Author |
Topic  |
MrT
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 22:27:16
|
Hej alla, Är en nybliven medlem här, men dessvärre lite mera åt hembio sidan. Jaa...jag vet att Ni är mera åt 2-kanals hållet, men hoppas att Ni är såpass bussig med mig att Ni kan ge mig lite synpunkter på detta:
I vårat biorum (3,6 x 5m) som är i källaren finns det ett litet utrymme bakom "front" väggen, mellan tv:n och högra hörnet i rummet. Lucköppningen är ca 1,1 x 0,5m, och bakom den finns det ett triangelformat utrymme som är på ca 1600 liter.
Då tänkte jag så här: Här har man en stum låda som man kan ha till en sub, men fungerar det? Placeringsmöjligheten är borta, men men. Är rätt sugen att bara såga till en baffel till öppningen och trycka in nån av mina 12:or...men jag håller på med att renovera badrummet, så tiden till att fixa med bion är väldigt begränsad. Därför vill jag gärna få synpunkter på "betongsubben" medans jag kämpar med badrummet.
Tanken med detta projekt är att slippa ha en stor sub stående i rummet plus att jag gillar djupbas. Djupbas är oftast förenat med rätt stor volym på lådan.
-Är det bara en dålig idé, eller finns det hopp att kunna få "tarm massage"?
-Element för stora lådvolymer?, 12-18", kanske dubbla element eller tre 12"?. ca 500-5000:-
-Stående vågor i rummet? (blir det enormt?, har nod runt 32-34Hz idag)
-Sluten vs portad?. Lutar själv mot sluten.
/MrT |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 22:41:34
|
Sluten absolut! Baffeln måste bli stabil också, kör ellement från golv till tak, 12-15" är mest prisvärt, men eftersom lådan är så stor så behöver dom en hel del X-max! |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
MrT
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 22:49:44
|
Baffeln kan jag göra duktigt tjock. (bör räcka med en decimeter) Nu är det så här att lucköppningen är från golvet och ca 1,1m upp.
Bra ge mig alla tänkbara saker att tänka på! |
 |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 23:47:22
|
Passa på att bygga med 18" basar! Det är inte ofta man kan göra det hemma i vanliga fall, eftersom de kräver så stora lådor. Men de kan ju gå härligt djupt i frekvens!
Du får räkna på om det är sluten eller portad som blir bäst.
/Marcus |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 00:35:07
|
Orättvist.       |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
|
MrT
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 10:49:29
|
Neriks> Tack för tipset om elementen, fin fina data på JBL 2245H. Gissar att det är bra flås i dessa
Är faktiskt sugen på att testa 2x18". Lådan är kanske för stor, men volymen går bra att minska genom att slänga in sandsäckar eller betongklumpar.
Nästa fråga: Vad driver man dessa "monster" med? Har idag 2 st subssteg av typen man bygger in i lådor. Inte riktigt nöjd, bassboost och highpassfilter som ligger för "högt" i frekvens. |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 11:20:20
|
quote: Originally posted by MrT
... Är faktiskt sugen på att testa 2x18". Lådan är kanske för stor, men volymen går bra att minska genom att slänga in sandsäckar eller betongklumpar.
MrT,
Enligt mina beräkningar (jag kan ha fel ...) så är en volym på mellan 1300-1600 liter perfekt för två 2245H:or ... Problemet med 2245:an är dock att elementet inte tillverkas längre. Det går dock att få tag på fabriksnya element om man anstränger sig lite ... Om det inte skulle gå att få tag på 2245:an så kan de nog gå bra med ett nyare element som heter 2242H (men då får du nog minska lådvolymen till runt 1000 liter) ...
quote:
Nästa fråga: Vad driver man dessa "monster" med? Har idag 2 st subssteg av typen man bygger in i lådor. Inte riktigt nöjd, bassboost och highpassfilter som ligger för "högt" i frekvens.
Hmmm ... Mina erfarenheter är att stora baselement måste drivas av vädigt kraftfulla slutsteg. Själv använder jag två baslådor på vardera ca 700 liter. Varje låda är bestyckade med två JBL 2242H element. Problemet för mig har varit att hitta ett slutsteg som klarar av dessa element med bra dynamik, låg distortion och utan att ljudet blir "slött". De slutsteg som jag upptäckte klarade uppgiften bäst var Mark Levinson (och möjligtvis oxå Krell såklart), men även en hel del PA-slutsteg lät otroligt bra. Om man inte vill slänga ut pengar på ett Levinson-steg så skulle nog jag rekommendera Crown K2 (http://www.crownaudio.com/amp_htm/k.htm) .
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 13:02:20
|
Akta husgrunden risk för sprickor finns,jag skulle nog föreslå portat utrymme av den anledningen. |
 |
|
MrT
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 17:21:58
|
Det är mycket bra att ni kommer med synpunkter! neriks> ...2245 tillverkas inte längre   -Vad skiljer 2242 mot 2245? (har inte tid att kolla själv)
Då var det det här med slutsteg...jag vill inte börja sälja bilen eller nåt annat...så det får bli ett PA-slutsteg isåfall.
