|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 23:41:51
|
Följande skiva kom med posten för några dagar sedan

Regina Spektors "Soviet Kitsch"
Det första jag tänkte när jag lyssnat lite var "Tori Amos goes Björk .."
Efter att ha lyssnat lite mer kom tillägget "...med hjälp av Phoebe från Vänner "
Detta är Spektors tredje album och det första på ett större bolag. Efter att ha läst på lite så har jag förstått att hon ibland jämförs med Fiona Apple; jag tycker dock kombinationen Amos-Björk-Phoebe är en bättre beskrivning.
Jämförelsen med Amos är oundviklig, kvinnlig singer/songwriter som spelar piano (bra!) och använder instrumentet för att komplettera snarare än att ackompanjera sin röst. Det finns också en grad av spontanitet i musiken och sättet att sjunga som jag personligen mestförknippar med Björk. Och Phoebe då? Jo, vare sig Phoebe eller Spektor verkar bry sig speciellt mycket om att följa de normala konventionerna vad gäller hur kompet ska följa texten, ibland sticker texten iväg utan att musiken hinner med och då får den göra det. För eller senare kommer den ikapp och då har Spektor ofta hunnit leverera ett par tänkvärda rader.
Texterna är definitivt albumets styrka och det är musik som mer eller mindre kräver att man verkligen lyssnar till den, med undantag för albumets siste spår är musiken ofta rätt okonventionell och man måste ge den en chans.
Negativt? Spår 7 som är ett långt intro till spår 8, kul i teorien men tröttsamt i längden. Här borde något satt stop.
En skiva för dem som gillar lite udda, ofta vacker och tänkvärd musik.
/Tobias
|
Edited by - f95toli on 2005/07/05 23:44:42 |
|