...att jag själv var lite fet innan jag började jobba för ett par år sedan. Suttit i skolbänken ett par år...men efter att ha jobbat ett halvår så hade jag gått ner 3-4 kg...men lika viktigt var nog att muskelmassan SAMTIDIGT hade ökat under tiden....detta medförde ju en signifikant minskning av kroppsfett.
Mitt recept är att motionera mera...å ät mindre sötsaker - det vanligaste problemen vad jag vet.
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
|
Mahler
Member

1782 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 15:15:28
|
Jugge Pasolj!!  
Bondsoppa på vita bönor!
Proteiner i kubik!! 
Tyvärr är dock mitt recept hemligt!   |
----------------------- Tabula Rasa! |
 |
|
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 15:46:24
|
Det finns ju "Kidneybönor" på burk. Billigt och lätt att hantera. Kostar typ 5-10 kr för en burk och man kan med lätthet blanda i bönorna i sallader eller grytor.
Chili Con Carne innehåller ju vita bönor och vill man kan man ju omdosera mängderna kött/bönor. Inget fel i det.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 16:51:58
|
Llönnbloms tips:
Laga alla mål av råvaror om du har råd.Helst inga halvfabrikat. Ät omväxlande och rejält med grönsaker som du tycker om. Styrketräna 2ggr i veckan med lätta vikter(2 set med många reps),halva kroppen ena gången och andra halvan andra gången.Kan nog räcka med en timme åt gången.
Motionscykla en dag,spring lite stilla en annan(bra skor är ett måste) och kanske simma en tredje. Då har du 2 dagar som du bara kan slappa och äta lite onyttigare.
Om du följer det här så kan jag nästan lova en rejäl förbättring av formen.
Måste bara slänga in ett recept på en "pigga upp sallad":
2 st saftiga apelsiner skalade och skurna i bitar 2 st goa äpplen skalade och skurna i bitar 2 st stora morötter grovt rivna
Sen är det bara att röra ihop allt.
|
Edited by - Llönnblom on 2005/06/28 17:16:25 |
 |
|
|
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 17:34:46
|
quote: Måste bara slänga in ett recept på en "pigga upp sallad":
2 st saftiga apelsiner skalade och skurna i bitar 2 st goa äpplen skalade och skurna i bitar 2 st stora morötter grovt rivna
Sen är det bara att röra ihop allt.
Du menar 2 st saftiga apelsiner skalade och skurna i bitar 2 st goa äpplen skalade och skurna i bitar
2 st stora morötter grovt rivna GLASS OCH GRÄDDE va  |
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
 |
|
|
Snoddas
Member

920 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 18:35:23
|
quote: Laga alla mål av råvaror om du har råd.Helst inga halvfabrikat. Ät omväxlande och rejält med grönsaker som du tycker om. Styrketräna 2ggr i veckan med lätta vikter(2 set med många reps),halva kroppen ena gången och andra halvan andra gången.Kan nog räcka med en timme åt gången.
Motionscykla en dag,spring lite stilla en annan(bra skor är ett måste) och kanske simma en tredje.
 Hur skall vi göra som har ett liv och ett jobb   
"m_person79"....skippa dieten .
"Riktiga karlar väger tresiffrigt"  
(Tyvärr saknar jag 5 kilo till karlagränsen!) |
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 18:48:38
|
quote: Minimjölk har samma kolhydratinnehåll som fetmjölk.
Jag vet, det jag menade var att mjölk innehåller för mkt kolhydrater för att vara bra under en ketogen diet, om jag inte minns helt fel så bör man hålla sig under 50g kolhydrater per dag för att uppnå ketosis. Med undantag för en dag per vecka då man bör äta lite mer kolhydrater.
Minnet är lite rostigt, men jag var faktiskt byggare (110-115kg på mina 176cm) innan min axel havererade ca 3 mån innan jag skulle tävlat. |
|
 |
|
|
Bubben
Member

1032 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 20:00:32
|
quote: är 182 & väger 80kg.
BMI..spot on! |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 20:22:12
|
| BMI blir rejält missvisande om man tränar mkt, tycker spegeln är den bästa måttstocken på vilken form man är i. |
|
 |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 20:41:09
|
ryst:
Jag visste att det skulle komma nån sån kommentar.Fast jag trodde att nån skulle säga risgynsgröt och vispgrädde istället för äpple och morötter
Snoddas:
Skippa tv:n och vips så fick du lite mer tid
mayday:
Sorry,har inte lärt mig att läsa ordentligt än Har också byggt lite förr men inga resultat jag kan skryta med.Max 110Kg men då var det en hel del späck.Ligger på hälsosamma 95-100 nu |
Edited by - Llönnblom on 2005/06/28 20:43:13 |
 |
|
|
Bubben
Member

1032 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 20:51:31
|
Mayday> Jo, men inte om man talar om viktreglering. Ett nästan bra sätt att få 15-åriga tjejer att förstå att medium inte är vuxenstorlek är att hänvisa till lite texter om BMI. Har själv ett BMI på 28, midjemått 80, bröst 110...men överviktig är jag tydligen. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
 |
|
|
Haakan
Member

2630 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 22:22:28
|
hmm alltså atkins går ju ut på att skippa kolisar så tyvärr innebär det att man iprincip är låst till att bara äta kött och proteinshakes...
jag har sen 7-8år tillbaxs kört ketondiet (atkins fast med rätt namn) och alltid kommit snabbt i form inför sommaren 
ligger förövrigt på ett bmi på 30...iform...så bmi kan skippas..det funkar inte ens för folk som jobbar hårt |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
 |
|
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 12:01:13
|
| Styrketränar man säger BMI inget alls...muskler väger ju mer än fett. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 13:26:12
|
Snoddas, om du menar en man som väger 100 kilo pågrund av muskler kan jag förstå, men en man som väger över 100 kilo pågrund av fetma är långt ifrån vackert.
Jag såg en gång en gubbe som var storlt över sin mage som såg ut som en hylla. Han sa att här kan man ha sin öl Fy fan vad jag äcklade mig. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 13:31:00
|
Men Haakan du är ju en "kloss"...klart inte BMI stämmer på dig!  |
|
 |
|
| |
Topic  |
|