En till sak riktat till dig neriks: När du börjar prata Mark Levinson och JBL, får jag en känsla att jag sett bilder på din anläggning. Det är du som har "tapetserat" väggarna med stora präktiga JBL:are. Jag säger bara en sak: -Jag är grymt imponerad  |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 19:09:41
|
Om jag inte minns fel så har 2245'an skumkant och 42'an den veckade PA varianten. |
 |
|
MrT
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 19:51:32
|
Jan> De elementen var inte att leka med. Då finns det en STOR risk att garaget raser ner i min lilla låda   (blir jobbigt att förklara för försäkringsbolaget) |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 21:40:57
|
Det är mycket bra att ni kommer med synpunkter! neriks> ...2245 tillverkas inte längre   -Vad skiljer 2242 mot 2245? (har inte tid att kolla själv)
Enligt JBL själva så ska 2242:an fungera bra som ett "ersättningselement" till 2245:an trots att 2242:an har högre resonansfrekvens än 2245:an. 2242:an klarar dessutom mer effekt än 2245:an. Övriga skillnader är precis som herr Dahlberg påpekar att 2245:an har skumkant medan 2242:an har en tygkant. I vissa fall är tygkanter faktiskt att föredra eftersom dessa inte torkar ut som skumkanter ofta gör ...
quote:
Då var det det här med slutsteg...jag vill inte börja sälja bilen eller nåt annat...så det får bli ett PA-slutsteg isåfall.
En till sak riktat till dig neriks: När du börjar prata Mark Levinson och JBL, får jag en känsla att jag sett bilder på din anläggning. Det är du som har "tapetserat" väggarna med stora präktiga JBL:are. Jag säger bara en sak: -Jag är grymt imponerad 
Ja, det kan nog vara jag ... Tack för komplimangen ! När det gäller JBL och PA-slutsteg så har jag en del kontakter. Hör gärna av dig via e-post (kolla under min forum-profil) till mig om du är intresserad. Som jag sa så kan man fortfarande få tag på fabriksnya 2245:or om man har lite tur 
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 21:53:03
|
Jag vill också rekomendera typerna med den veckade kanten. Samma chassie finns (fanns) även som E-155/8 eller E-155/16ohm. Jag har ett projekt med den som ser riktigt spännende ut. |
 |
|
MrT
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 22:32:21
|
Kul att ni postar tips åt mig! Ingen annan än Ni här har tipsat om JBL. De JBL element jag har råkat se på är element med alldeles för höga Fs, tydligen finns det JBL element som har "snygga" siffror. (lågt Qts, lågt Fs, stort X-max, förmodligen dyra...men man lever bara en gång!)
Jag är rädd för några saker, det är att: -Jag måste plantera en skog av tubetraps i rummet. -Att jag måste köpa en kärnreaktor för att driva "härligheten". (skojar bara, har ett ledigt 16A stömuttag som väntar på att få jobba)
Bra jobbat!  |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 22:51:36
|
quote: Originally posted by Dahlberg
Jag vill också rekomendera typerna med den veckade kanten. Samma chassie finns (fanns) även som E-155/8 eller E-155/16ohm. Jag har ett projekt med den som ser riktigt spännende ut.
Dahlberg,
Berätta mer om ditt projekt!!!  
|
|
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 23:04:41
|
du ska ha två NORTH LEVIATHAN 18" såklart. samma chassi som i wilson xs. http://www.aurasound.com/pdf/nrt18-8.pdf 4st borde bli ännu bättre i 1600 liter..

Parameter
fs 13,8 qts 0,327 vas 579 liter x är dryga 5cm p till p 92,5 db
The cone, voice coil and surround are custom made for North Creek. The frame and magnet structure come from a Seismic Systems 8196 (originally released as the AuraSound Inc. 1808.) All components are made in the USA.
 MJAU
ca 10 000:- styck för att få hem till sverige!
----------------------------------------- NORTH LEVIATHAN: 18" subwoofer driver with a very stiff coated paper cone, linear suspension, 4" diameter voice coil, shielded, underhung motor design with an incredible 38mm of peak-to-peak linear excursion. This driver will move more air than 5 top quality 12" woofers. Designed for a 4 cubic foot sealed box for normal listening rooms and small home theaters, or an 11 cubic foot vented box for larger home theaters. The motor structure is completely shielded (not just a bucking magnet), so the subwoofer cabinet can be used near a CRT television.
The Leviathan custom made motor, cone and voice coil assemblies are shipped to the North Creek facilities in Old Forge, New York, where they are assembled and burned in for 48 hours with a 16 Hz, 1/3 octave, 50 Watt warble tone (that is, 25mm p-p excursion non-stop for two days). Each assembly is then individually tested and optimized by hand to obtain the correct Theile-Small parameters. The drivers are then cured for 48 hours and re-tested. Each Leviathan driver is shipped with its own T-S parameters and impedance curves.
