Har i nuläget en uppsättning med Sonus Faber EA2 och en Dynaudio Sub 300 som jag tycker fungerar ypperligt.Har haft golvhögtalare tidigare men hade då problem med basresonanser som blev jobbiga efter ett tag.Men enligt många hifiexperter så är det enda rätta är det att ha ett par stabila golvhögtalare.Kan någon tala om varför det är den allmänna uppfattningen.
Bra fråga! Visst det kan vara lite knepigt att få till övergången mellan högtalare och sub men om man väl får till det så föredrar jag en bra stativare + sub över en stor golvare. Hade jag haft ett större rum med mer möjligheter att placera in ett par stora högtalare kanske jag tyckt annorlunda men som mitt rum ser ut idag är det lättare att få till basen med en sub.
Detta med resonanser kan vara ett bekymmer. Mina naim burkar stod på spikar på ett parkett golv. Efter att ha provat några olika lösningar så finns nu Linn Skeet under spikarna. Detta funkar mycket bra och basen blev betydligt renare och lite rappare. Jag har provat med gummiduk, bara spikar, Nordost Pulsarpoints samt ovanstående kombination.
Så har jag löst/kringgått problemet i min lägenhet. Själv skulle jag gärna komplettera med en eller två subbar till mina golvare för att få lite skjuts i basen vid olika tillfällen:) Fast uppgraderar jag senare så bli det nog ett par rejäla golvare modell dyra.