 The motor assembly is the most modern available, using a unique technology not possible only a few years ago. The magnetic assembly weighs an incredible 10.4Kgm (22.9lb), the center pole of which consists of 0.5kgm (1 lb) of radially magnetized neodymium. This packs ten times the magnetic strength of normal ceramic magnet. The casement and shield forms the return path, allowing the 25mm tall voice coil to ride in a 50mm high gap that is perfectly symmetric. This results in a p-p linear excursion of 28.7mm. Overexcursion is controlled by a flat spider and linear surround, giving a p-p maximum excursion of 38mm.
The specifications are equally impressive: fs = 14.0 Hz, Qts = 0.327, Qes = 0.337, Qms = 11.3, Vas = 579 liters (20.4 cu.ft.), DCR = 5.00 Ohm, Sen = 92.5dB/2.83V/1m, Bl = 24.8Tm, VC diameter = 100mm, Sd = 0.397 m.
The Leviathan is designed for front-firing and down-firing applications. A four cubic foot sealed box yields an fc of 34.2 Hz and a Qtc of 0.78. The f3 is 32 Hz. This is optimum for most normal listening rooms, where room gain at 20 Hz is 10 to 15 dB. The combination of the sealed box roll-off and room gain yields flat frequency response to 17 Hz, with an f3 of about 15 Hz.
Large home theaters can use the Leviathan in an 11 cubic foot vented box. This provides flat frequency response to 19 Hz, and an f3 of about 16 Hz. This is without a doubt the single most extraordinary subwoofer driver ever developed. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
Edited by - Niklas Nord on 2002/10/19 23:16:09 |
 |
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 23:04:59
|
Kul att ni postar tips åt mig! Ingen annan än Ni här har tipsat om JBL. De JBL element jag har råkat se på är element med alldeles för höga Fs, tydligen finns det JBL element som har "snygga" siffror. (lågt Qts, lågt Fs, stort X-max, förmodligen dyra...men man lever bara en gång!)
Jag är rädd för några saker, det är att: -Jag måste plantera en skog av tubetraps i rummet. -Att jag måste köpa en kärnreaktor för att driva "härligheten". (skojar bara, har ett ledigt 16A stömuttag som väntar på att få jobba)
Bra jobbat! 
Äh. Skit i resonanserna och kör basen bara till film! Jag skulle vilja rekommendera LAB-gruppen slutsteg... Överkommliga priser och ruggigt med effekt.  |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 23:08:53
|
PA marknaden, massor MASSOR av begagnade prylar. högtalare kan konas om.
LAB gruppen är fint!! |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 23:19:25
|
quote: Originally posted by neriks
quote: Originally posted by Dahlberg
Jag vill också rekomendera typerna med den veckade kanten. Samma chassie finns (fanns) även som E-155/8 eller E-155/16ohm. Jag har ett projekt med den som ser riktigt spännende ut.
Dahlberg,
Berätta mer om ditt projekt!!!  
God afton. Jo, så här är det. Jag råkar ha 2st E-155/8 liggande och nu har jag tänkt mig att bygga ett litet soffbord bestyckat med ett av dom elementen. Det landar på 250L och en portning vid 25HZ. Elementet kommer att spela mot golvet (10cm borde räcka som avstånd) Det ser riktigt bra ut i simulering. Jag vet inte vad du har att simulera med men jag skulle kunna skicka över projectet. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 23:19:38
|
Annars en Mcauley 6174 som skall vara helt extraordinär! Piskar antagligen stjärt med de andra PA elementen!!
http://www.mccauley.com |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 23:30:25
|
I 1600liter skulle jag inte ha något emot att få köra med Hartley-basar.  |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 23:31:38
|
hartley är juh gamla, och har väl rätt dåligt xmax?? är det vergligen nått att ens tänka på idag? |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 23:32:11
|
quote: Originally posted by X-ray [br Jag skulle vilja rekommendera LAB-gruppen slutsteg... Överkommliga priser och ruggigt med effekt.
X-ray,
Är nog benägen att hålla med. LabGruppen stegen låter otroligt fint, är otroligt rubust byggda och är dessutom svenska (vilket jag tycker är kul)! Om det inte hade varit för att Lab-stegen är utrustade med en ganska irriterande fläkt så hade jag formodligen använt LabGruppen till mina basar. Nu blev det istället ML men det är en annan historia ... Crown's K1 och K2 är två hyggliga PA-steg som däremot saknar fläkt vilket jag tycker är bra när det gäller att använda PA-prylar i hemmet 
|
|
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 23:34:31
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
Annars en Mcauley 6174 som skall vara helt extraordinär! Piskar antagligen stjärt med de andra PA elementen!!
NN,
Mmmmmm ... Mcauley 6174 är ett fint element!!!   |
|
 |
|
Topic  |
|